کمبود نقدینگی تولید خودرو را کاهش داد

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: کمبود نقدینگی و عدم توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تأمین قطعات داخلی از جمله عوامل مؤثر در کاهش تولید خودرو است. به گزارش مناقصه‌مزایده، هادی عامری؛ گفت: بررسی آمار تولید خودروسازان داخلی در سه ماه ابتدایی امسال نشان از افت تولید خودرو می‌دهد که این افت تولید، علت‌های متفاوتی دارد. […]

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: کمبود نقدینگی و عدم توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تأمین قطعات داخلی از جمله عوامل مؤثر در کاهش تولید خودرو است. به گزارش مناقصه‌مزایده، هادی عامری؛ گفت: بررسی آمار تولید خودروسازان داخلی در سه ماه ابتدایی امسال نشان از افت تولید خودرو می‌دهد که این افت تولید، علت‌های متفاوتی دارد. از سال‌های دهه ۷۰ تا ۱۳۹۰ آمار تولید خودرو همواره صعودی بوده به‌طوری که از عدد کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ رسید.  وی در ادامه، افزود: در دهه ۹۰ و شروع تحریم‌های اقتصادی ایران، همچنین نوساناتی که در بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی داشته‌ایم، میزان تولید نیز دچار نوسان شد. کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، می‌گوید: موضوعاتی در صنعت خودرو باعث بروز نوساناتی شد که بیشتر مربوط به بحث تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید، بحث مربوط به زیان‌دهی خودروسازان همچنین عدم توازن در طول زنجیره تأمین بوده است. این موارد باعث شد که طی دهه گذشته و سال اخیر میزان تولید از ۸۰۰هزار دستگاه تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه متغیر باشد.  عامری؛ گفت: در گذشته به دلیل تحریم مشکل در تأمین قطعات مورد نیاز وابسته به خارج وجود داشت که باعث عدم توازن در کل تأمین خودروسازان و قطعه‌سازان شد. موارد دیگری نیز مانند قیمت‌گذاری‌های دستوری اتفاق افتاد که باعث زیان‌ده شدن خودروسازان شد. به گفته این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، در سه سال گذشته با رفع عدم توازن در تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان تا حدی تولید منظم شده اما هنوز با اعدادی که برای رشد تولید در نظر گرفته شده فاصله داریم. با رفع موانع پیش‌رو می‌توان تولید را افزایش داد و به اعداد در نظر گرفته شده که سالی یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است، رسید.