گروه خودرو- رئیس انجمن زنجیره ارزش تایر ایران، با بیان اینکه این مجموعه بیش از ۱۰۰ عضو دارد، اظهار داشت: رستههای شغلی این مجموعه پیش از تولید تایر را شامل میشود که شامل تأمینکنندگان، تولیدکنندگان ماشینآلات و سازندگان قطعات یدکی خودرو، تأمینکنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان تایر، خدمات پس از فروش توزیعکنندگان و پنچرگیران هستند. […]
گروه خودرو- رئیس انجمن زنجیره ارزش تایر ایران، با بیان اینکه این مجموعه بیش از ۱۰۰ عضو دارد، اظهار داشت: رستههای شغلی این مجموعه پیش از تولید تایر را شامل میشود که شامل تأمینکنندگان، تولیدکنندگان ماشینآلات و سازندگان قطعات یدکی خودرو، تأمینکنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان تایر، خدمات پس از فروش توزیعکنندگان و پنچرگیران هستند. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا گنجی؛ با بیان اینکه طیف وسیعی از ابتدا تا انتهای کار مربوط به تایر، زیرمجموعه این انجمن میشود، گفت: به دلیل عدم تخصیص بهموقع ارز، گاهی در بازار شاهد کمبود تایر هستیم که با حل این مشکل، توسط دولت تایر وارد کشور شده و بازار به آرامش میرسد. گنجی؛ ادامه داد: مهمترین چالش این صنف تأمین ارز است و اگر ارز کافی به موقع در کشور و برای واردکننده تأمین شود، هیچگاه مشکل تأمین تایر در کشور به وجود نخواهد آمد. وی تأکید کرد: تأمین انرژی چالش بعدی ماست، حداقل یک روز در هفته برق کارخانجات تایرسازی قطع شده و تولید را دچار اختلال میکند و این امر، حداقل ۱۰ درصد از تولید و ظرفیت تولید را از دست میدهد و شاهد تأثیر مخرب آن بر بازار هستیم هنگامی که تولید کمتر باشد، توزیع هم کمتر خواهد بود. رئیس انجمن زنجیره تأمین تایر، گفت: در واحدهای صنفی مرتبط با تایر ۱۵ هزار نفر در کشور بهطور مستقیم و غیرمستقیم شامل تولیدکنندگان قطعات لوازم لاستیک، لوازم یدکی، مواد اولیه، فروش، و واردات میشود که حدود ۱۰۰ هزار نفر به اشتغال مشغول هستند. گنجی؛ بیان کرد: شکایات نیز بر اثر اختلاف در مورد کیفیت لاستیک به وجود میآید، ترکیدن یا خراب شدن لاستیک و… در تمام کشور شرکتهای تایرساز نمایندگانی دارند که به شکایات رسیدگی میکنند. وی با اشاره به اینکه لاستیک ایرانی دارای بالاترین سطح کیفیت و دارای استاندارد ملی ایران است که تلفیقی از استانداردهای آمریکایی و اروپایی است، گفت: موارد فنی و تکنیکی مانند قابلیت ترمزگیری در مسافت مناسب، موضوع اصطکاک، قابلیت چنگزنی به زمین، صدای لاستیک داخل ماشین در هنگام حرکت و… که استاندارد swr نام دارد، در حین مراحل تولید در تمام کارخانجات رعایت میشود. لاستیک ایرانی از تایرهای چینی دارای کیفیت بالاتری است. رئیس انجمن زنجیره تأمین تایر، گفت: هر چند نهاد نظارتی وجود ندارد اما شرکتها پاسخگو هستند و در صورت وجود نقص و اشتباه در کالای فروخته شده، مسئولیت را قبول و کالای نو را تحویل میدهند و دیگر نیازی به واحدهای نظارتی نیست. گنجی؛ در ادامه، گفت: اگر مشتری باز هم قانع نشد، میتواند به سازمان استاندارد منطقه محل زندگی خود و سازمان تعزیرات شکایت کند. او تأکید کرد: واردات بیرویه و بدون تخصص بیش از قیمت لاستیک داخلی تمام میشود که متأسفانه رقیب تولید محسوب میشود. رئیس انجمن زنجیره تأمین تایر، گفت: تولید لاستیک آلاینده هوا نیست و هنگامی که کربن و کائوچو اختلاط پیدا میکند در برخی از کارخانجات که کاور لازم این مرحله را ندارند افزایش آلودگی اتفاق میافتد که البته تقریباً تمام کارخانهها به این کاور مناسب مجهز شدهاند و آلاینده بودن کارخانجات لاستیک منتفی است. گنجی؛ ادامه داد: چند کارخانه بازیافت در یزد و قم و چند شهر دیگر فعال هستند که لاستیکهای فرسوده را بازیافت کرده، نخ و موادی که داخل لاستیک وجود دارد خارج کرده و جسم سیاه لاستیک نرم را پس از آسیاب شدن وارد اتوکلاو میکنند و بازیافت صورت میگیرد. وی ادامه داد: لاستیک بازیافت شده حداقل ۱۰درصد در لاستیک نو استفاده میشود همچنین در کفپوشها و… اما خواسته ما از مردم این است که حتماً تایر ایرانی خریداری کنند، لاستیکهای ایرانی دارای ضمانت پنج ساله هستند و بهترین تایرها در دنیا در کشور ایران تولید میشود. همچنین جمال میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، درخصوص این موضوع که وزارت صمت طی هفته گذشته گشایشهای ارزی برای صنایع خودروسازی انجام داده است، آیا این مسئله تأثیری در روند تأمین ارز صنعت تایر داشته است، گفت: مشکلات ارزی صنایع با فشارها و حجمه که منجربه تخصیص جزئی ارز مورد نیاز به تولیدکنندگان میشود، حل نمیشود، بلکه بانک مرکزی به صورت پیوسته ارز به صنعت تایر تخصیص دهد، در ماه جاری حدود ۱۰ میلیون یورو به یکی از بزرگترین تایرسازان ارز اختصاص یافته، این تایرساز باید دوماه دیگر مجدد با درخواست، نامه و پیگیری تلاش کند ارز مورد نیاز را کسب کند. متأسفانه روند تخصیص ارز به تایرسازان مقطعی است، این مورد سبب آسیب به برنامه تولید تایرسازان میشود. وی ادامه داد: متأسفانه انرژی به اصلیترین معضل تایرسازان تبدیل شده است و برخی از لاستیکسازان ۸ صبح تا ۸ شب با ۵۰ درصد راندمان تولید دارند. روند کاهش و قطع برق سبب افت ۲۰ درصدی تولید لاستیک در این صنعت شده است. تولیدکنندگان مطالبه تأمین زیان ناشی از این برق را از دولت ندارند، اما توقع حمایت در روند تولید را دارند. لازم به ذکر است که قطع برق ناگهانی و بدون اطلاع سبب افزایش ضایعات تایر میشود. میرزایی؛ ادامه داد: صنعت تایر قراردادهای سه ماهه با خودروسازان دارند، اما پرداختها به صورت شش ماهه انجام میشود. خودروساز سبب ذوب نقدینگی تایرسازان شده است، صنعت تایر اکنون حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان مطالبه از صنعت خودرو دارد.
آمار ارایه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر، از تولید قریب به ۱۱۸ هزار تن از انواع تایرها معادل بیش از ۱۸٫۵میلیون حلقه در پنج ماهه امسال حکایت دارد که رشد یکدرصدی به لحاظ وزنی و رشد دو درصدی به لحاظ تعداد این کالا را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. به گزارش مناقصهمزایده، […]
دیدگاه بسته شده است.