موتور و بیقانونی آیا شما هم وقتی در خیابان راه میروید یا رانندگی میکنید، همه چشمتان به موتوریهایی است که هر لحظه ممکن است یکی از قوانینی که فکر میکنید وجود دارد را بشکنند؟ به گزارش مهر،موتور این روزها دیگر تنها یک وسیله نقلیه معمولی نیست، موتور کار راهانداز خیلی از شرایط و کارهای دیگر […]
موتور و بیقانونی
آیا شما هم وقتی در خیابان راه میروید یا رانندگی میکنید، همه چشمتان به موتوریهایی است که هر لحظه ممکن است یکی از قوانینی که فکر میکنید وجود دارد را بشکنند؟
به گزارش مهر،موتور این روزها دیگر تنها یک وسیله نقلیه معمولی نیست، موتور کار راهانداز خیلی از شرایط و کارهای دیگر است، همین که نتوانید به خاطر طرح ترافیک با ماشین وارد محدودهای شوید، اولین گزینه روی میز استفاده از موتورسیکلت است، همین که ترافیک مسیری زیاد باشد، ترجیح میدهید از موتور برای جابهجایی و زودتر رسیدن به مقصد استفاده کنید. دیرتان شده؟ موتور شما را به مقصد میرساند. عبور راحت موتورسیکلت از کوچه و پسکوچهها باعث میشود آن را بدل به بهترین وسیله نقلیه در شرایط خاص کند، اما به چه قیمتی؟
وسیلهای که راحت خرید و فروش میشود
موتورسیکلتهایی که با قیمتهایی بین دو، ۳ میلیون تومان تا نهایت ۷ میلیون تومان به فروش میرسند و خریداری آنها کار راحتی است و حتی در برخی موارد اصلاً سند آن به نام کسی که از آن استفاده میکند، نیست و تنها دست به دست میشود. موتور این روزها تنها برای پیش افتادن بهتر کارها در تهران استفاده میشوند. موتورها برای تردد در خیابانهای کشور به برگه تردد نیاز دارند و راهنمایی رانندگی به موتورهای سنگین یعنی آنهایی که حجم موتور بالایی دارند، بیشتر به خاطر اینکه در پیستهای موتورسیکلت استفاده میشوند و صدا و سرعت زیادی دارند، مجوز نمیدهد. این موتورها که نسبت به بقیه گرانتر هم هستند، اگر گیر بیفتند، در پارکینگ قیچی میشوند! یعنی قسمت بالایی موتور را میبُرند، بهطوریکه دیگر نمیتوان آن را درست کرد و از دست رفته به حساب میآید.
موتورسیکلت بهطور کلی بسیار راحت خرید و فروش میشود، شما با حدود دو میلیون تومان میتوانید به یکی از مغازههای موتورفروشی بروید و موتور صفر خوبی را بخرید.
وسیلهای برای رعایت نکردن قانون
جریمههایی که برای موتوریها نوشته میشود به نسبت ماشین بسیار کمتر است و در خیلی موارد وقتی موتورسیکلتی با قیمت متوسط ۴-۵ میلیون تومان سر از پارکینگ موتورها در میآورد، دیگر هرگز پیش صاحبش برنمیگردد
به گفته خیلی از موتورسواران، گواهینامه گرفتن یکی از کارهای سختی است که کمتر کسی دنبال آن میرود، به همین دلیل خیلی از کسانی که در خیابان موتور سوار میشوند، گواهینامه ندارند و در مواردی اصلاً برای گرفتن آن اقدام هم نکردهاند. اما این یکی از موارد نقض قوانین توسط موتورسواران است، رد کردن چراغ قرمز، ورود ممنوعهای خیابانها، عبور از پیادهرو و عبور از خطویژهها مواردی است که بسیار زیاد در خیابانهای تهران دیده میشود. اما همه آنها این کار را انجام میدهند که یا زودتر برسند یا کارشان سریعتر انجام شود.
موتورها حق حمل بارهایی که از عرض خودشان بیشتر باشد را ندارند، اما تعداد زیادی از آنها این قانون را نقض میکنند، نداشتن کلاه کاسکت و پوشاندن پلاک موتور برای اینکه پلیس نتواند دستی جریمه بنویسد، از مواردی است که موتوریها را در دردسر میاندازد. البته موتوریها حق ندارند از روی پل یا زیرگذرها بروند که تقریباً همه ما آنها را هم روی پلها و هم در زیرگذرهای مختلف بسیار دیدهایم.
از آنجایی که دوربینهای تعبیه شده در خیابانها نمیتواند پلاک موتورسیکلتها را بگیرد، به همین دلیل جریمه موتوریها را پلیس باید تسلیم کند که معمولاً موتوریها راه فرار کردن را خوب پیدا میکنند که در این صورت کافی است پلاک را هم کمی مخدوش کنند یا زنجیر موتور را جوری بگذارند که نوشتههای روی پلاک به خوبی خوانده نشود. در این شرایط اگر سر چهارراه یا کنار خیابان پلیس به این موتورها برسد، با برداشتن سوییچ، موتور را به پارکینگ میفرستد.
درآمدزایی با موتورسواری
بدون شک شغل دوم خیلی از موتوردارها مسافرکشی است، آنها میتوانند وارد مناطق طرحدار شوند و همچنین امکان حمل بار در مناطق مرکزی و شلوغ را هم دارند. از راههای درآمد آنها، میتوان همان بحث ورود به مناطق طرحدار و عبور از راههایی که برای ماشینها سختتر است را در نظر گرفت
موتور بهترین وسیله برای دزدی
چند سالی است که به اطمینان میتوان گفت که بیشتر خلافهایی که در سطح شهر اتفاق میافتد، با موتور انجام میشوند. انواع دزدیها، کیفقاپیها و فروش مواد مخدر با موتور انجام میشوند، شاید از همین رو بود که گشت موتوری تهران راه افتاد تا مأموران بتوانند در پارکها و پیادهروها دنبال موتوریهای متخلف بروند. اقدامی که مثبت بوده و توانست بسیاری از متخلفین را از پارکها جمعآوری کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.