مؤلفه‌های انتخاب شغل و چگونگی آمادگی برای مصاحبه استخدام

مؤلفه‌های انتخاب شغل و چگونگی آمادگی برای مصاحبه استخدام  گردآوری، تنظیم و تألیف، علیرضا رضایی مشاور و مدرس حل مسئله و توسعه بازار و مشتری Alireza.rezaee0@gmail.com  مقدمه: وقتی صحبت از استخدام و جذب نیروی انسانی به میان می‌‌آید، معمولاً همه چیز از زاویه کارفرما (کسب‌وکارها) و مدیران مجموعه‌ها، مصاحبه‌کنندگان، واحدهای بررسی و جذب نیروی انسانی […]

مؤلفه‌های انتخاب شغل و چگونگی آمادگی برای مصاحبه استخدام

 گردآوری، تنظیم و تألیف، علیرضا رضایی

مشاور و مدرس حل مسئله و توسعه بازار و مشتری

Alireza.rezaee0@gmail.com

 مقدمه:

وقتی صحبت از استخدام و جذب نیروی انسانی به میان می‌‌آید، معمولاً همه چیز از زاویه کارفرما (کسب‌وکارها) و مدیران مجموعه‌ها، مصاحبه‌کنندگان، واحدهای بررسی و جذب نیروی انسانی شرکت‌ها دیده می‌شود و در رابطه با چگونگی جذب نیروهای کارآمد، شناخت دقیق شخصیت، سوابق، مهارت‌ها و… نیروی انسانی، سؤالات، آزمون‌ها و نحوه برگزاری جلسه مصاحبه و… مطالب متنوعی ارائه می‌گردد، اما موضوع استخدام یک طرف دیگر هم دارد و آن فردی است که می‌خواهد استخدام شود و یا بهتر بگوییم نسبت به انتخاب شغل جدید، اقدام نماید. در این مقاله مخاطب ما افراد جویای شغل می‌باشند.

شاید در سال‌های نه‌چندان دور به‌خاطر وجود نیروی کار فراوان در حوزه‌های مختلف کارگری، فنی، کارشناسی، مهندسی و مدیریتی، موضوع انتخاب شغل به اندازه امروز، مورد توجه قرار نمی‌گرفت، چون همین‌که یک فرد می‌توانست، از خوان‌های مختلف عبور کرده و به استخدام یک سازمان و شرکت درآید، آنقدر مطلوب و ارزشمند بود که موضوع انتخاب شغل و محل کار در اولویت دوم و یا حتی سوم بود، اما با توجه به تغییراتی که در حوزه نیروی انسانی به‌وجود آمده است، در حال‌حاضر جذب و استخدام افراد کارآمد و توانمند به سادگی امکان‌پذیر نمی‌باشد و اگر شرکت و یا سازمان در میزان حقوق پرداختی نیز محدودیت‌هایی داشته باشد (توان پرداخت و یا مقررات داخلی یا بالادستی) این وضعیت بغرنج‌تر شده و نبود نیروی مناسب جهت استخدام، در حال تبدیل شدن به معضل بزرگی است، بنابراین موضوع انتخاب شغل، در حال‌حاضر بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و در این مقاله سعی می‌نماییم، نکاتی را در این خصوص با کسانی که به دنبال شغل هستند، در میان بگذاریم.

برای جلسه مصاحبه آماده شوید:

آماده شدن برای مصاحبه به این معناست که یک مدت زمانی را جهت بررسی و فکر کردن درباره اهداف، شرایط موقعیت شغلی و خواسته‌های کارفرما صرف کنید. برای انجام این کار باید درباره شرکتی که آگهی استخدام را منتشر کرده است، تحقیق کنید و شرح وظایف آن را به دقت مطالعه کنید تا متوجه شوید که برای این موقعیت، گزینه مناسبی هستید یا خیر؟

برای آنکه تا حد ممکن از استرس مصاحبه شغلی کم نمایید و با اعتماد به‌نفس بالاتر وارد جلسه مصاحبه بشوید، باید موارد ذیل را رعایت کرده و با به‌کارگیری توصیه‌هایی که در ادامه ارائه می‌شود، مصاحبه شغلی موفقی را پشت سر بگذارید.

