سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد

آزادسازی قیمت بلیط هواپیما به شرط تعیین‌تکلیف یارانه و رانت‌های پرداختی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، گفت: اگر بنابر آزادسازی قیمت بلیط هواپیما براساس عرضه و تقاضاست، باید تکلیف رانت‌های نجومی و یارانه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی خصولتی مشخص شود. به گزارش مهر، عبدالجلال ایری؛ با اشاره به ضرورت ساماندهی نرخ بلیط هواپیما، گفت: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیط هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی منتشر […]

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، گفت: اگر بنابر آزادسازی قیمت بلیط هواپیما براساس عرضه و تقاضاست، باید تکلیف رانت‌های نجومی و یارانه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی خصولتی مشخص شود. به گزارش مهر، عبدالجلال ایری؛ با اشاره به ضرورت ساماندهی نرخ بلیط هواپیما، گفت: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیط هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی منتشر شده و به نظر می‌رسد قیمت‌های اعلامی با درآمدهای مردم به ویژه اقشار متوسط جامعه سازگاری مناسبی ندارد و تداوم این مسیر موجب می‌شود، دسترسی بخش عظیمی از جامعه از ناوگان حمل‌ونقل هوایی محدود شود. این نماینده مردم در مجلس، ادامه داد: ایرلاین‌‌‌ها در حالی مدعی آزادسازی قیمت‌ها و رقابتی شدن نرخ بلیط هواپیما براساس عرضه و تقاضا هستند که متأسفانه تمامی جوانب لازم برای آزادسازی قیمت‌ها در کشور فراهم نبوده و به نوعی نیازمند برقراری عدالت در تعیین نرخ هستیم تا نه تنها شرکت‌های هواپیمایی، بلکه مردم هم از مواهب آن بهره‌مند شوند. وی افزود: اگر بنابر آزادسازی قیمت‌ها باشد، عدالت هم میان ایرلاین‌های خصولتی و نیمه‌‌دولتی که بخش زیادی از پرواز‌‌ها را نیز در اختیار دارند و از یارانه‌های مختلفی نیز استفاده می‌کنند با ایرلاین‌های خصوصی برقرار شده و تمامی مشوق‌‌‌ها و سوبسیدهای پرداختی به ایرلاین‌‌‌ها اعم از یارانه سوخت، هزینه‌های فرودگاهی و تعمیر و نگهداری هواپیما‌‌ها حذف شود. این نماینده مردم در مجلس، اضافه کرد: متعتقدم اگر شرکتی از مشوق‌های دولتی استفاده می‌کند، حتماً باید نرخ بلیط خود را نیز به صورت دولتی و پایین‌تر از نرخ بلیط شرکت‌های خصوصی محاسبه کند. در غیر این صورت یارانه‌ها نوعی رانت بوده که به جیب شرکت‌های هواپیمایی نیمهدولتی می‌رود؛ لذا حتماً این موضوع باید شفاف‌سازی شود و آزادسازی قیمت بلیط‌‌‌ها مجدداً مورد ارزیابی قرار گیرد. از سوی دیگر برای ایجاد رقابت صحیح به نفع مصرف‌کننده باید تمامی قیمت‌ها آزاد و اجاره ورود ایرلاین‌های خارجی داده شود. ایری؛ تأکید کرد: این نکته را هم باید در نظر بگیریم که شرکت‌های هواپیمایی باید در صدد نوسازی ناوگان هوایی خود باشند، طبیعی است که هواپیما‌‌ها فرسوده با سن بالای ۲۵ سال مصرف سوخت بسیار بالاتری نسبت به هواپیماهای جدید دارد اما به دلیل دریافت سوخت یارانه‌ای هزینه‌های مرتبط چندان محلی از اعراب برای شرکت‌های هواپیمایی ندارد و تلاشی هم جهت واردات هواپیما نو نمی‌کنند. وی ادامه داد: ایران از معدود کشورهایی است که برای دسترسی عمومی مردم به خدمات هوایی یارانه سنگین پرداخت می‌کند که مهم‌‌ترین آن ارائه سوخت جت به شرکت‌ها هوایی با قیمت بسیار اندک است. از سوی دیگر تعرفه فرودگاهی در تمامی ۵۴ فرودگاه کشور هم به صورت تعرفه دولتی به این شرکت‌ها ارائه می‌شود، ضمن اینکه دستمزد پایین پرسنل شرکت‌های هوایی نسبت به میانگین جهانی عاملی برای مهاجرت خلبانان ایرانی به کشورهای همسایه شده است. لذا با توجه به مشوق‌های دریافتی سود شرکت‌های مذکور از فروش بلیط هواپیما رقمی کاملاً خارج از عرف بوده و همین امر موجب شده با وجود پرداخت یارانه‌های سنگین دولتی، عموم مردم امکان بهره‌مندی ازظرفیت ناواگن هوایی کشور را نداشته باشند. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، تصریح کرد: در دستور کار کمیسیون عمران هم موضوع ساماندهی بازار بلیط هواپیما‌‌ها قرار گرفتتخ و تأکید داریم یکبار برای همیشه تکلیف این موضوع روشن شود و اگر نرخ‌‌‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و آزادسازی قیمت‌ها و رقابت میان شرکت‌های هواپیمایی ملاک است، حتماً باید همه شرکت‌ها از شرایط یکسانی برخوردار باشند و رانت‌های دولتی حتماً باید حذف شوند.