پلاسکـــــــــــــــــــــــو!

    مسعود طاهری- قدیمی و باشکوه بود. مرکز مد دهه‌های ۴۰ و۵۰  پایتخت و البته جایی برای خرید و کم‌کردن درآمد ماهیانه! برای بسیاری از اهالی دیروز، پلاسکو یعنی خرید شب عید، پلاسکو یعنی کیف و کفش و پلاسکو یعنی دنیایی از مد! آن زمان که تهران مثل الان پر نبود از مجتمع‌های تجاری […]

    مسعود طاهری- قدیمی و باشکوه بود. مرکز مد دهه‌های ۴۰ و۵۰  پایتخت و البته جایی برای خرید و کم‌کردن درآمد ماهیانه! برای بسیاری از اهالی دیروز، پلاسکو یعنی خرید شب عید، پلاسکو یعنی کیف و کفش و پلاسکو یعنی دنیایی از مد! آن زمان که تهران مثل الان پر نبود از مجتمع‌های تجاری و برج‌های تجاری، پیچ خیابان حافظ به سمت جمهوری، معروف‌‌ترین محل برای خرید لباس بود. یک برج ۱۵ طبقه بتونی! برجی که در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ تهران مرکز خوشگذرانی بود و البته جز نوادر ساختمان‌هایی بود که به خاطر داشتن آسانسور در آن برای تهرانی‌ها جاذبه داشت.

اولین سازه فلزی تهران را حبیب‌ا…القانیان در سال ۱۳۴۱ساخت. مالک کارخانه پلاسکو بود و ظرف‌های ملامینی و پلاستیکی تولید می‌کرد. سازه‌ای که ۲۹ هزار متر مربع بنا داشت و طبقه پایینش با حوضچه‌ای که در آن وجود داشت، فضای متفاوتی را ایجاد کرده بود.

در طبقات فوقانی پلاسکو واحدهای تولیدی قرار گرفته بودند تا پارچه‌های ژاپنی وارداتی را به لباس‌های وطنی تبدیل کنند و صد‌ها کارگر در آن مشغول کار بودند. آن زمان که حقوق کارگر روزی ۱۲ تومان بود و قیمت یک وعده غذای خوب دو تومان!

قدیمی‌تر‌ها احتمالاً در خاطرشان مانده که طبقه آخر پلاسکو رستورانی قرار داشت با مشتری‌های فراوان. شام خوردن و گپ زدن در بالای یکی از بلند‌ترین برج‌های آن زمان تهران، به خودی خود پر بود از هیجان و هیاهو!

بگذریم! ساختمان ۵۴ ساله تهران همان‌طور که تاکنون بار‌ها از طریق فضازی مجازی و غیرمجازی دیده‌اید، ۳۰ تیرماه ساعت ۱۱:۱۵ صبح از دیدگان تهرانی‌ها محو شد! سقوطش فرو ریختن برج‌های دوقلو مرکز تجارت جهانی آمریکا را در خاطره‌ها زنده کرد.

آتش‌سوزی از همان طبقات فوقانی شروع شد، جایی که اندک کارگاه‌های تولیدی باقی مانده بودند. می‌گویند اتصال کابل برق یا روشن بودن پیک‌نیک علت اصلی آتش‌سوزی بود. اما هر چه که بود خاطره خیلی‌ها را هم با خود سوزاند. خاطره‌سرایی که خود خاطره شد!

 

جزییات حادثه هم کوتاه بود: ۷:۵۹ دقیقه صبح پنجشنبه به آتش‌نشانان خبر از آتش‌سوزی واحدهای تولیدی را دادند.۲۰۰ آتش‌نشان هم در قالب ۱۰ ایستگاه به محل حادثه اعزام و موفق به مهار آتش شدند اما بنابر گزارش‌ها ساختمان مجدداً دچار حریق وسیعی شد و در نهایت ظرف ۳ ساعت از پا درآمد مثل برخی از آتش‌نشانان فداکاری که قلبشان مثل مرکز خرید پلاسکو فروریخت! روحشان شاد، یادشان گرامی…