مرکز نوآوری قوهمقننه تلاش دارد در حلقه واسط میان اکوسیستم فناوری و مجلس ایفای نقش کند ولی در حالحاضر زمینه لازم برای نوآوری متناسب با قانونگذاری را ندارد. این مرکز در نظر دارد امکان خرید خدمات استارتآپها در حوزه قانونگذاری را فراهم نماید و در زیرساخت مجلس بهکار ببرد. به گزارش پیوست؛ مجتبی احمدنیا؛ مدیر […]
مرکز نوآوری قوهمقننه تلاش دارد در حلقه واسط میان اکوسیستم فناوری و مجلس ایفای نقش کند ولی در حالحاضر زمینه لازم برای نوآوری متناسب با قانونگذاری را ندارد. این مرکز در نظر دارد امکان خرید خدمات استارتآپها در حوزه قانونگذاری را فراهم نماید و در زیرساخت مجلس بهکار ببرد. به گزارش پیوست؛ مجتبی احمدنیا؛ مدیر توسعه نوآوری مرکز نوآوری قوهمقننه درباره این مرکز، گفت: مرکز نوآوری مجلس میخواهد زمینه بهرهمندی از ظرفیت زیستبوم نوآوری برای قانون خوب را فراهم کند. اقدام به ایجاد مرکز نوآوری قوهمقننه در ایران مانند باقی دنیا مربوط به مباحث فرهنگسازی، توانمندسازی و تقویت ابزارهای تسهیلگر بوده است در این مرکز دو رویکرد همرسانی استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان با مجلس شورای اسلامی و توسعه و ترویج نوآوریهای پارلمانی مدنظر است. طبق گفته او: این مرکز در نظر دارد امکان خرید خدمات استارتآپها در حوزه قانونگذاری را فراهم نماید و در زیرساخت مجلس بهکار برد. با توجه به جو غالب زمانی که مرکز نوآوری مجلس افتتاح شد انتظار میرفت که کار استارتآپی و شتابدهی در این مرکز انجام بدهیم اما مهم تر از اینکه در مرکز نوآوری استارتآپ داشته باشیم، ایدهای جدید تحت عنوان نوآوری بخش عمومی با هدف ایجاد ارتباط بین اکوسیستم نوآوری با مجلس مطرح بود چون غالبا تصور میشود در حالحاضر زمینه لازم برای نوآوری متناسب با قانونگذاری وجود ندارد. بنابراین ایجاد این ارتباط میتواند نتیجه موفقیتآمیزی داشته باشد. با رسالتی که مرکز نوآوری برای خود تعریف کرده است، بازتنظیمی در تفکر غالب درباره نوآوری بهعنوان یک مسئولیت بر دوش مرکز نوآوری را قبول کردیم.
مرکز نوآوری مجلس چگونه شکلگرفت
مدیر گروه نوآوری پارلمانی مرکز نوآوری قوهمقننه با اشاره به شکلگیری این مرکز گفت: در سال ۱۴۰۰ با ایده ایجاد یک حلقه واسط بین اکوسیستم فناوری با نهاد قانونگذاری کشور این مرکز افتتاح شد. مرکز نوآوری مجلس تجربه تازهای در نهاد قانونگذاری بود و باید در زیرساخت نظری و فکری مورد نیاز آن تلاش میکردیم تجربه موفقی بین اکوسیستم نوآوری و نهاد قانونگذاری ایجاد کنیم. مجتبی احمدنیا؛ مدیر گروه نوآوری پارلمانی مرکز نوآوری قوهمقننه درباره فعالیتهای مرکزنوآوری قوهمقننه، گفت: یکی از اولین اقدامات موفقیت آمیزی که در فضای نوآوری بخش عمومی مطرح میشود این است که فرهنگ سازمانی برای جذب نوآوری ایجاد کنیم و مقاومتهایی که برای تغییر و ریسک نوآوری وجود دارد تبدیل به یک