کنترل تقاضای حمل‌ونقل با اتخاذ سیاست‌های درست کاربری زمین

دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، با بیان اینکه اتخاذ سیاست‌های اشتباه در حوزه کاربری زمین موجب تغییر وضعیت شرایط حمل‌ونقل مناطق شهری می‌شود، گفت: با سیاست‌های درست اقتصادی و کاربری زمین باید تقاضای حمل‌ونقل را کنترل کرد. به گزارش ایمنا، شهاب‌الدین کرمانشاهی؛ با اشاره به مشکلات حوزه حمل‌ونقل در […]

دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، با بیان اینکه اتخاذ سیاست‌های اشتباه در حوزه کاربری زمین موجب تغییر وضعیت شرایط حمل‌ونقل مناطق شهری می‌شود، گفت: با سیاست‌های درست اقتصادی و کاربری زمین باید تقاضای حمل‌ونقل را کنترل کرد. به گزارش ایمنا، شهاب‌الدین کرمانشاهی؛ با اشاره به مشکلات حوزه حمل‌ونقل در کشور، اظهار کرد: طبیعی است که اگر سیستم حمل‌ونقل همگانی کیفیت مناسبی نداشته باشد و سیاست‌های قیمت‌گذاری به شکلی باشد که استفاده از خودروی شخصی جذاب‌تر به‌نظر برسد، حتی گروه کم‌درآمد جامعه نیز به سمت استفاده از خودرو شخصی با کیفیت پایین حرکت می‌کنند. وی افزود: وضعیت فعالیت متخصصان حمل‌ونقل و مدیران شهری در حوزه حمل‌ونقل نیاز قابل‌توجهی به افزایش کیفیت دارد، اما با همین شرایط نیز می‌توان شبکه حمل‌ونقل همگانی یکپارچه از جمله پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دیگر شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل همگانی را طوری توسعه داد که جذابیت آن افزایش پیدا کند. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، تأکید کرد: مدیریت شهری در فراخواندن روش‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و افزایش آگاهی شهروندان تأثیرگذار است و در عوامل مؤثر بر تقاضای حمل‌ونقل به غیر از موضوعات اقتصادی در سطح ملی، تأثیر قابل‌توجهی دارد. کرمانشاهی؛ گفت: در نهایت شهروندان مجبور هستند با توجه به عرضه موجود یک سیستم حمل‌ونقل را انتخاب کنند، اما طبیعی است که شهروندان سیستم حمل‌ونقل با اثرات کم و بدون عواقب زیست‌محیطی، ایمنی و اجتماعی را انتخاب می‌کنند. وی ادامه داد: بهبود تکنولوژی خودروها، حمل‌ونقل همگانی، دوچرخه و سیستم‌های اطلاع‌رسانی می‌تواند کارآمدی حمل‌ونقل را افزایش دهد، اما برای اثربخش بودن آن باید مشکلات سرچشمه حمل‌ونقل که کالبدی، کاربری زمین و موضوعات اقتصادی است، رفع شود. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: به‌طور مثال با سیاست‌های کالبدی کاربری زمین، فاصله محل سکونت از محل اشتغال و تحصیل افزایش پیدا کرده و دسترسی به خدمات بهداشتی سخت شده است، از این‌رو اگر تقاضای حمل‌ونقل را افزایش دهیم و از سوی دیگر به دنبال ارتقای تکنولوژی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل باشیم، در عمل فرایند را سخت‌تر می‌کنیم؛ باید به مشکلات اصلی این حوزه پرداخت. کرمانشاهی؛ گفت: مدیریت شهری می‌تواند در گفتگو با صاحبان کاربری‌ها، محصلان، دانشجویان و شاغلان برای تغییر رفتار سفر به‌ویژه در رابطه با موضوع کاربری زمین تأثیر مثبتی داشته باشد، همچنین اتخاذ سیاست‌های اشتباه در حوزه کاربری زمین موجب تغییر وضعیت شرایط حمل‌ونقل مناطق شهری می‌شود. وی افزود: سیستم مترو هزینه بالایی دارد و ساخت آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد، اما ظرفیت بالا کارآمدی خوبی دارد، از این‌رو مجبور هستیم به سمت این سیستم حرکت کنیم و در کنار آن به توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل نیمه‌سریع بپردازیم. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، تأکید کرد: همچنین موضوعات اقتصادی و کالبدی مرتبط با کاربری زمین تقاضای حمل‌ونقل را مشخص می‌کند، از این‌رو اگر به این مسئله توجه کافی نداشته باشیم، همچنان با مشکلات حوزه حمل‌ونقل روبه‌رو خواهیم بود. کرمانشاهی؛ گفت: در تمام کشور‌ها شاهد مشارکت جدی دولت‌‌ها در سطوح ملی و منطقه‌ای هستیم و این قابل واگذاری به بخش‌خصوصی نیست. وی ادامه داد: از این‌رو باید با جدیت بیشتری به حوزه حمل‌ونقل همگانی توجه شود و منابع محدود را به بهترین شکل مدیریت کرد و در بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری آنچه که داریم و از قبل سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، عاقلانه و کارآمد هزینه کنیم. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، تصریح کرد: در صورتی که جایگزینی برای حمل‌ونقل شخصی وجود نداشته باشد و سیاست‌های درستی برای پاسخ دادن به حمل‌ونقل حومه شهر اتخاذ نشده باشد، تمام سفر‌ها با خودروی شخصی از اطراف اصفهان به این کلان‌شهر انجام می‌شود. کرمانشاهی؛ گفت: با سیاست‌های درست اقتصادی و کاربری زمین باید تقاضای حمل‌ونقل را کنترل کرد و باقی‌مانده تقاضا را با روش‌های دورکاری، آموزش از راه دور و سیاست‌های کاربری‌های مختلط کنترل کنیم. وی افزود: مدیریت شهری به‌صورت عام نقش قابل‌توجهی در نگهداری تسهیلات موجود و سیاست‌های کاربری زمین دارد، اما در بخش اقتصادی اثر کم‌رنگی داشته است و بیشتر مواقع مدیریت در سطح سیاست‌های ملی، موضوع اقتصادی را دنبال می‌کند. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، تأکید کرد: سبد مناسبی از سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی را باید برای شهر‌ها تعریف کرد و بهره‌وری کوتاه‌مدت آن را افزایش داد، همچنین در میان‌مدت به توسعه سیستم‌های نیمه‌سریع همچون اتوبوس تندرو پرداخت و در بلندمدت به سیستم‌های سریع شبه‌مترو که کیفیت، سرعت و امنیت بهتری دارد، بپردازیم، زیرا این سیستم برای تمام کلان‌شهر‌ها نیاز است. کرمانشاهی؛ گفت: معتقدم تمام منابع را نباید صرف مترو کرد، بلکه در کنار آن باید استفاده از تکنولوژی اتوبوس‌های جدید که کیفیتی نزدیک به سیستم‌های ریلی دارد را نیز در دستور کار قرار داد. وی اضافه کرد: شهروندان ناگزیر مجبور به استفاده از خودروهای شخصی هستند، زیرا سفرهای طولانی در سیاست‌های کاربری زمین ایجاد شده، استفاده از خودرو شخصی با سیاست‌های اقتصادی برتر نشان داده شده است و کیفیت مناسب در حمل‌ونقل همگانی فراهم نشده است. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: در نهایت شهروندان به سمت سیستم‌های با کیفیت و ایمنی پایین و آلاینده حرکت می‌کنند و این موضوع شهر را با مشکلاتی از جمله آلودگی هوا روبه‌رو خواهد کرد.