ستاری:توقع جامعه بالا رفته، کشور را با روش‌های سنتی نمی‌توان اداره کرد!

  معاون علمی فن‌آوری رییس‌جمهوری یکی از مشکلات جدی در پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان را مسایل فرهنگی دانست و گفت: سطح رفاه، هزینه‌ها و توقعات در جامعه بالا رفته است و کشوری که ۳۲ میلیون جوان بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۵ میلیون دانشجو دارد به روش سنتی اداره نخواهد شد. به گزارش ایرنا، سورنا […]

 

معاون علمی فن‌آوری رییس‌جمهوری یکی از مشکلات جدی در پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان را مسایل فرهنگی دانست و گفت: سطح رفاه، هزینه‌ها و توقعات در جامعه بالا رفته است و کشوری که ۳۲ میلیون جوان بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۵ میلیون دانشجو دارد به روش سنتی اداره نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری در آیین افتتاحیه ششمین کنفرانس بین‌المللی نانو ساختار‌ها با بیان این که در دو سال اخیر شیوه‌ای جدید در اقتصاد به کشور پیشنهاد داده‌ایم، افزود: باید به این نکته برسیم که با پول نفت نمی‌توان کشور را اداره کرد حتی اگر قیمت نفت به ۲۰۰ دلار برسد.

وی با بیان این که فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان باید در جامعه نهادینه شود، اظهارکرد: ستاری با یاد آوری این‌که از دو سال پیش بحث اقتصاد دانش‌بنیان را به صورت جدی در دولت دکتر روحانی، رییس‌جمهوری پیگیری کرده‌ایم.

ستاری گفت: یکی از بخش‌های جدی، توسعه علم جدید است، نانو تکنولوژی در ایران سابقه زیادی ندارد اما زمانی به آن پرداختیم که کشور‌های دیگر نیز به تازگی آن را شروع کرده بودند.

وی با بیان این‌که ایران دارای رتبه‌های خوبی در این حوزه است، افزود: ستاد نانو تکنولوژی که در معاونت علمی در سال ۸۲ تشکیل شد نمونه موفق از نحوه ورود ما به سایر علوم بود و پس از آن ستادهای دیگری در حوزه انرزی‌های نو، هوا فضا و … تشکیل شد .

معاون علمی فن‌آوری رییس‌جمهوری اظهارکرد: جمهوری اسلامی در حوزه تجاری‌سازی نانو وضعیت خوبی دارد و بیش از ۲۵۰ شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی به برنامه‌های منسجم اجرا شده در حوزه نانو در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این دوره از مدارس تا دانشگاه‌ها و شرکت‌ها در حال برگزاری است.

ستاری با بیان این‌که بیوتکنولوژی یکی از موضوعات جدی برای پیگیری در آینده است، افزود: در سایر حوزه‌های علوم دارای مزایای ذاتی هستیم، در دو سال گذشته با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شاهد فعالیت بیش از دو هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور هستیم .

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور با تأکید بر این که راه زیادی در پیش داریم، افزود: زیر ساخت‌ها در این حوزه فراهم است، بهترین دانشگاه‌ها و جوانان دنیا را داریم .

وی گفت: دانشگاه‌های ما در حوزه کارشناسی ارشد و دکترا دارای ضعف جدی هستند، در حوزه آموزش باید ابتکار داشته باشیم، دروس جدید به درستی وارد دانشگاه‌ها نشده است.

ستاری اضافه کرد: ساختار اقتصادی کشور هم به دلیل فروش یکصد سال نفت خام، ساختاری است که با این اقتصاد هماهنگ نیست و باید تغییر کند .

وی یکی از مشکلات جدی در پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان را مشکلات فرهنگی دانست و گفت: فرهنگ اقتصاد دانش بنیان باید در جامعه نهادینه شود، اتفاق‌های خوبی افتاده و به یقین توسعه پیدا خواهد کرد .

ستاری با بیان این‌که این کنفرانس برای دولت به لحاظ علمی دارای اهمیت است، افزود: پیشرفت‌های ما در این حوزه تنها در حوزه هسته‌ای نیست بلکه در حوزه‌های هوا فضا، نانو، بایو و سلول‌های بنیادی پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم و در منطقه در برخی حوزه‌ها در جایگاه نخست قرار داریم .

وی نیروی انسانی و بهره‌گیری درست از آن را بسیار با اهمیت عنوان‌کرد و گفت: باید بدانیم نفت و گاز تنها سرمایه کشور نیست، سرمایه اصلی کشور فرزندان این مرز و بوم هستند.

معاون علمی فن‌آوری رییس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس به اهداف خود برسد و این معاونت همواره از تمامی حوزه‌های حمایت می‌کند.

ششمین کنفرانس بین‌المللی نانو ساختار‌ها دوشنبه شب با حضور جمعی از مسؤولان و محققان داخلی و خارجی از کشورهای مختلف در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد .

 

این کنفرانس تا ۲۰ اسفند ماه با ارایه مقالات تخصصی توسط سخنرانان داخلی و خارجی ادامه خواهد داشت .