همکاری برد-برد شود. از جمله اقدامات دیگر مهم مرکز نوآوری مجلس، برگزاری رویداد تبیین قانون برای قانون جهش تولید دانشبنیان بود. ایده رویداد تبیین که قانونگذار برای ذینفع قانون توضیح بدهد جدید بود و قانون جهش تولید دانشبنیان نیز از جمله مهمترین قوانینی است که میتواند در این اکوسیستم مؤثر باشد. او ادامه داد: رویداد نظاره تولید دانشبنیان را در ۱۴۰۲ برگزار کردیم و شرکتهای دانشبنیان با قانونگذار و مجریان قانون از جمله وزارت صمت و وزارت اقتصاد در یک جلسه حضور پیدا کردند و درباره مسائلی مانند سرمایهگذاری در محصولات دانشبنیان بحثهایی صورت گرفت. او با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید دانشبنیان، گفت: تلاش کردیم که تبیین و توضیح قانون به ذینفعان را ادامه بدهیم و قانون را به زبان ساده توضیح دهیم. در اصل هرچه فاصله بین ذینفعان قانون و خود قانون را کم کنیم، به یک همکاری مؤثر تبدیل خواهد شد. طبق گفته او: از اقدامات دیگر مرکزنوآوری مجلس، افزایش سواد عمومی قانون و قانونگذاری در بین فرهیختگان و نخبگان است. شبیهسازی مجلس در قالب پارلمان دانشجویی را دنبال کردیم و حدود ۴۰۰ نفر به مثابه نماینده مجلس، فرآیندهایی که در راستای قانونگذاری روی میدهد را تجربه کردند. او ادامه داد: در مراحل بعدی توسعه مرکز نوآوری مجلس، برای سادهسازی مسائل مجلس، موانع و مشکلات را در اکوسیستم فناوری مطرح کردیم اما متأسفانه بعد از این اقدام متوجه شدیم مجلس و اکوسیستم نوآوری آمادگی لازم برای حل مسائل مربوطه را ندارند. طبق گفته او؛ فناوریهای نوظهور نیز از دیگر دغدغههای مرکز نوآوری است تا قانونگذار تصور درستی از قانونگذاری در این حوزه به دست آورد تا اگر قانونی به مرحله تصویب رسید یا مشکلاتی برای تصویب آن قانون وجود داشت با فعالان فناوری مشورت کند. احمدنیا؛ در پایان گفت: تلاش کردهایم در خانواده نوآوری به صورت مستمر حضور داشته باشیم و بهطور خاص در دو حوزه فکری و اجرایی متمرکز هستیم که نوآوری پارلمانی و به کار گیری ظرفیت نوآوری برای بهبود کارکردهای پارلمان از اصلیترین گزینهها است.
میخواهیم بخش قانونگذار را توانمند کنیم
بابک حمیدیا؛ سرپرست مرکز نوآوری قوهمقننه، درباره کارکرد مرکز نوآوری مجلس، گفت: اخیراً در مرکز نوآوری مجلس رویکرد پیادهسازی ابزارهای نوآوری اتفاق افتاده است. مرکز نوآوری مجلس از جمله مجموعههای فناوری است که به دلیل تشکیل آن در مجلس میتوان به مفید بودن آن امیدوار بود چون در ایجاد مرکز نوآوری مجلس منفعت عام را در نظر گرفتیم و قصدمان این است این مرکز نظارت بر قانون را زیر نظر بگیرد. توانمندسازی در قانونگذاری و پارلمان دانشجویی و بحثهای مربوط به همرسانهای تخصصی در حوزههای خاص نیز از جمله دیگر اهداف ایران مرکز نوآوری بود و خوشبختانه رویدادهای نظارتی نیز برگزار شد که در تحول شیوه نظارت نیز تأثیر گذاشت.
