بانک اطلاعاتی کسب‌وکارهای نوپا ایجاد شد؛ شناسایی ۹۳۰ استارت‌آپ

بانک اطلاعاتی کسب‌وکارهای نوپا ایجاد شد؛ شناسایی ۹۳۰ استارت‌آپ رییس مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب‌وکارهای نوپای فاوا از شناسایی ۹۳۰ کسب و کار و ثبت بیش از ۵۵۰ ایده استارت‌آپی در این مرکز خبر داد و گفت: بانک اطلاعاتی کسب و کارهای نوپا ایجاد شد. شهلا اصولی در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به اقدامات […]

بانک اطلاعاتی کسب‌وکارهای نوپا ایجاد شد؛ شناسایی ۹۳۰ استارت‌آپ

رییس مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب‌وکارهای نوپای فاوا از شناسایی ۹۳۰ کسب و کار و ثبت بیش از ۵۵۰ ایده استارت‌آپی در این مرکز خبر داد و گفت: بانک اطلاعاتی کسب و کارهای نوپا ایجاد شد.

شهلا اصولی در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مرکز توانمندسازی و تسهیلگری فعالیت کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات ایران، از اقدام برای اجرای طرح بانک اطلاعاتی استارت‌آپ‌‌ها خبر داد و گفت: این بانک اطلاعاتی با مشارکت بازیگران زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا در حال تکمیل است.

وی با اشاره به نقش مرکز توانمندسازی کسب و کارهای نوپای فناوری اطلاعات در ایجاد این بانک اطلاعات تأکید کرد: ما اصرار و الزامی برای استفاده از این بانک اطلاعاتی ایجاد نکردیم و حتی اطلاعاتی که وارد می‌شود، به‌طور عمومی در معرض نمایش قرار می‌گیرد تا سایر نهاد‌‌ها و بخش‌ها نیز بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین ما فرایند نظارتی روی فعالان استارت‌آپی نداریم و در این مرحله نیز ثبت‌نام در این بانک اطلاعاتی، کاملاً آزاد گذاشته شده است.

۵۵۰ ایده در حوزه فناوری اطلاعات به ثبت رسید

رییس مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب‌وکارهای نوپای فاوا در سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این‌که اگر در فرایند ثبت‌نام نقصی در اطلاعات وجود داشته باشد همکاران ما در مرکز با افراد تماس می‌گیرند و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. تأکید کرد: با این شرایط تا امروز بیش از ۹۳۰ کسب‌وکار نوپا و ۵۵۰ ایده در سایت این مرکز ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین ۷۹ سرمایه‌گذار از طریق سایت این مرکز، برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

اصولی، اظهار داشت: این افراد می‌توانند به راحتی از طریق سایت این مرکز، درخواست همکاری ارسال کنند یا با یکدیگر از طریق بخش پیام تعبیه شده در سایت در تماس باشند.

به گفته وی، بستر ارتباطی برای سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها نیز فراهم شده است تا بتوانند عملکرد بهتری در جذب کسب‌وکارهای مورد نظر خود داشته باشند.

رییس مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب‌وکارهای نوپای فاوا با اشاره به این‌که ما مداخله‌ای در این فرایند نداریم اما در هر مرحله‌ای که نیاز داشته باشند می‌توانیم خدمات مشاوره ارایه دهیم، تصریح کرد: زیست‌بوم استارت‌آپ‌های ما در شرایط فعلی هنوز جوان است و هر چقدر این مراحل ساده و سریع انجام شوند، مؤثرتر است. اما در آینده شرایطی مانند دریافت مجوز سطح کیفی خدمات (SLA) از سرمایه‌گذاران برای نحوه همکاری با استارت‌آپ‌‌‌ها یا ارزیابی مربیان و دسته‌بندی آن‌‌ها را در برنامه داریم.

بیش‌ترین استارت‌آپ‌‌ها در حوزه تجارت الکترونیک شکل گرفتند

وی در پاسخ به این‌که بیش‌ترین استارت‌آپ‌‌‌ها در کدام رسته مشغول به فعالیت هستند، گفت: در حال حاضر بیش‌ترین کسب‌وکار‌‌ها حول سه محور تجارت الکترونیک، محتوا و آموزش شکل گرفته‌اند که طبعاً هریک از آن‌‌ها دارای زیرمجموعه‌های متنوعی هستند. در رتبه‌های بعدی می‌توان به فناوری‌های مالی، توسعه بازار و موضوعات اجتماعی اشاره کرد.

اصولی با بیان این‌که در توسعه یک استارت‌آپ، فناوری ‌اطلاعات بستر فعالیت را فراهم می‌کند و نقش فعال‌کننده دارد، خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توانیم بگوییم نقش IT در کسب‌وکارهای نوپا کاملاً کلیدی است اما این کسب‌وکار‌‌ها لزوما خدمات مستقیم فناوری ‌اطلاعات ارایه نمی‌کنند.

 

رییس مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب‌وکارهای نوپای فاوا ادامه داد: نکته دیگر این است که کسب‌وکارهای نوپا روی موضوعات میان‌صنفی نیز فعالیت گسترده‌ای دارند؛ در نتیجه ممکن است با چند حوزه مختلف به‌طور مستقیم در ارتباط باشند.