کاسبان خبر «پلاسکو» در فضای مجازی مشتری ندارند در پی آتشسوزی و فرو ریختن ساختمان «پلاسکو» تهران، تمام خبرها در این چند روز رنگ و بوی این حادثه تلخ را به خود گرفته است و مردم که متأثر از فداکاری تلخ آتشنشانها هستند، مخاطب جدی این اخبارند که در حجم وسیعی از طریق رسانههای رسمی […]
کاسبان خبر «پلاسکو» در فضای مجازی مشتری ندارند
در پی آتشسوزی و فرو ریختن ساختمان «پلاسکو» تهران، تمام خبرها در این چند روز رنگ و بوی این حادثه تلخ را به خود گرفته است و مردم که متأثر از فداکاری تلخ آتشنشانها هستند، مخاطب جدی این اخبارند که در حجم وسیعی از طریق رسانههای رسمی و شبکههای اجتماعی منتشر میشوند.
به گزارش ایسنا، حضور مداوم و شبانهروزی خبرنگاران شبکه خبر و خبرگزاریها و عکاسهای خبری و همچنین حضور فعالانه رسانههای اجتماعی در عرصه اطلاعرسانی اخبار حادثه «پلاسکو»، باعث میشود تا مردم لحظه به لحظه در جریان اخبار آواربرداری این ساختمان قدیمی قرار بگیرند و به نوعی نیازهای خبریشان برطرف شود.
در این میان سامانه خبری پیامکی به وجود آمد تا در ازای ارسال اخبار حادثه فرو ریختن ساختمان «پلاسکو» و روند آواربرداری، هزینهای دریافت کند؛ البته این فرایند فروش خبر پیشتر، زمانی که هنوز شبکههای اجتماعی این چنین گسترش نیافته بودند هم وجود داشت و اخبار رویدادهای مهمی همچون بازیهای جامجهانی را اطلاعرسانی میکرد؛ اما امروز با توجه به تغییرات فضای رسانهای، به نظر میرسد که فروش خبر چندان با استقبال مواجه نمیشود.
در شرایطی که اغلب مردم متأثر از شهادت آتشفشانها در حادثه «پلاسکو» بودند و در رسانههای شخصی خودشان این تأثر را نشان میدادند، تبلیغ این سامانه پیامکی برای فروش اخبار این حادثه تلخ نه تنها با استقبال چندانی مواجه نشد، بلکه با انتقادهایی هم همراه بود و بعضاً برخی از منتقدان این سامانه از آن با عنوان «کاسبان مرگ» یاد کردند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان رسانه، نیاز به آگاهی در همه جوامع وجود دارد و این نیاز باید توسط رسانهها برطرف شود؛ تلاش شبانهروزی خبرگزاریها و رسانههای تصویری و رادیویی در دنیا برای اطلاعرسانیهای لحظهبهلحظه از اتفاقات جاری و نیز حاکی از همین هدف است که برای رسانهها تعریف شده است؛ البته در این میان رسانههای دیگری هم همچون روزنامهها و شبکههای خصوصی نیز بنا به ساختارشان برای تحلیلهای خبری که انجام میدهد، هزینهای دریافت میکنند، اما پرداخت هزینه تنها برای آگاهی از اخباری که با منابع موثق در رسانههای رسمی منتشر و در شبکههای اجتماعی بازنشر میشوند، اتفاقی است که امروز چندان با منطق مخاطبان همخوان نیست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.