دولت چهاردهم می‌تواند غول کنکور را برچیند؟

مهدی یاوری- فرهنگ لغت را که ورق بزنی می‌بینی کنکور را یک واژه فرانسوی به معنی رقابت معرفی کرده اما همین واژه فرانسوی دَمار از روزگار میلیون‌ها نفر کنکوری درآورده است! در واقع بسیاری از افراد در زندگی خود راه و رسم موفقیت را در تحصیل می‌بینند و تلاش بسیاری را در این زمینه انجام […]

مهدی یاوری- فرهنگ لغت را که ورق بزنی می‌بینی کنکور را یک واژه فرانسوی به معنی رقابت معرفی کرده اما همین واژه فرانسوی دَمار از روزگار میلیون‌ها نفر کنکوری درآورده است! در واقع بسیاری از افراد در زندگی خود راه و رسم موفقیت را در تحصیل می‌بینند و تلاش بسیاری را در این زمینه انجام می‌دهند تا به درجات بالا در این مقوله رسیده و افتخاراتی را برای خود و خانواده خود کسب کنند. تحصیل و علم‌افزونی از موارد بسیار تکریم شده در بین انسان‌هاست، چرا که پیشرفت علم به کمک بشر آمده و در بسیار از حوزه‌های مختلف می‌تواند به افراد کمک کند. یکی از مراحل پرچالش در زندگی و تحصیل، کنکور است، چرا که افراد زمانی که به این مرحله می‌رسند با آزمونی مواجه می‌شوند که به‌طور رسمی هیچگاه چنین موردی را تجربه ننموده‌اند و کاملاً آزمونی سرنوشت‌ساز و چالشی برای افراد خواهد بود، از موارد مهم می‌توان به زمان آزمون اشاره کرد که داوطلبین کنکور، زمان به مراتب کمتری از آزمون‌های تشریحی دارند و همچنین در این زمان کوتاه آزمون، افراد باید به حجم دروس بسیار زیادی پاسخ دهند که مطالعه آن باید به صورت برنامه‌ریزی انجام شود و بدون برنامه پیش رفتن، نتیجه‌ای در کنکور در بر نخواهد داشت. حال و بعد از سال‌‌ها سازوکار سنجش و پذیرش، ورود دانش‌آموزان به دانشگاه تغییر کرد و چند سالی هم هست که اجرا می‌شود، با مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار شد سهم آزمون سراسری کم و در عوض این سهمِ کم‌شده به مدارس و نتایج امتحانات نهایی برسد، براین اساس سنجش سال گذشته دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی کنکور و تأثیر قطعی ۴۰ درصدی نمرات در مدارس برگزار شد، این سهم‌بندی برای آزمون امسال به وضعیت پنجاه-‌پنجاه رسید و قرار است در سال آینده سهم نمرات امتحانات نهایی ۶۰ درصد شود و آزمون سراسری سهمی ۴۰ درصدی در پذیرش دانش‌آموزان داشته باشد.

ضرورت حذف کنکور توسط مدیریت آینده

ولی یکی از مواردی که همیشه مطرح شده، این بوده که چرا غول کنکور برای همیشه حذف نمی‌شود؟ در همین رابطه، معاون سابق آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه حذف کنکورِ متمرکز باید در دستور کار مدیریت آینده قرار بگیرد، گفت: حذف کنکور به معنی حذف آزمون ورودی دانشگاه‌ها نیست. انصافاً می‌توان؛ با ارتقای سطح اعتماد به دانشگاه‌های تراز اول کشور، واگذاری نحوه برگزاری آزمون به آن‌ها و محدود نمودن آزمون ورودی به رشته محل‌های پرمتقاضی، به‌تدریج بساط بی‌عدالتی را در پذیرش دانشجو برچید. مجتبی شریعتی‌نیاسر؛ در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه حذف کنکورِ متمرکز باید در دستور کار مدیریت آینده قرار بگیرد، گفت: البته حذف کنکور به معنی حذف آزمون ورودی دانشگاه‌ها نیست. انصافاً می‌توان؛ با ارتقای سطح اعتماد به دانشگاه‌های تراز اول کشور، واگذاری نحوه برگزاری آزمون به آن‌ها و محدود نمودن آزمون ورودی به رشته محل‌های پرمتقاضی؛ به‌تدریج بساط بی‌عدالتی را در پذیرش دانشجو برچید. در این صورت لزوماً آنان که از تمکن مالی برخوردارند و به‌واسطه هزینه زیادی که برای یادگیری نحوه تست‌زنی صرف می‌کنند؛ وارد دانشگاه نمی‌شوند. وضعیت جاری عین بی‌عدالتی و رقابت نابرابر است و در بسیاری از موارد، مصداقی از پذیرش داوطلبانی است که از مسیر تسلط بر تست‌زنی وارد دانشگاه می‌شود نه لزوماً از مسیر آموخته‌ها و دانشی که در سال‌های دانش‌آموزی کسب کرده‌اند.