حذف سایه ترس از بازارسرمایه

گروه بازارسرمایه ـ کارشناس بازارسرمایه، چشم‌انداز روشن بورس را نیازمند ترسیم رویکرد ۱۰ ساله در وضع قوانین دانست و بیان کرد: پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری سایه ترس از بازارسرمایه حذف شد و به دلیل شفاف‌سازی ایجاد شده نسبت به آینده بازار سهام، شاهد کاهش نوسانات حاکم در روند بازار بودیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به […]

گروه بازارسرمایه ـ کارشناس بازارسرمایه، چشم‌انداز روشن بورس را نیازمند ترسیم رویکرد ۱۰ ساله در وضع قوانین دانست و بیان کرد: پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری سایه ترس از بازارسرمایه حذف شد و به دلیل شفاف‌سازی ایجاد شده نسبت به آینده بازار سهام، شاهد کاهش نوسانات حاکم در روند بازار بودیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، محمد اقبال‌نیا؛ به بررسی چشم‌انداز بورس در روزهای آینده پرداخت و گفت: به دنبال اصلاح قیمتی صورت گرفته در بازار سهام طی چند وقت گذشته، اکنون این بازار در سطوح ارزنده‌ای قرار گرفته و شاهد ایجاد موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در بورس هستیم. وی اظهار داشت: وجود برخی ابهامات و نیز اتفاقات رخ داده در یک سال گذشته باعث شد تا به‌رغم وجود چشم‌انداز مثبت برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام اما بی‌اعتمادی ایجاد شده مانع از رشد شاخص بورس شود. اقبال‌نیا؛ اظهار داشت: تا هفته گذشته بازار تحت‌تأثیر تعیین‌تکلیف انتخابات ریاست جمهوری بود و سرمایه‌گذاران به دلیل وجود دو دیدگاه متفاوت بورسی در نامزدهای ریاست جمهوری چندان تمایلی به ورود سرمایه‌هایشان به بازار سهام نداشتند. این کارشناس بازارسرمایه، خاطرنشان کرد: وجود چنین نگاه‌های متقابلی منجر به تفکیک مسیر بخش‌های اقتصادی و سیاست خارجی از یکدیگر شد که این امر به مراتب تأثیرگذار بر روند بورس بود.

کاهش نوسانات در بورس

وی با اعلام اینکه پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب رئیس‌جمهور سایه ترس از بازار برداشته شد، گفت: در هفته‌ای که گذشت به دلیل شفاف‌سازی ایجاد شده نسبت به آینده بازار سهام، شاهد کاهش نوسانات حاکم در روند بازار بودیم. اقبال‌نیا؛ اظهار داشت: بحث‌های مرتبط با کسری بودجه دولت، بالا بودن نرخ بهره، رویکردهای رخ داده درخصوص نرخ گاز، برق و معافیت‌های مالیاتی در گذشته از جمله مواردی هستند که تصمیم‌گیری درخصوص آن‌ها به صورت سالیانه انجام می‌شود، در حالی که تصمیمات اتخاذ شده برای این موارد هیچگاه به نفع تولید و بورس نبوده است.

بازگشت اعتماد به بازارسرمایه را نیازمند وضع برخی قوانین

این کارشناس بازارسرمایه، بازگشت اعتماد به بازارسرمایه را نیازمند وضع برخی قوانین دانست و گفت: برای ایجاد اطمینان بلندمدت در بین سرمایه‌گذاران، باید مشخص شود که در آینده وضعیت قیمت برق، گاز، معافیت‌های مالیاتی و حق انتفاع معادن به چه صورتی خواهد بود. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت‌گذاری دستوری و فاصله قیمت ارز آزاد و نیما جزو دغدغه فعالان بازار محسوب می‌شود، بنابراین باید اقدامی صورت گیرد تا این مسایل به صورت اصولی و بنیادی مرتفع شوند. اقبال‌نیا؛ تأکید کرد: توسعه بازارسرمایه مستلزم آن است که به جای تصمیمات خلق‌الساعه و بودجه‌هایی که به صورت سالیانه تنظیم می‌شود، چشم‌انداز بازار با یک رویکرد ۱۰ ساله ترسیم شود تا کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در تولید یا بورس هستند نسبت به سمت‌وسو یا جهت‌گیری بازار آگاه باشند. این کارشناس بازارسرمایه، این اتفاق را زمینه‌ساز ورود بخشی از نقدینگی در اختیار مردم به سمت بازارسرمایه دانست و گفت: با توجه به ارزندگی بازار سهام برای سرمایه‌گذاری اما مشکل فعلی بورس، عدم ورود نقدینگی به سمت بازار سهام و نبود انگیزه برای ورود پول جدید به این بازار بوده که این امر فقط ناشی از ابهامات موجود است.