  • شرح وظایف و توضیحات گفته شده در آگهی را با دقت بررسی کنید

از آگهی استخدامی منتشر شده می‏‌توانید به عنوان یک راهنما استفاده کنید. این آگهی لیستی از صلاحیت‏‌‌ها و کیفیت‏‌هایی است که کارفرما به دنبال آن می‏‌گردد. هرچه بیشتر بتوانید رزومه خود را به جزییات این لیست نزدیک‏تر کنید، کارفرما هم می‏‌تواند بهتر متوجه شود که شما کاندید مورد نظر و واجد شرایط هستید. همچنین شرح وظایف شغلی که در آگهی استخدام آورده می‌‏شود به شما این تصور را می‏دهد که ممکن است در جلسه مصاحبه چه سؤالاتی از شما پرسیده و درباره چه مواردی صحبت شود؟

مطمئن شوید که تمامی الزامات و مسئولیت‏‌هایی که در شرح وظایف آورده شده است برای شما قابل درک باشد و در هنگام مصاحبه درباره آن‏‌ها سؤالات هدفمند بپرسید تا با آمادگی کامل نسبت به مسئولیت‏هایی که سازمان به شما می‏‌سپارد متعهد شوید.

  • دلیل اینکه چرا می‏‌خواهید مصاحبه کنید را حتماً در نظر بگیرید

قبل از مصاحبه باید به درک درستی از اینکه چرا این سمت شغلی را می‏‌خواهید و صلاحیت این جایگاه را دارید، برسید. شما باید برای نحوه ارائه توانمندی‏‌‌ها و علایق خود آماده باشید تا از این فرصت مصاحبه استفاده کنید و خود را به عنوان بهترین گزینه برای استخدام ثابت نمایید.

  • درباره سازمان مورد نظر تحقیقات زیادی انجام بدهید

تحقیق درباره شرکت مورد نظری که برای آن درخواست مصاحبه فرستاده‏‌اید، بخش مهمی از آماده شدن برای مصاحبه است. اطلاعاتی که درباره شرکت به‌دست می‏‌آورید نه‌تنها در پاسخ به سؤالات و ادامه گفتگو کمک می‏‌کند، بلکه شما را کاملاً مسلط و حرفه‌‏ای نشان می‏دهد. بخشی از استرس مصاحبه از عدم قطعیت و کمبود اطلاعات بوجود می‌آید، بنابراین تحقیق و جمع‏‌آوری نکاتی که باید بدانید، باعث می‏‌شود که اعتماد به‏‌نفس بگیرید و در حین مصاحبه آرامش بیشتری داشته باشید.

محصولات و یا خدماتی که شرکت ارائه می‏‌دهد را مورد بررسی قرار دهید. حتی اگر جایگاه شغلی مدنظر شما ارتباط مستقیمی با آن‏‌ها نداشته باشد، می‏‌توانید خود را به عنوان عضو فعالی در تیم نشان دهید. نیازی نیست که درباره تمام محصولات و یا خدمات اطلاعات دقیق و جزئی داشته باشید، فقط کافی است درک و شناخت کافی از آن‏‌ها پیدا کنید.

 

  • سعی کنید قبل از مصاحبه با فرهنگ سازمانی شرکت مورد نظر آشنا شوید

در حال‌حاضر بسیاری از مجموعه‌ها و سازمان‌ها دارای حساب‏های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند. آن‏‌ها را جستجو و پیدا کنید. اطلاعاتی که سازمان‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‏‌کنند بازتابی از لحن، شخصیت و ارزش‏‌های آن‏‌ها است. مهم نیست که جایگاه شغلی چقدر برای شما خوب و ایده‏‌آل باشد اگر نتوانید با فرهنگ سازمانی آن محیط مطابقت پیدا کنید گزینه مناسبی نخواهید بود. فضای لینکدین می‌‏تواند در این زمینه به شما بسیار کمک کند. در لینکدین می‏توانید هم حساب کاربری شرکت و هم حساب کاربری پرسنلی که در آنجا مشغول به کار بوده و هستند را بررسی نمایید و از قبل با تفکرات حاکم در مجموعه آشنا شوید. اگر فرهنگ سازمانی شرکت مورد نظر برای شما قابل درک و خوشایند بود، قطعاً در آن محیط رشد و پیشرفت خواهید کرد.

