افزایش ۲۸ درصدی پرداخت تسهیلات در بهار امسال

گروه بازارسرمایه ـ تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲۱۵ همت محاسبه شده که نسبت به دوره مشابه قبلی ۲۸ درصد افزایش داشته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، طبق اعلام بانک‌مرکزی، طی سه ماهه ابتدایی سال‌جاری، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۹۵۵۳٫۷ هزار میلیارد ریال معادل ۷۸٫۶ درصد به صاحبان کسب‌وکار (حقوقی […]

گروه بازارسرمایه ـ تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲۱۵ همت محاسبه شده که نسبت به دوره مشابه قبلی ۲۸ درصد افزایش داشته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، طبق اعلام بانک‌مرکزی، طی سه ماهه ابتدایی سال‌جاری، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۹۵۵۳٫۷ هزار میلیارد ریال معادل ۷۸٫۶ درصد به صاحبان کسب‌وکار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۲۵۹۹٫۸ هزار میلیارد ریال معادل ۲۱٫۴ درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است. تسهیلات پرداختی سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۹۲۱۳٫۵ هزار میلیارد ریال بوده که با در نظر گرفتن تعدیلات صورت پذیرفته توسط شبکه بانکی به مبلغ ۹۴۶۹٫۳ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

آمار‌ها نشان از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ دارد. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۷۲۴۳٫۵ هزار میلیارد ریال معادل ۷۵٫۸ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب‌وکار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۱۰۲۰٫۸ هزار میلیارد ریال معادل ۳۹٫۳ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ معادل ۳۱۷۵٫۵ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۴۳٫۸ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۷۲۴۳٫۵ هزار میلیارد ریال) است. ملاحظه می‌شود از ۳۶۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۷٫۴ درصد آن (مبلغ ۳۱۷۵٫۵ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۳ است.

سهم تسهیلات خرد (کمتر از ۳۰۰۰ میلیون ریال)

از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده، مبلغ ۲۸۹۷٫۵ هزار میلیارد ریال معادل ۲۳٫۸ درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ ۳۱۵۱ هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) به مبلغ ۳۰۴۸٫۸ هزار میلیارد ریال معادل ۲۴٫۷ درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود. شایان ذکر است؛ با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار از ۲۱٫۴ درصد به ۲۲٫۴ درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش می‌یابد.

تأمین ۱۹٫۹ میلیارد دلار برای واردات

خبر دیگر از بانک‌مرکزی این که، از ابتدای سال تاکنون ۱۹ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده که سهم کالاهای بازرگانی و تجاری ۱۰ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار است. به گزارش ایسنا، طبق اعلام بانک‌مرکزی، از ابتدای فروردین ماه سال‌جاری تا ۲۲ تیرماه، مبلغ ۱۹ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است. براین اساس، برای کالاهای اساسی و دارو چهارمیلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار و برای خدمات ۳۸۰ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات چهارمیلیارد ۷۵ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت. همچنین، برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۳ میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۶۴ میلیون دلار و در مجموع چهارمیلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد. تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل‌ونقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» معادل ۹۲۱ میلیون دلار، «صنایع‌معدنی» معادل ۷۸۴ میلیون دلار، و «منسوجات و پوشاک» معادل ۵۲۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۹۹۰، ۱۷۴، ۷۶۸، ۷۵۳ و ۳۵ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۲ تیرماه سال‌جاری دریافت کرده‌اند.