سرانه قاچاق در ایران یک میلیون تومان است

  براساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سالانه ۲۰ تا ۲۴ میلیارد دلار قاچاق انواع محصولات و کالاهای مصرفی به کشور صورت می‌گیرد که به گفته یک مقام مسؤول در وزارت کشاورزی، ارزش آن بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و این یعنی سرانه قاچاق در ایران یک میلیون تومان است. […]

 

براساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سالانه ۲۰ تا ۲۴ میلیارد دلار قاچاق انواع محصولات و کالاهای مصرفی به کشور صورت می‌گیرد که به گفته یک مقام مسؤول در وزارت کشاورزی، ارزش آن بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و این یعنی سرانه قاچاق در ایران یک میلیون تومان است.

به گزارش مهر،رمضان رویین‌تن – مدیر کل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی – در باره قاچاق میوه‌های خارجی و عرضه آن در بازار پررونقی مانند شب عید که تقریباً هر سال تکرار می‌شود، به ایسنا گفت: پیله‌وری و ترانزیت میوه، پوششی برای قاچاق این محصولات است که باید زیرساخت‌های اقتصادی در این زمینه اصلاح شود.

وی افزود: قاچاق باعث می‌شود تولید و مناطق تولیدی از حیزانتفاع بیفتد و خالی‌شدن روستا‌ها و مهاجرت‌های رو به افزایش به سمت مناطق شهری از جمله عوارض چنین معضلاتی است.

مدیر کل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: بازارچه‌های مناطق مرزی و مناطق آزاد از نظر ظاهری و اسمی با هدف ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در مناطق مرزی ایجاد شده‌اند و مجوز واردات پیله‌وری به همین جهت به مرزنشینان داده شده است، اما پیله‌وری حتی ترانزیت میوه به سرپوشی برای قاچاق این محصولات تبدیل شده در حالی که همه ما مسؤول آن هستیم و باید تمام امکانات و قدرت خود را صرف جلوگیری از آن کنیم، چرا که قاچاق میوه علی‌رغم آسیب‌های اقتصادی فراوان به بدنه تولید محصولات کشاورزی باعث ورود خسارت‌های میلیاردی به تولید ملی به دلیل آفات و بیماری‌هایی که میوه‌های قاچاق به داخل کشور می‌آورند، می‌شود.

رویین‌تن تصریح کرد: ایران معدن میوه است و از این سرزمین با تنوع اقلیمی بالایی که دارد می‌توان محصولات کشاورزی متنوع زیادی تولید کرد که تأمین‌کننده نیاز داخلی باشد و بتوانیم از صادرات آن‌ها نیز بهره‌مند شویم، اما آن‌هایی که قدرت دارند تیشه به ریشه اقتصاد ملی می‌زنند و مناطق مرزی و واردات پیله‌وری را به راهی برای بازکردن مسیر ورود میوه‌های خارجی قاچاق تبدیل کرده‌اند و همین پدیده یعنی قاچاق میوه باعث ورود آفات بسیاری به باغ‌های کشور و خسارت‌های میلیاردی شده است که می‌توان به آفت چاروک جادوگر لیموترش اشاره کرد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها وظیفه دارند جلوی ورود میوه‌های ممنوع را بگیرند اما آن‌هایی که مرز‌ها را کنترل می‌کنند و می‌دانند کدام کالا‌ها مجوز برای واردات دارند و کدام ممنوع‌الورود هستند نباید اجازه ورود میوه به کشور را بدهند که البته در پی دستور وزیر جهاد کشاورزی و هماهنگی‌های صورت گرفته، گمرک قول همکاری بیش‌تری داده و دیگر دستگاه‌های متولی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با جدیت بیش‌تری برای برخورد با قاچاقچیان میوه ورود پیدا کرده‌اند.

 

رویین‌تن یادآور شد: اگر ۸۰ هزار میلیارد تومانی که صرف قاچاق کالا می‌شود، صرف اشتغال کنیم می‌توانیم سالانه ۱٫۵ تا دو میلیون نفر را به جمعیت مولد و شاغل کشور اضافه کنیم.