وزیر صمت

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی باید حذف شود

مهدی قره‌داغلی- عباس علی‌آبادی؛ در حاشیه سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، در جمع خبرنگاران، گفت: تا مطالبه وجود نداشته باشد، تحول رخ نمی‌دهد. مردم باید روند جهانی را ببینند و آنچه در صنعت خودروی جهان اتفاق می‌افتد را از خودروسازان داخلی طلب کنند و از آن‌ها بخواهند کیفیت را ارتقاء دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس […]

مهدی قره‌داغلی- عباس علی‌آبادی؛ در حاشیه سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، در جمع خبرنگاران، گفت: تا مطالبه وجود نداشته باشد، تحول رخ نمی‌دهد. مردم باید روند جهانی را ببینند و آنچه در صنعت خودروی جهان اتفاق می‌افتد را از خودروسازان داخلی طلب کنند و از آن‌ها بخواهند کیفیت را ارتقاء دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس علی‌آبادی؛ افزود: توسعه فناوری می‌تواند به کاهش قیمت‌ها نیز بینجامد باید بازار را توسعه دهیم و هر قدر بازار توسعه یابد، قیمت تمام شده ما نیز کاهش می‌یابد. برای توسعه بازار باید به سمت بازارهای خارجی حرکت کنیم. باید بازارهای منطقه را ببینیم اگر به بازارهای منطقه نفوذ کنیم با توجه به افزایش تیراژ تولید، قیمت‌های بهتری نیز خواهیم داشت. وزیر صمت، در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، اظهار کرد: واردات براساس قانون دارد انجام می‌شود و آخرین رقمی که من از شمار واردات دارم حاکی از ورود ۳۵۰۰۰ خودرو است. در این مسیر مسائلی هم وجود دارد که دولت برای آن‌ها راه‌حل پیدا خواهد کرد. وی در رابطه با موضوع توقف ثبت‌سفارش خودرو‌ها طی چند هفته‌ اخیر و زمان رفع آن که مجدد شرکت‌ها بتوانند ثبت سفارش خود را انجام دهند، تصریح کرد: ثبت سفارش هیچ‌گونه مشکلی ندارد؛ این مشکلات مقطعی است که گا‌هی گیرهایی ایجاد می‌شود و سپس هم رفع می‌شود. متأسفانه سیستم ثبت سفارش در حال‌حاضر دچار مشکلاتی شده که رفع خواهد شد. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، ضمن تأکید بر اینکه منع قانونی برای ثبت سفارش وجود ندارد، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که اکنون مشکل از کجاست؛ اما یقیناً می‌دانم که مانع قانونی برای ثبت سفارش واردات خودرو وجود ندارد؛ همان‌طور که تاکنون حدود ۱۸-۱۷ میلیارد دلار ثبت سفارش شده است. وی در واکنش به طرح این سؤال که ۲۰ خردادماه، مشاور عالی وزیر صمت، ثبت سفارش خودروهای وارداتی سواری و قطعات یدکی را متوقف کرده است، گفت: اجازه بدهید با ایشان صحبت کنم و سؤال کنم مشکل کجاست که این اقدام را کرده است؟ علی‌آبادی؛ در پاسخ بر اینکه مشکل حل می‌شود، تأکید کرد: بله؛ قطعاً حل خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: باید تنش‌ها را ‌برداریم تا مردم احساس کنند هر چه می‌خواهند می‌توانند بخرند ما تلاش کردیم واردات را برای هر نفر امکان‌پذیر کنیم و به باور من هر کس هم که در دولت آینده بیاید همین مسیر را دنبال خواهد کرد. علی‌آبادی؛ درباره حذف سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، گفت: به باور من این سامانه باید حذف شود اما چون این سیستم باید به‌تدریج کنار گذاشته شود وزارت صمت در گام اول پلاک فعال را حذف می‌کند و در ادامه اولویت‌ها را به‌گونه‌ای برقرار کنیم که عدالت بهتری برای مردم برقرار باشد. وی درباره صادرات خودرو، توضیح داد: به خودروسازان گفته‌ایم که در سال آینده محدودیت‌های ارزی برای آن‌ها قائل خواهیم شد و آن‌ها باید بخشی از ارز مورد نیاز خود را از محل صادرات تأمین کنند. علی‌آبادی؛ ادامه داد تحول در راه است و ما در مرکز تحول هستیم، امروز انقلاب صنعتی دوم آمده و برقی‌سازی را جدی کرده است. همچنین مشکلات زیست‌محیطی به تحولات مربوط به برقی‌سازی اهمیت زیادی بخشیده است. وی افزود: حدود ۳۳۰۰ مقاله در زمینه خودروهای احتراقی در سال گذشته منتشر شده اما در زمینه خودروهای برقی این رقم ۱۰ برابر است و این نشان می‌دهد اوضاع به چه گونه‌ای است. علی‌آبادی؛ ادامه داد: در اروپا قیمت بنزین مردم را به سمت خودروهای برقی سوق می‌دهد اما در ایران اوضاع پیچیده‌تر است اما باید به سمت بهره‌وری انرژی برویم و امیدوارم خودروسازان ما هم در این مسیر حرکت کنند. وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم ناگزیریم تحولات جهانی را گردن نهیم، در واقع سوخت ۱۵۰۰ تومانی اقتضا می‌کند به بهره‌وری توجه بیشتری داشته باشیم. همچنین مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه تجارت نیز، اظهار کرد: ترجیح ما این است که همین تعرفه‌های فعلی، مصوب شوند؛ البته باید در این خصوص به یک جمع‌بندی برسیم اما بعید می‌دانم تعرفه‌ها افزایش یابد. وی افزود: تصورم این است که شرکت‌های واردکننده خودرو، به این موضوع معترض باشند و تقاضای افزایش میزان تعرفه واردات خودروهای کارکرده را داشته باشند تا در حقیقت به واردات خودروهای نو، آسیبی وارد نشود. اما پیشنهاد من این است که همین تعرفه‌ها مصوب شود. رئیس سازمان توسعه تجارت، در رابطه با توقف ثبت سفارش واردات خودروهای نو طی چند هفته اخیر، گفت: با توجه به توافقاتی که با بانک‌مرکزی صورت گرفته، می‌توان از محل سایر ارزها، واردات را انجام داد. این توقف فعلی، با هر منطقی که اتفاق افتاده آسیب‌زا خواهد بود. ضیغمی؛ تأکید کرد: با توجه به اینکه ثبت سفارش خوبی انجام شده و در حال‌حاضر ۱٫۵ تا ۱٫۸ میلیارد دلار ثبت سفارش فعال داریم، این عدد می‌تواند به حداقل ۲٫۵ میلیارد دلار هم برسد تا خودروهای مورد پسند مردم، وارد و منجر به تنظیم بازار نیز شود.