مهم‌‌ترین مطالبات از دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد دیجیتال

یک کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال، گفت: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال یکی از ابتکارهای بسیار خوب شهید رئیسی بود و تأکید دارم که رئیس‌جمهور جدید نباید این راه را فراموش کند. مینا مهرنوش؛ در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت کسب‌وکارهای فضای مجازی و مهم‌‌ترین متولی آن در کشور، اظهار کرد: ما به صورت مشخص متولی برای […]

یک کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال، گفت: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال یکی از ابتکارهای بسیار خوب شهید رئیسی بود و تأکید دارم که رئیس‌جمهور جدید نباید این راه را فراموش کند. مینا مهرنوش؛ در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت کسب‌وکارهای فضای مجازی و مهم‌‌ترین متولی آن در کشور، اظهار کرد: ما به صورت مشخص متولی برای کسب‌‌وکارهای مجازی نداریم. کسب‌وکارهای مجازی به این معناست که ما ورژن دیگری از کسب‌‌وکارهایی که به صورت سنتی یا غیرمجازی داریم که می‌توانند بخشی از کسب‌‌وکار خود را در حوزه مجازی راه‌اندازی کنند. وی افزود: همچنین کسب‌‌وکارهایی را داریم که ماهیت خودشان مجازی است و به همین دلیل و با توجه به گستردگی دامنه این کسب‌‌وکار‌ها که اغلب تمام شئونات زندگی همه افراد را دربرمی‌گیرد، نمی‌شود یک متولی خاص و ویژه‌ای را برای آن در نظر گرفت. در ایران بیش‌ترین نهادهایی که با کسب‌‌وکارهای مجازی درگیرند و به نحوی جزو سیاست‌گذاران یا نهادهایی هستند که بر این حوزه تأثیرگذارند، می‌توان شورای‌عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صمت، اتحادیه کسب‌‌وکارهای اینترنتی و مجازی، معاونت علمی ریاست جمهوری، ساترا و صدا و سیما، پلیس فتا و پلیس اماکن و بسیاری از نهادهای دیگر که به صورت تشکلی فعالیت می‌کنند مانند انجمن‌ها و اتحادیه و تشکل‌هایی که در فضای اقتصاد دیجیتال‌اند، دانست.

بیش‌ترین چالش را در حوزه حقوق مصرف‌کننده داریم

این کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال، در ادامه صحبت‌هایش به مهم‌‌ترین چالش موجود در حوزه قانون‌گذاری این حوزه اشاره کرد و گفت: از نظر من با توجه به فعالیتی که در این حوزه دارم بیش‌ترین چالش در حوزه قانون را در بحث حقوق مصرف‌کننده داریم. یعنی مردم با شوق و رغبت خرید اینترنتی انجام می‌دهند اما متأسفانه به دلیل عدم وجود قوانین لازم در حوزه حقوق مصرف‌کننده اگر دچار ضرر شوند، نمی‌توانند دسترسی لازم را به حقوقشان پیدا کنند. مهرنوش؛ با تأکید بر اینکه قوانین وجود دارد اما دقیق و مشخص نیست، تصریح کرد: به دلیل اینکه این فرهنگ جا نیفتاده است و هنوز به درستی روابط و حقوق مصرف‌کننده فضای مجازی به درستی مشخص نشده، بنابراین به درستی دستگاه قضایی نمی‌تواند حکمی برای برخورد با فرد خاطی صادر کند. وی تأکید کرد: یکی از مهم‌‌ترین مأموریت‌های دولت چهاردهم، بحث دولت هوشمند است چراکه این موضوع به بحث ساماندهی اقتصاد دیجیتال که در همه شئونات مختلف دولت تأثیرگذار است مربوط می‌شود؛ به همین دلیل یکی از موارد مهم آن وضع حقوق مصرف‌کننده در فضای مجازی و قوانین مربوط به خرید و فروش در فضای مجازی است. در حال‌حاضر ما اتحادیه کسب‌‌وکارهای مجازی که زیرنظر اتاق اصناف است را داریم تا به کسب‌‌وکار‌ها مجوز دهد و با ای‌نماد زیر نظر وزارت صمت و هیئت عالی نظارت بر اصناف هم در ارتباط است.

تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت ابتکار بسیار خوب شهید جمهور

او تصریح کرد: ما مشکل‌مان در کشور نداشتن اتحادیه، انجمن و تشکل نیست، بلکه نداشتن فرهنگ کار تشکلی است. متأسفانه بلد نیستیم کار تشکلی انجام دهیم؛ بخش‌خصوصی کار تشکلی بلد نیست و به همین نمی‌تواند تأثیرگذاری لازم را بر دولت‌‌ها داشته باشد. اگر تشکل‌‌ها بتوانند به صورت قوی کار کنند، هم می‌توانند دغدغه دولت‌‌ها را برآورده کنند و هم می‌توانند خطرات ناشی از استراتژیک دولت‌‌ها در حوزه تصمیم‌گیری را کاهش دهند. مهرنوش؛ با بیان اینکه وضعیت زیرساختی ما در گذشته نامناسب بوده است، توضیح داد: در دوران ریاست جمهوری آقای رئیسی مقداری پیشرفت در این بخش شد و امیدواریم این خط ادامه پیدا کند. شکل‌گیری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت یکی از ابتکارهای بسیار خوب شهید رئیسی بود. من واقعاً تأکید دارم که رئیس‌جمهور جدید نباید این راه را فراموش کند. نکته بعدی که مهم بوده زیرساخت‌هایی مانند زیرساخت‌های پول مجازی، مالیات، بحث مربوط به شفافیت و خریدهای دولتی و… را باید در دولت در بستر دیجیتال شروع به فعالیت کند و یادمان نرود که شعار امسال رونق تولید با مشارکت مردم است.