احتمال شناسایی کارت بازرگانی یک‌بار مصرف با بررسی حساب‌های بانکی

احتمال شناسایی کارت بازرگانی یک‌بار مصرف با بررسی حساب‌های بانکی تولایی رییس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به طرح گمرک و سازمان مالیاتی برای حذف کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف گفت: یکی از راه‌های بسیار محتمل برای ایجاد شفافیت در این حوزه، بررسی حساب‌های بانکی واردکنندگان کالا می‌باشد. محمود تولایی در گفت‌وگو با تسنیم […]

احتمال شناسایی کارت بازرگانی یک‌بار مصرف با بررسی حساب‌های بانکی

تولایی رییس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به طرح گمرک و سازمان مالیاتی برای حذف کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف گفت: یکی از راه‌های بسیار محتمل برای ایجاد شفافیت در این حوزه، بررسی حساب‌های بانکی واردکنندگان کالا می‌باشد.

محمود تولایی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص شناسایی کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف از طریق اتصال سامانه‌های گمرک و سازمان مالیاتی اظهارکرد: سامانه جامع مالیاتی به ۲۴ دستگاه متصل است و با ۲۴ ماژول مختلف کار می‌کند و اگر ارتباط این سامانه با سامانه گمرکی دایر شود مسایلی زیادی در اقتصاد کشور حل ‌و فصل می‌شود. از آنجا که گمرک و سازمان مالیاتی زیر مجموعه وزارت اقتصاد هستند، نزدیکی آنها باعث هماهنگی بیش‌تر شده و از این طریق شفافیت در حوزه‌هایی مانند کارت بازرگانی محقق می‌شود.

وی افزود: کارت بازرگانی مانند پروانه صنفی و طبق ضوابط تعیین شده برای این کارت‌‌ها صادر می‌شود. البته از بین حدود ۶۰هزار کارت بازرگانی ۹۵ درصد از این کارت‌‌ها مشکلی ندارد و یک‌بار مصرف نیست.

تولایی ادامه‌ داد: در ابتدای فعالیت دولت، پیشنهاد حذف کارت‌های بازرگانی مطرح شد، ‌بعد از آن پیشنهادی برای توزیع محدود این کارت‌‌ها برای شرکت‌های مطرح و شناخته شده ارایه شد و امروز به همه متقاضیان با داشتن شرایط لازم کارت بازرگانی واگذار می‌شود.

رییس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران گفت: به نظر می‌رسد یکی از راه‌های بسیار محتمل برای به دست آوردن اطلاعات اعتباری، بررسی حساب‌های بانکی وارد کننده کالا می‌باشد. اگر فرد گردش مالی بزرگ داشته باشد امکان ترخیص کالا وجود دارد و در غیراین صورت ترخیص کالا انجام نمی‌شود.

وی افزود، یکی از راه‌های احتمالی دیگر با توجه به در اختیار بودن کد رهگیری، مقصد نهایی کالا می‌باشد که ازاین طریق هم شناسایی کارت بازرگانی یک‌بار مصرف شدنی است. چراکه سامانه حمل بار نیز از جمله ماژول‌های سامانه جامع است.

تولایی تأکید کرد: در قوانین مربوطه تغییرات لازم برای صدور کارت بازرگانی باید اعمال می‌شد و این‌که بگوییم برای صدور کارت‌های بازرگانی باید یک حداقل گردش مالی نیاز باشد ایجاد محدودیت برای بعضی اقشار است.

 

وی در پایان گفت: طرح‌هایی مانند رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی، با توجه به هزینه سالانه دو میلیون تومانی صدور هر کارت به صورت اختیاری و نه الزامی پیگیری می‌شود.