حمیدیا؛ بیان کرد: اقدام به ایجاد مرکز نوآوری قوهمقننه در ایران مانند باقی دنیا مربوط به مباحث فرهنگسازی، توانمندسازی و ابزارهای تسهیلگر بوده است. در این مرکز دو رویکرد همرسانی استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان با مجلس شورای اسلامی و توسعه و ترویج نوآوریهای پارلمانی مدنظر است. مرکز نوآوری مجلس موجب میشود قوانینی که تصویب میشود متناسبتر با جامعه نوآوری باشد. در این مرکز تأکید میکنیم که از فعالیت شتابدهندهها و استارتآپها حمایت کرده و آوردههایی برای آنها ایجاد کنیم. معتقدم فرآیند شتابدهی را بسیاری از شرکتها میتوانند انجام دهند اما ایجاد یک زمینه اجتماعی و فکری با همکاری نهاد قانونگذاری برای آنها اتفاق نمیافتد.
مرکز نوآوری رابط بین اکوسیستم فناوری و مجلس
سیدرضا میرزایی؛ پژوهشگر مرکز نوآوری قوهمقننه، درباره ادبیات تازه مرکز نوآوری قوهمقننه در دنیا، گفت: خانههای خلاق، ادبیات خاص خود را دارند و به همین علت درباره کارکرد مرکز نوآوری سوءتفاهم به وجود میآید. مرکز نوآوری در زیرمجموعه مرکز پژوهشهای مجلس فعالیت میکند و با اکوسیستم فناوری از جمله شرکتهای دانشبنیان، استارتآپها ارتباط برقرار میکند. درباره مرکز نوآوری مجلس معتقد هستم که این مرکز به شکل کانکتور عمل میکند و رابط بین اکوسیستم فناوری با مجلس است. لزوم وجود مرکز نوآوری برای اکوسیستم فناوری، ارتباطگیری بهتر با مجلس است چون ممکن است حتی مراجعه مستقیم به نمایندگان از جانب این اکوسیستم به هدف مدنظر نرسد. طبق گفته او؛ مرکز نوآوری مجلس در حالحاضر در تمام جهان مسئله تازهای است که در حالحاضر در ایران میتواند دغدغههای اکوسیستم فناوری را بررسی کند. در گذشته پارلمان آلمان هدف مرکز نوآوری را فقط الکترونیکی کردن نظام قانونگذاری تعریف کرده بود که البته الکترونیکی کردن نظام بروکراسی نیز میتواند در مفهوم مرکز نوآوری جای بگیرد، اما مرکز نوآوری مجلس در این کشور به مرور زمان کارکردهای دیگری نیز پیدا کرد. در مقام مثال، مرکز نوآوری مجلس یونان نیز قدرت بالایی در ساختار قانونگذاری و گاهی اجرایی دارد که میتواند ابزارهای نوآورانه مختلفی توسعه دهد مثلاً ابزارهایی که به داراییهای نمایندگان نیز رسیدگی میکند. نامگذاری این مرکز در ایران طبق ادبیاتی که در معاونت علمی و فناوری رایج بود انجام شده است و افتتاح این مرکز در مجلس مایه خوشحالی است چون میتواند یک گام رو به جلو برای شریک شدن با تجربه جهانی باشد. میرزایی؛ بیان کرد: تازه بودن این ادبیات دلیل بر نداشتن کارکرد نیست بلکه برای این مرکز نوآوری، مأموریتهایی مانند بهرهمندی از نوآوری در اکوسیستمهای مختلف را میتوان در نظر گرفت. از کارکردهای دیگر این مرکز، میتوان به جمعآوری تجارب موفق استارتآپها اشاره کرد. پرورش تفکر انتقادی در مجلس، آشنا کردن نمایندگان با اکوسیستم فناوری نیز میتواند از دیگر کارکردهای این مرکز نوآوری باشد که به صورت کارگاهی و عمل اجرا کند. طبق گفته او؛ با ایجاد ظرفیت نوآوری در نمایندگان میتواند به نوشتن قانون به کمک هوشمصنوعی بر محوریت توسعه کمک کند چون در ایران در مسئله نوآوری همیشه مقاومتهایی وجود دارد.
دیدگاه بسته شده است.