نگاهی به قیمت‌گذاری دستوری در بازارسرمایه

بورس راه تامین کسری بودجه نیست!  

نفیسه‌سادات شفایی- حتماً تاکنون واژه قیمت‌گذاری دستوری را شنیده‌اید؛ واژه‌ای که بعد از پیروزی انقلاب به چراغ‌راهی برای دولت‌ها تبدیل شده تا دولت‌ها در صورت لزوم از قیمت‌گذاری دستوری برای کنترل قیمت‌ها استفاده کنند. بورس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در اکثر مواقع شامل قیمت‌گذاری دستوری شده است. طی این سال‌ها کارشناسان و […]

نفیسه‌سادات شفایی- حتماً تاکنون واژه قیمت‌گذاری دستوری را شنیده‌اید؛ واژه‌ای که بعد از پیروزی انقلاب به چراغ‌راهی برای دولت‌ها تبدیل شده تا دولت‌ها در صورت لزوم از قیمت‌گذاری دستوری برای کنترل قیمت‌ها استفاده کنند. بورس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در اکثر مواقع شامل قیمت‌گذاری دستوری شده است. طی این سال‌ها کارشناسان و مسئولان بسیاری درباره لزوم دستوری نبودن قیمت‌ها در بورس هشدار داده‌اند؛ هشداری که البته تاکنون جواب نداده و بورس همواره یکی از مهم‌ترین اماکن تأمین کسری بودجه دولت‌ها بوده است! مانند سال ۱۳۹۹ که باعث بی‌اعتمادی مردم به بورس شد تا جایی که همچنان نیز ادامه دارد!

بورس با ادبیات دستوری احیاء نمی‌شود

در همین رابطه، علیرضا زندیان؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به اینکه بازارسرمایه با ادبیات دستوری احیا نمی‌شود، اظهار داشت: حمایت دولت از تولید و فراهم آوردن شرایط برای کاهش نرخ هزینه‌ها و بهای تمام شده شرکت‌های تولیدی بورسی، نقش مهمی در افزایش سود شرکت‌ها دارد. به گزارش خانه‌ملت، علیرضا زندیان؛ با تأکید بر لزوم توجه به موضوع حقوق صاحبان سهام در بازارسرمایه، گفت: بازارسرمایه بازار شفافی است و باید برای هدایت نقدینگی‌های سرگردان به این بازار، تدابیری اتخاذ شود چرا که تقویت بورس، مانع از دلالی کاذب در بازارهای خودرو، مسکن، ارز و طلا می‌شود.

استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

نماینده مردم بیجار گروس در مجلس، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: اگر برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی انجام شود می‌توان اعتماد از دست رفته را به بازارسرمایه بازگرداند و با استفاده از این ظرفیت، بخشی از تأمین مالی تولید را انجام داد حتی با استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خرد مردم را نیز به بازارسرمایه و نهایتاً بخش تولید هدایت کرد. وی تصریح کرد: حمایت دولت از تولید و فراهم آوردن شرایط برای کاهش نرخ هزینه‌ها و بهای تمام شده شرکت‌های تولیدی بورسی، نقش مهمی در افزایش سود شرکت‌ها دارد.

نقش مهم آموزش در تقویت فرهنگ سهامداری

زندیان؛ با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و آموزش در تقویت فرهنگ سهامداری نقش دارد، گفت: بازارسرمایه بازار حساسی است حتی باید به روش اطلاع‌رسانی برای فعالان بازار درباره تصمیمات اقتصادی نیز توجه و عدالت رعایت شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر این که مشکلات بورس با قیمت‌گذاری دستوری و ادبیات دستوری رفع نمی‌شود، افزود: امید می‌رود تیم اقتصادی دولت چهاردهم مشکلات معیشتی، مسائل تولیدکنندگان و بازارسرمایه را مورد توجه کارشناسی و اصولی قرار دهد و راهکار عملیاتی ارائه کند و در این زمینه نمایندگان مردم نیز آماده همکاری هستند تا اقتصاد رونق یابد.

کسری بودجه یقه بورس را ول نمی‌کند

هادی قوامی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز، گفت: بازارسرمایه باید به‌عنوان عامل تقویت اقتصاد کشور با حمایت از سود مشروع سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود نه اینکه سود شرکت‌ها وسوسه‌ای برای جبران کسری بودجه دولت باشد. هادی قوامی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ادامه داد: در مجموع به دلیل اینکه وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست طبیعتاً وضعیت بورس نیز چنگی به دل نمی‌زند. بنابراین باید تلاش کرد ثبات در اقتصاد ایجاد شود و تأمین مالی بسیاری از بنگاه‌ها را از طریق بورس انجام داد چرا که در حال‌حاضر حدود ۹۰ درصد تأمین مالی از طریق بانک‌ها انجام می‌شود.

باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود

نماینده مردم اسفراین در مجلس، گفت: باید پذیرفت برای حفظ حقوق صاحبان سهام نمی‌توان کارهای تضمینی انجام داد. بنابراین باید شرایط بورس به صورت اصولی و کارشناسی متحول شود. به‌طور مثال اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف و حضور شرکت‌ها در بورس شفاف شود، شرایط برای بازگشت اعتماد مردم به بورس بیشتر فراهم می‌شود. قوامی؛ درباره مؤلفه‌های مؤثر بر وضعیت فعلی بورس، افزود: در شرایط فعلی که نرخ سود بانک‌ها حدود ۲۳ درصد و نرخ تورم ۴۰ درصد است به نوعی سپرده‌گذاران با جریمه ۱۷ درصدی روبه‌رو هستند این در حالی است که براساس تجربه به‌طور میانگین صندوق‌های سرمایه‌گذاری ظرفیت ارائه سود ۴۰ درصدی را داشتند؛ بنابراین باید از ظرفیت مذکور بیشتر استفاده کرد. وی درباره نقش بودجه‌بندی بر بازارسرمایه، افزود: موضوع کسری بودجه به اتفاقی عادی در ایران بدل شده است که باید دولت و مجلس با تعامل کارشناسی تدبیری برای رفع کسری بودجه اتخاذ کنند. وی در این رابطه، ادامه داد: زمانی که دولت با کسری بودجه روبه‌رو است یا اوراق منتشر می‌کند که منجر به کاهش نقدینگی در بازار‌ها می‌شود یا از نظام بانکی استقراض می‌کند که منجر به افزایش تورم و در نتیجه افزایش بهای تمام شده شرکت‌ها می‌شود و در کوتاه‌مدت در صورتی که فروش به همان میزان رشد نکند عامل کاهش حاشیه سود شرکت‌هاست که هر کدام از موارد مذکور اثرات منفی بر معاملات سهام دارند.