مدیر یک شرکت مدیریت صادرات تأکید کرد شاهد بیثباتی در صادرات بخش کشاورزی هستیم مدیر یک شرکت مدیریت صادرات در کشور با اشاره به اینکه بیثباتی مقررات حاکم بر صادرات بخش کشاورزی مهمترین چالش این بخش است، گفت: چالشهای صادرات محصولات کشاورزی شامل بیثباتی مقررات حاکم بر صادرات بهویژه در بخش کشاورزی، کمبود سردخانههای مرزی […]
مدیر یک شرکت مدیریت صادرات تأکید کرد
شاهد بیثباتی در صادرات بخش کشاورزی هستیم
مدیر یک شرکت مدیریت صادرات در کشور با اشاره به اینکه بیثباتی مقررات حاکم بر صادرات بخش کشاورزی مهمترین چالش این بخش است، گفت: چالشهای صادرات محصولات کشاورزی شامل بیثباتی مقررات حاکم بر صادرات بهویژه در بخش کشاورزی، کمبود سردخانههای مرزی برای صادرات بهویژه در مناطق، آزاد تجاری پیشرفتهای فناورانه کشورهای رقیب در برداشت، حفظ و نگهداری، بستهبندی و صنایع تبدیلی، نسبت قیمت صادراتی ایران به میانگین قیمت صادراتی سایر کشورهای صادرکننده و رقابت ناسالم تولیدکنندگان، ضعف سلامت غذایی برخی اقلام کشاورزی، ظهور رقبای جدید در منطقه بهویژه از طریق صادرات مجدد، مشکلات حمل و نقل کانتینری، ریلی و هوایی، چالشهای انتقال نرخ ارز و نرخ تسعیر ارز، ضعف در برندسازی جمعی و برندسازی پنهان و صادرات غیرقانونی برخی محصولات کشاورزی نظیر پسته و زعفران است.
به گزارش ایمنا، مسعودپورحمیدی در نشست بازاریابی بینالمللی با رویکرد محصولات صادرات کشاورزی، اظهارکرد: شاخصهای تعیین کشورهای هدف شامل ریسک کشور، ریسک سیاسی و ریسک تجاری، شرایط منطقهای و سطح روابط سیاسی، درجه نفوذپذیری در بازار خدمات فنی و مهندسی، حجم و روند صادرات ایران به کشور هدف شاخص باز بودن اقتصاد، ثبات اقتصادی، حجم و میزان رشد تولید ناخالص داخلی، LPI شاخص عملکرد لجستیک، متوسط تعرفههای اعمالی و موانع غیرتعرفهای و حجم پتانسیلهای صادراتی ایران به کشور هدف است.
وی تصریح کرد: درآمد سرانه و ضریب جینی، جمعیت، رشد بالقوه بازار، دسترسی به بازار، مسافت جغرافیایی و هزینههای حملونقل و میزان قرابت فرهنگی از دیگر شاخصهای مهم تعیین کشورهای هدف در صادرات است.
مدیر این شرکت مدیریت صادرات، مالکیت کامل یک برند منطقهای یا بینالمللی، تولید بدون کارخانه تحت برند، قرارداد تولید تحت لیسانس با شرایط فروش منطقهای، تجهیزات و ماشینآلات SKD و CKD مونتاژ، اعطای لیسانس، قرارداد مشترک سرمایهگذاری مشترک، توسعه زیرساختهای فرامرزی از طریق مالکیت کامل یک واحد تولیدی، فرآوری، انبار و مراکز تجاری در خارج کشور ایجاد و خرید سهام شرکتهای چندملیتی از شیوههای ورود به بازارهای هدف صادراتی عنوان کرد.
پورحمیدی شیوههای ورود به بازارهای بینالمللی را شامل بازاریابی مستقیم از طریق نمایشگاههای بینالمللی، پیشبرد فروش، فروش محلی، بازارچههای مرزی، صادرات از طریق شرکتهای دیگر، شرکتهای بازرگانی و مدیریت صادرات، توزیع از طریق آژانسها و نمایندگیها، فرانشیز، اعطای امتیاز، ایجاد کنسرسیومهای ثبتی و مدنی و ایجاد برند جمعی عنوان کرد.
وی از صادرات ۴۳۲۶ هزار تن محصولات کشاورزی در سالجاری به ارزش ۴ میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار خبر داد و گفت: بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی ازنظر وزنی به زیر بخش زراعی با سهم ۶۵ درصد، باغی ۲۰ درصد، دام و طیور ۱۵ درصد بود اما از نظر ارزشی بیشترین ارزش برای محصولات باغی با ۴۷ درصد، دام و طیور ۲۶ درصد و زراعی ۲۷ درصد است.
پورحمیدی خاطرنشان کرد: ۳۵ محصول کشاورزی ایران جزو رتبههای یک تا ۱۰ جدول جهانی این محصولات است و این آمار نشان میدهد که میتوان بر روی صادرات این محصولات تمرکز بیشتری داشت.
وی محصولات کشاورزی ایران دارای مزیت را شامل سیب، کشمش و مرکبات، هندوانه، سیبزمینی، گوجهفرنگی، پیاز و موسیر و پسته باپوست، رب گوجهفرنگی، زعفران، مغز پسته تازه برشمرد و گفت: خرمای ایران دارای محبوبیت در کشور هندوستان است و افزایش مشتریان ازجمله آمریکا و استفاده از حقوق گمرکی اوراسیا میتواند حجم صادرات خرمای ایران را افزایش دهد.
وی همچنین پسته را ارزآورترین محصول صادراتی کشاورزی ایران برشمرد و افزود: میزان مصرف زعفران در بازارهای جهانی ۳۰۰ تن است که ایران میتواند تنها تأمینکننده این محصول باشد.
وی خربزه را یکی از محصولات ارزآور و دارای محبوبیت در کشور عراق دانست و تأکید کرد: انواع کلم قرمز و سفید در زمره پرفروشترین و ارزآورترین محصولات کشاورزی ایران است.
پورحمیدی یادآور شد: گیاهان دارویی دارای مقبولیت بینالمللی، ارزآوری، اشتغالزایی و دارای ارزشافزوده برای تولیدکنندگان این محصول است و ظرفیت بسیاری برای افزایش میزان صادرات دارد.
وی عراق، امارات، افغانستان، روسیه، ترکیه، پاکستان، اسپانیا، چین، هنگکنگ، هند و قزاقستان از کشورهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی نام برد و گفت: بازاریابی محصولات کشاورزی ایران میتواند حجم و تنوع کشورهای مقصد صادراتی را افزایش دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.