رفع گرسنگی؛ اولویت اصلی دولت چهاردهم

مرضیه نیکخواه ـ گرسنگی پدیده‌ای جهانی است و میلیون‌ها نفر در جهان در فقر مطلق به سر می‌برند؛ در واقع جهان با یکی از ظالمانه‌‌ترین و ویرانگر‌ترین بحران‌های زمان کنونی مواجه است و این بحران گرسنگی است. اما در کشورمان نیز بسیاری در فقر مطلق زندگی می‌کنند و گرسنگی را با پوست و گوشت خودشان […]

مرضیه نیکخواه ـ گرسنگی پدیده‌ای جهانی است و میلیون‌ها نفر در جهان در فقر مطلق به سر می‌برند؛ در واقع جهان با یکی از ظالمانه‌‌ترین و ویرانگر‌ترین بحران‌های زمان کنونی مواجه است و این بحران گرسنگی است. اما در کشورمان نیز بسیاری در فقر مطلق زندگی می‌کنند و گرسنگی را با پوست و گوشت خودشان لمس می‌کنند. براساس برآورد بانک جهانی، تعداد فقرا در ایران نزدیک به ۱۰ میلیون نفر می‌شود که رقم بسیار بالایی است زیرا که کشورمان یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای دنیاست و با داشتن منابع غنی خدادادی همچون نفت، گاز و معادن بی‌شمار هرگز نباید در چنین شرایطی باشد اما در دهه‌های اخیر از یکسو به دلیل منزوی شدن از جامعه جهانی و ارتباطات ضعیف با کشورهای قدرتمند جهان و از سوی دیگر تحریم‌های فلج‌کننده کشورهای غربی خصوصاً آمریکا در وضعیت بسیار نامناسبی به‌سر می‌برد. فقر مطلق بر سر بسیاری از خانه‌های این مرز و بوم سایه افکنده و حالا با روی کار آمدن دولت چهاردهم چشم بسیاری به فقرزدایی و رفع گرسنگی است.

۷ درصد جمعیت کشور با گرسنگی روبه‌رو هستند

در رابطه با گرسنگی مردم، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س)، گفت: مسئله نابرابری از محوری‌‌ترین پدیده‌هایی است که به شدت ثبات سیاسی را تهدید می‌کند. متأسفانه ما هیچ نشانه‌ای را هم از سوی حاکمیت برای رفع این نابرابری‌‌ها نمی‌بینیم. حسین راغفر؛ گفت: پزشکیان بار‌ها تأکید کردند که ما متعهد می‌شویم که مردم شب با گرسنگی نخوابند. براساس آمارهای رسمی کشور، محاسباتی انجام دادیم که نشان می‌دهد حدود شش تا هفت درصد جمعیت کشور ما با گرسنگی روبه‌رو هستند و کل مخارج‌شان نمی‌تواند هزینه غذای آن‌ها را تأمین کند؛ ضمن اینکه خانواده‌ها مخارج دیگری به جز غذا هم دارند. هفت درصد جمعیت ۹۰ میلیونی رقم بسیار قابل‌توجهی است! اگر پزشکیان بتواند این وعده را ظرف چهار سال آینده محقق کند این دستاورد بزرگی است. راغفر؛ ادامه داد: ریشه‌کنی گرسنگی اولین محور است. وی بار‌ها تأکید کردند که ما متعهد می‌شویم که مردم شب با گرسنگی نخوابند.

ملتی که روی گنج‌ است چرا باید گرسنه باشد؟

گفتنی است؛ مسعود پزشکیان؛ رئیس‌جمهور منتخب کشورمان، در مبارزات انتخاباتی خود در قرچک ورامین در درباره ضرورت رفع گرسنگی مردم، چنین گفت: برای ملت ایران که روی گنج‌ خوابیدند خوب نیست، روی گنج و معدن باشیم و مردم گرسنه باشند. به خاطر اختلاس‌هایی که در کشور می‌شود و پول‌هایی که گم‌ می‌شود نه هزار میلیارد، بلکه ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد گم‌ می‌شود آن وقت مردم ما برای یک تکه نان باید سر خود را در سطل‌های آشغال وارد کنند. اگر کشور به کمک مردم کار کند، قطعاً از مشکلات بیرون خواهیم آمد. ما نباید با دنیا بجنگیم و دعوا کنیم ما باید بستر باز کنیم تا بتوانیم راحت با دنیا معامله کنیم. حال با توجه به وضعیت فعلی باید منتظر ماند و دید که برنامه‌های دولت چهاردهم برای رفع فقر و گرسنگی در جامعه چیست و رفع گرسنگی میلیون‌ها ایرانی باید اولویت اصلی دولت چهاردهم باشد.