عضو انجمن قطعهسازان از صدور قطعات باکیفیت خودرو به سفارش خودروسازان خارجی به ۴۰ کشور دنیا خبر داد و گفت: برخی قطعات ساختهشده ایران به سفارش کمپانیهایی همچون بنز تولید میشود. به گزارش مهر، فرهاد بهنیا در نشست خبری از تولید قطعات باکیفیت خودرو توسط کمپانیهای ایرانی خبر داد و اظهارداشت: علیرغم ضعفهایی که […]
عضو انجمن قطعهسازان از صدور قطعات باکیفیت خودرو به سفارش خودروسازان خارجی به ۴۰ کشور دنیا خبر داد و گفت: برخی قطعات ساختهشده ایران به سفارش کمپانیهایی همچون بنز تولید میشود.
به گزارش مهر، فرهاد بهنیا در نشست خبری از تولید قطعات باکیفیت خودرو توسط کمپانیهای ایرانی خبر داد و اظهارداشت: علیرغم ضعفهایی که در صنعت قطعهسازی ایران وجود دارد، اما کارخانههایی نیز مشغول بهکار هستند که هماکنون برای ۴۰ خودروساز خارجی قطعه تولید کرده و صادر میکنند که در میان این کمپانیهای سفارش دهنده قطعه بهکارخانههای ایرانی، وام خودروسازهایی همچون بنز، ولوو و تویوتا نیز به چشم میخورد، ضمن اینکه قطعهسازان ایرانی به کشورهایی همچون کره و ژاپن قطعه صادر میکنند.
وی افزود: البته ضعفهایی هم در تولید قطعات جدید در کارخانههای قطعهسازی ایران وجود دارد، چراکه برای تولید قطعات جدید نیاز به قالب، نقدینگی و خط تولید داریم در حالی که با توجه به شرایط رکودی کشور طی سالهای گذشته این امکان هم اکنون برای قطعهسازان وجود ندارد.
عضو انجمن قطعهسازان تصریحکرد: در واقع قطعهسازان به ۳ روش میتوانند خط تولید جدید قطعات را راهاندازی کنند؛ به این معنا که یا باید از وامهای بانکی بهره بگیرند یا اینکه از خودروسازان پیشپرداختهایی را دریافت کنند و راه سوم این است که خود آنها به سرمایهگذاری بپردازند در حالی که هماکنون هیچ یک از این ۳ راه امکان اجرایی شدن ندارد.
بهنیا با اشاره به قراردادهای جدیدی که میان خودروسازان ایرانی و خارجیها به امضا رسیده، خاطرنشانکرد: برای اولین بار در قراردادهای همکاری خودروسازان ایرانی و خارجی صنعت قطعهسازی ایران به خوبی دیده شده است که امیدواریم بتوانیم از این فرصت به نفع توسعه صنعت خودروسازی استفاده کنیم، ضمن اینکه قطعهسازان باید خود را به تکنولوژی روز دنیا مجهز کرده و توان صادرات قطعات را در الگوی گستردهای به دست آورند.
وی، نقدینگی را همچنان بحران جدی صنعت قطعهسازی ایران دانست و اظهارکرد: البته پرداخت خودروسازان به قطعهسازان بسیار بهتر از قبل شده و روند آن بهبود یافته ولی هنوز انتظارات بنگاههای قطعهساز به صورت کامل برطرف نشده است.
عضو انجمن قطعهسازان ادامه داد: ایران خودرو و سایپا هر کدام به میزان ۴ هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند و پرداخت مطالبات قطعهسازان به هر ۴ تا ۵ ماه یکبار صورت میگیرد.
بهنیا افزود: خودروسازان خارجی علاقه عجیبی به ورود به بازار ایران دارند، چراکه این بازار کاملاً جذاب بوده و منافع آنها را میتواند تأمین کند، بنابراین اکنون نوبت به خودروسازان ایرانی است که به بهترین شکل از فرصت پیش آمده به نفع تأمین منافع ملی و قطعهسازان بهرهبرداری کند.
وی گفت: بسیاری از ایرادات قراردادهای قبلی خودروسازان ایرانی و خارجی اصلاح شده و اگر خودروسازان کمی مقاومت کنند، بهطور قطع میتوانند بهرهبرداری مناسبی از شرایط فعلی داشته باشند.
عضو انجمن قطعهسازان ادامه داد: بسیاری از پلتفرمهای جدیدی که قرار است در شراکت خودروسازان ایرانی و خارجی تولید شود، هماکنون به قطعهسازان سفارش داده شده و اکنون منتظر اعلام آغاز عملیاتی اجرای قراردادها هستیم که کار را به صورت رسمی آغاز کنیم اما یکی از موتورهای خودروهای جدیدی که قرار است از سوی پژو در ایران تولید شود، حتی تا ۷۰ درصد هم بومیسازی شده است، چراکه مرکز تحقیقات ایران خودرو یکی از مراکز بسیار توانمند در صنعت خودروسازی کشور است.
بهنیا در ادامه با اشاره به امضای قراردادهایی که طی ماههای اخیر به نمایندگی از قطعهسازان با انجمنهای بینالمللی قطعهسازی به امضا رسیده، گفت: متأسفانه هنوز مشکل وجاهت قانونی انجمن قطعهسازان حل نشده و چنانچه قطعهسازان خارجی به این موضوع پی ببرند، بهطور قطع ممکن است لطمات زیادی به مجموعه قطعهسازان کشور وارد شود.
وی گفت: تاکنون ۶ حکم از دیوان عدالت اداری صادر شده که آخرین آن، رسماً انتخابات انجمن قطعهسازان ملغی اعلام شده و پیرو این موضوع نیز وزارت کار دو نامه برای انجمن قطعهسازان ارسال کرده است که باید کار را متوقف میکردند اما متأسفانه هماکنون شاهد امضای برخی تفاهمنامهها با قطعهسازان خارجی از سوی اعضای انجمن هستیم که به همین منظور مکاتباتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته که البته مورد توجه هم واقع نشده است.
عضو انجمن قطعهسازان اظهارداشت: متأسفانه هماکنون بدون اعلام عمومی و طی مراحل قانونی قرار است انتخابات انجمن در ۲۶ اسفند ماه امسال برگزار شود که البته تمامی اعضای انجمن قطعهسازان در جریان قرار نگرفتهاند. بر این اساس اعتراض خود را به وزارت کار هم ارایه دادهایم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.