واردات خودروهای کارکرده راهکار ساماندهی بازار است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه با واردات خودروهای کارکرده می‌توان در زمان کوتاه و ارز کمتر بازار را ساماندهی کرد، گفت: از آنجا که چهار سال واردات نداشتیم، قیمت خودروهای خارجی در داخل به صورت متوسط ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد به این معنا که خودرویی که در ایران ۲۰ میلیارد […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه با واردات خودروهای کارکرده می‌توان در زمان کوتاه و ارز کمتر بازار را ساماندهی کرد، گفت: از آنجا که چهار سال واردات نداشتیم، قیمت خودروهای خارجی در داخل به صورت متوسط ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد به این معنا که خودرویی که در ایران ۲۰ میلیارد تومان است در کشورهای همسایه با قیمت دو میلیارد تومان به فروش می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مصطفی طاهری؛ درباره وضعیت بازار خودرو، گفت: تولید خودرو در سال ۹۲ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه رسید اما بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ این عدد سالانه به ۷۰۰ هزار دستگاه رسید این در حالی است که نیاز سالانه کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو است در واقع با کاهش تولید در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ نیاز و تقاضای بازار تأمین نشد. نماینده مردم زنجان در مجلس ادامه داد: پیش از محدودیت واردات، سالانه بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شد اما از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو صفر شد. بنابراین علاوه بر اینکه بخشی از نیاز بازار به خودروهای داخلی به دلیل کاهش تولید تأمین نشد، به دلیل عدم واردات نیز یک خلأ حدود ۴۰۰ هزار دستگاهی طی این چهار سال ایجاد شد و افرادی که به دنبال خرید خودروی وارداتی بودند، نتوانستند نیاز خود را از بازار خریداری کنند. وی با بیان اینکه عرضه کم و تقاضای زیاد خودرو را گران کرد، قیمت‌گذاری دستوری را یکی از دلایل افزایش تقاضای کاذب دانست و اضافه کرد: با این سیاست هر کسی که می‌توانست از کارخانه، خریداری کند و در بازار آزاد به فروش رساند، سود زیادی می‌کرد بنابراین تقاضا در بازار خودرو افزایش چشمگیری پیدا کرد. وی افزود: هرچند از سال ۱۴۰۰ تا اکنون بخشی از این کمبود، جبران شده است اما تولید خودرو هنوز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه نرسیده است و ما باید تولید خودرو را باید به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه برسانیم. طاهری؛ با اشاره به اینکه توسعه صنعت خودرو در تمامی مراحل تولید به صورت یکنواخت انجام نشده است در تشریح این مطلب، بیان کرد: در برخی زنجیره‌های خودرو ظرفیت تولید سه میلیون دستگاه است اما در برخی مراحل و زنجیره‌ها این ظرفیت کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. بنابراین باید ایجاد بستر لازم برای افزایش ظرفیت تولید در بخش‌هایی که توان کمتری دارند در اولویت قرار گیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه برای رفع برخی از مشکلات صنعت خودرو قانون ساماندهی صنعت خودرو با ۱۴ ماده در مجلس یازدهم تصویب شد که مورد تأیید تمامی کارشناسان، خودروسازان، قطعه‌سازان و مصرف‌کنندگان بود، افزود: در صورتی که این قانون به‌درستی اجرایی شود می‌توان بخشی از رضایت مردم در حوزه خودرو را به دست آورد. وی با اشاره به اینکه در قانون ساماندهی صنعت خودرو واردات خودروهای کارکرده تصویب شد، ادامه داد: برای تصویب این موضوع پژوهش‌های بسیاری انجام گرفت؛ در حال‌حاضر تقریباً تمامی کشور‌ها مانند آمریکا، انگلیس، کانادا، عربستان، کویت و… از این ظرفیت استفاده می‌شود. وی در تشریح تأثیر واردات خودروهای کارکرده در ساماندهی بازار، گفت: از آنجاکه چهار سال واردات نداشتیم، قیمت خودروهای خارجی در داخل به صورت متوسط ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد به این معنا که خودرویی که در ایران ۲۰ میلیارد تومان است در کشورهای همسایه با قیمت دومیلیارد تومان به فروش می‌رسد. طاهری؛ ادامه داد: قیمت خودرو به صورت آبشاری است به این معناکه اگر گران‌ترین خودرو ۲۰ میلیارد تومان قیمت داشته باشد، بهای خودرویی که ۸۰ درصد ارزش گران‌ترین خودرو را داشته باشد، ۱۸ میلیارد تومان می‌شود و این روند همین‌گونه ادامه خواهد داشت و حتی بر قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیر می‌گذارد، با واردات خودروهای کارکرده قیمت گران‌ترین خودرو کاهش می‌یابد و به تبع آن بهای سایر خودرو‌ها نیز کم می‌شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: با واردات خودروهای کارکرده می‌توان در زمان کوتاه و ارز کمتر بازار را ساماندهی کرد. وی اضافه کرد: در قانون ساماندهی صنعت خودرو به موضوعاتی مانند افزایش تنوع خودرو، ارتقای امنیت و کاهش مصرف سوخت و اقتصادی بودن خودرو‌ها نیز اشاره شده است. وی در پایان، افزود: در صورتی که خودروهای تولید داخل بتواند در بازارهای رقابتی حضور داشته باشند و صادراتی شوند اهداف موردنظر در قانون ساماندهی صنعت خودرو محقق شده است.