طلب ۵۲ میلیارد تومانی پیمانکاران حوزه راه در کردستان آمارها نشان میدهد که استان کردستان در حوزه راه و بهرهمندی از ظرفیتهای حمل و نقل یکی از استانهای محروم کشور به شمار میرود و تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی دولتهای مختلف برای توسعه این بخش مؤثر نبوده است. به گزارش مهر، شرایط ۸ سال […]
طلب ۵۲ میلیارد تومانی پیمانکاران حوزه راه در کردستان
آمارها نشان میدهد که استان کردستان در حوزه راه و بهرهمندی از ظرفیتهای حمل و نقل یکی از استانهای محروم کشور به شمار میرود و تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی دولتهای مختلف برای توسعه این بخش مؤثر نبوده است.
به گزارش مهر، شرایط ۸ سال دفاع مقدس، اقدامات خرابکارانه گروهکهای ضدانقلاب، وضعیت کوهستانی بودن استان و همچنین عدم تخصیص مناسب اعتبارات در طول دو دهه اخیر از جمله عوامل اصلی در عدم بهرهمندی کردستان از راه مناسب برای حمل و نقل به شمار میرود.
در حالی که این استان در حوزه راه یکی از استانهای کم برخوردار و محروم در کشور به شمار میرود، در دو بخش حمل و نقل هوایی و ریلی نیز این استان وضعیت به مراتب بدتری دارد و به همین دلیل حوزه حمل و نقل در کردستان با چالشهای متعددی روبهرو است.
خط راهآهن تهران–همدان–سنندج از حدود دو دهه قبل تاکنون در دستور کار قرار گرفته و در با گذشت هر سال زمان افتتاح و بهرهبرداری از آن نیز تمدید میشود و هر دولتی که میآید، خبری تازه و زمانی جدید را برای افتتاح این پروژه اعلام میکند.
فرودگاه سنندج نیز به عنوان تنها فرودگاه مورد بهرهبرداری در استان کردستان مورد استفاده قرار میگیرد و فرودگاه نیمهکاره شهرستان سقز نیز بیش از یک دهه است که به همین حال رها شده و وعدههای داده شده برای افتتاح آن نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.
کردستان در حوزه بزرگراه ضعف جدی دارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در گفتوگو با مهر، با اشاره به اینکه کردستان در زمینه زیرساخت شبکه آزادراهی وبزرگراهی دارای ضعف شدیدی است، عنوان کرد: از هزار و ۸۱۹ کیلومتر راه استان تنها ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه، ۲۸۱ کیلومتر راه اصلی و هزار و ۳۶۰ کیلومتر هم راه فرعی است.
شهرام ملکی با اشاره به لزوم توجه به توسعه شبکه راهسازی در استان کردستان، افزود: هرچقدر بتوانیم راههای اصلی بیشتری را به بزرگراه تبدیل کنیم، وضعیت استان در این شاخص به میانگین کشوری نزدیکتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طول شبکه راه روستایی کشور ۲۵۰ هزار کیلومتر است، گفت: طول شبکه راه روستایی استان هم ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر است که از این میزان تنها دو هزار و ۶۳۱ کیلومتر آن آسفالته و مابقی خاکی است.
وی بیان کرد: طی سالهای ۹۲ تا ۹۴، ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۹۰۰ کیلومتر راه بین شهری در استان ایجاد شده که در این راستا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
ملکی بیان کرد: پروژه کریدور بزرگراهی غرب کشور که طول آن ۳۲۰ کیلومتر است تاکنون ۱۱۰ کیلومتر آن انجام شده و ۷۰ کیلومتر آن نیز هم اکنون در دست اجرا است.
محسن بیگلری نماینده مردم شهرستانهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه وضعیت جادههای روستایی دراستان مناسب نیست، بیان کرد: محورهای سقز بانه و سقز بوکان هم جزو مسیرهایی است که بیشترین تصادفات در آن اتفاق میافتد.
وی عنوان کرد: ۵۰ درصد ۳۰ سال گذشته در چند سال اخیر در راههای شهرستانهای سقز و بانه کار انجام شده است ولی هم چنان نسبت به میانگین کشوری در رتبههای آخر هستیم.
وی میزان مطالبات پیمانکاران از راه و شهرسازی استان را ۵۲ میلیارد تومان ذکر کرد و اظهار داشت: نیاز است اعتباراتی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران به استان تخصیص داده شود.
در همین حال محمدباقرنوبخت، معاون رییسجمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه در سفری چند ساعته به کردستان در جلسه شورای برنامهریزی استان شرکت و وعده داد، دولت اعتباراتی ویژه برای حوزه راه در این استان در نظر گرفته است.
وی که از وضعیت راهآهن همدان–سنندج نیز بازدید کرده بود، اعلام کرد که در ۴ ماه سال مالی ۹۵، اعتبارات خوبی برای این پروژه منظور شده است و انتظار میرود که با تخصیص به موقع اعتبار مورد نیاز این پروژه هرچه سریعتر اجرایی شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.