مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

سرمایه‌گذاری ۶۲ همتی بخش‌خصوصی در حوزه دریا و بندر

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: با تسهیل در روند قوانین و مقررات سازمان بنادر و اعتماد به بخش‌خصوصی، ۶۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در حوزه دریا و بندر به ثبت رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر صفایی؛ در نشست خبری عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی در دولت سیزدهم، افزود: جلب و جذب این […]

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: با تسهیل در روند قوانین و مقررات سازمان بنادر و اعتماد به بخش‌خصوصی، ۶۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در حوزه دریا و بندر به ثبت رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر صفایی؛ در نشست خبری عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی در دولت سیزدهم، افزود: جلب و جذب این میزان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در مقایسه با کل بودجه دولت در حوزه دریا و بندر، چشمگیر است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش اشاره کرد و گفت: در این زمینه با پنج کشور به قرارداد رسیدیم و کار اجرایی آغاز شده است. وی ادامه داد: از جمله این کشور‌‌ها هندوستان است که ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام داده و علاوه بر آن ۲۵۰ میلیون دلار فاینانس در بخش ریلی و جاده‌ای از این کشور دریافت کرده‌ایم که تا یک میلیارد دلار قابل افزایش است. این مقام مسئول، خاطرنشان‌کرد: در مجموع تاکنون ۴۷۰ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سازمان بنادر انجام شده است. صفایی؛ با اشاره به رشد تجارت دریابرد در کشور، ادامه داد: تجارت دریابرد از ۲۱۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به ۲۳۷ میلیون تن در سال گذشته افزایش یافت. وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال نیز ۶۰ میلیون تن تجارت دریابرد به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی نشان می‌دهد و حتی در برخی بنادر دریای خزر رشد ۷۰ درصدی به ثبت رسیده است. این مقام مسئول، از رشد ۵۶ درصدی تجارت غیرنفتی دریابرد در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و یادآور شد: امروز بیش از ۲۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در حوزه دریایی اشتغال به کار دارند. وی با اشاره به تسهیل تجارت با همسایگان خاطرنشان‌کرد: نمود این مسئله در موضوع ترانزیت مشخص است، به‌طوری که در سال گذشته ۱۶ میلیون تن ترانزیت دریایی به ثبت رسید و در سه ماه اخیر با رشد بالای ۴۵ درصد همراه بوده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه با اشاره به سیاست توسعه دریا محور، اظهار داشت: پس از ابلاغ این سیاست در فرصتی شش ماهه دولت آیین نامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که در آن تکلیف همه دستگاه‌ها و اقداماتی که باید انجام دهند مشخص شده بود. وی خاطرنشان کرد: با استقرار دولت جدید نیز این پیشنهادات به‌طور حتم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه دریافت خواهد شد. صفایی؛ تأکید کرد: روند اجرایی سیاست‌های اقتصاد دریا محور به‌طور حتم در سال‌جاری آغاز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر همزمان با انجام مطالعات سیاست‌های توسعه دریامحور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفت دسته مطالعات زیربنایی انجام داده است که شامل مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل، طرح ویژه راهبردی ویژه پایدار ۴۱ جزیره کشور، سند برنامه ریزی استراتژیک، سند لجستیک کشور، طرح جامعه بنادر کشور و تدوین برنامه وزارت راه‌وشهرسازی در تحقق توسعه دریامحور است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به اختلاس در بندر امام‌خمینی(ره)، گفت: اقدامات خوبی توسط وزارت اطلاعات و دستگاه‌های قضایی انجام شده است و اخبار خوبی در این زمینه به مردم داده می‌شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در ادامه با اشاره به بازسازی و نوسازی ناوگان تجاری اظهار داشت: نخستین موضوع در نوسازی ناوگان، تأمین مالی است که بخشی از آن با کمک صندوق توسعه ملی انجام می‌شود. وی گفت: تجارت دریا برد بیش از ۲۳۰ میلیون تنی حال‌حاضر کشور توسط همین ناوگان موجود انجام می‌شود، کمبود ناوگان نداریم اما نیازمند نوسازی ناوگان هستیم. صفایی؛ نوسازی ناوگان تجاری کشور را نیازمند تأمین مالی بیش از هفت میلیارد دلاری برشمرد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه خاطرنشان‌کرد: با همت دولت و قوه‌قضاییه، تخلیه کالای اساسی از بنادر و کشتی‌‌‌ها انجام شده است. در این زمینه مشکلی در تخلیه و بارگیری از کشتی‌‌‌ها وجود ندارد و مسئله اصلی تخصیص ارز است. وی اضافه‌کرد: تا تاریخ هجدهم تیر ماه، هفت میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه یا بارگیری شده است و این آمار در سه سال اخیر به‌طور متوسط سالیانه بین ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن بوده است. وی بیان‌داشت: هم‌اکنون کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور ۳٫۹ میلیون تن است که ظرفیت بنادر و اسکله‌های ما بیش از دوبرابر این رقم است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

کاهش سن ناوگان تجاری دریایی

وی، سن ناوگان تجاری تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹ سال عنوان کرد که در سال‌های گذشته کاهش داشته است و گفت: در سه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه بر آن در دریاهای جنوب شرکت‌های بخش‌خصوصی اقدام به خرید کشتی‌های مختلف کرده‌اند. صفایی؛ با بیان اینکه در حوزه تجاری با کشورهای چین و روسیه کار می‌کنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد. وی ادامه داد: بندر نوشهر ۷۰ درصد، بندر امیرآباد ۴۵ درصد و بندر انزلی ۳۰ رشد تجارت با روسیه و قزاقستان داشته است، ضمن اینکه عمده واردات از این دو کشور غلات است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه با اشاره عملکرد بخش توسعه زیرساخت بندری، گفت: توسعه زیرساخت‌‌‌ها که با هدف افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور انجام می‌شود و ۱۶۷ پروژه با اعتبار ۴۴ همت به بهره‌برداری رسیده یا تحویل بخش‌خصوصی شده و ظرفیت اسمی بنادر از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن رسیده است. وی افزود: در حال‌حاضر ۴۰۵ پروژه با اعتبار ۱۴۸ همت در حال اجرا قرار دارد که برخی از آن‌‌‌ها بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در ادامه به پروژه‌های شاخص اشاره کرد و گفت: احیای خلیج گرگان و بندر ترکمن، احداث بندر خمیر، طراحی بندر لنگه، سیلوی مکانیزه غلات با ظرفیت یک میلیون تن، ۷۰۰ هکتار زیرساخت اساسی، ۲۹۲ شناور و تجهیزات استراتژیک، بندرگاه در بندرعباس با چهار کیلومتر عمق پیشرفت، بندر چمخاله، بندر بوموسی، اروند کنار، ۲۲ فروند اسکله گردشگری، افزایش ۳۱ فروند کشتی تجاری، بندر گناوه، دیلم و اروندکنار، انجام مطالعات مهندسی ارزش و اسکله نفتی بندر چابهار از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌روند.معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به اقدامات بخش نوسازی تجهیزات بندری و دریایی نیز اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات بندری استراتژیک در بنادر کشور داریم که عمر طولانی داشتند به همین خاطر نسبت به ساخت یا خرید ۲۹۲ فروند تجهیز بندری اقدام شد که ۸۳ فروند آن تحویل شده و باقی از رشد ۴۰ درصدی برخوردار است. همچنین ۱۳۰ فروند تجهیز بندری توسط بخش‌خصوصی تهیه شده است.