  • برای خودتان یکسری پاسخ ‏های آماده و مشخص داشته باشید

معمولاً در مصاحبه بعضی سؤالات رایج و مشخص هستند. برای پاسخ‌‏دهی به این سؤالات برنامه‌‏ریزی داشته باشید تا بتوانید مسیر مصاحبه را تا حدودی کنترل کنید و تسلط داشته باشید. در برخی از مشاغل در هنگام فرآیند مصاحبه آزمون برگزار و یا ارزیابی عملی انجام می‌‏شود به همین دلیل پاسخ‌‏هایی که از قبل برای خود آماده کرده‌‏اید، سرعت عمل و روند پیشروی شما را افزایش می‏‌دهد. در اینجا چند سؤال رایج در مصاحبه را به همراه پاسخ پیشنهادی برای شما بازگو می‏‌کنیم:

چرا می‏‌خواهید در این سازمان کار کنید؟

در پاسخ جنبه‌هایی از شرکت را ذکر کنید که برای شما جذاب هستند: من دوست دارم فرصتی پیدا کنم تا با سازمانی همکاری کنم که در حال ارائه‏‌ خدمات به صورت کاملاً متفاوت و خلاقانه است. سازمانی که محیط کاری و فرهنگ مثبتی داشته باشد و با ارزش‏‌ها و معیارهای من همسو باشد. بر اساس این موارد مجموعه شما در ابتدای لیست من قرار دارد.

چه چیزی شما را علاقمند به این جایگاه شغلی کرده است؟

شرح وظایف و الزامات کاری را با تجربیات و مهارت‏های خود مقایسه و آن‏‌ها را به یکدیگر مرتبط کنید: من در بیشتر دوران کاری و حرفه‏ای خودم به طراحی تجربه کاربری UX علاقمند بودم و متوجه شدم که شما هم با محصولات، نرم‏افزار‌‌ها و برنامه‌هایی کار می‏‌کنید که من با آن‏‌ها آشنایی دارم. همچنین من یک طرفدار بزرگ استفاده از گردش کار چابک برای طراحی هستم. به نظر من مؤثر‌ترین راه برای اجرای پروژه‌های بزرگ است. در شغل قبلی خودم به همراه تیم توانستیم با موفقیت یک فرآیند چابک بسازیم و راه‌‏اندازی کنیم و شاهد پیشرفت‌‏های قابل‌توجهی در سرعت پروژه بودم.

بزرگ‌ترین نقاط قوت و ضعف شما چیست؟

فرصتی مناسب برای اینکه درباره مهارت‏‌های نرم خود صحبت کنید: من همیشه به دنبال راهی برای حل مشکلات و مسائل هستم. به چالش کشیده‌‏شدن به من انگیزه ادامه‌‏دادن می‏دهد. خیلی برای من لذت‏بخش است که به عقب نگاه کنم و متوجه شوم که از پس مشکل دیگری نیز برآمده‌‏ام.

  • توضیحات لازم در رابطه با مباحث مالی را کاملاً شفاف بیان کنید

در مورد انتظارات خود برای میزان حقوق و مزایا بدون تعارف و رودربایستی صحبت کنید. اگر نمی‌دانید که چه میزان حقوقی برای جایگاه شغلی مدنظرتان درخواست دهید با افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند، مشورت کنید. البته در رابطه با صحبت کردن در مورد حقوق، پیشدستی نکنید و اجازه دهید مصاحبه‌کننده در این رابطه صحبت کرده و یا از شما سؤال کند، اگر احساس کردید جمع‌بندی جلسه مصاحبه مثبت است و مصاحبه‌کننده وارد موضوع حقوق و مزایا نشده است، نیازی نیست شما بحث جدیدی در این رابطه را شروع کنید، فرصت برای تعیین و شفاف کردن امور مالی تا زمان عقد قرارداد فراهم است.

  • زبان بدن و لحن گفتاری خود را به درستی تمرین کنید

ایجاد یک تأثیر مثبت و ماندگار در طول فرآیند مصاحبه از نکات بسیار مهمی است. می‏‌توانید تمرکز تمرینات خود را بر روی صدای گفتاری مطمئن، قوی و رسا بگذارید. همچنین زبان بدن دوستانه و گشوده داشته باشید. باید در انجام این حرکات کاملاً طبیعی باشید و آن‏‌ها را جلوی آینه، با دوستان و یا اعضای خانواده تمرین کنید. به لبخند زدن، دست دادن و قدم برداشتن خود توجه ویژه‏ای داشته باشید.

یکی از نکات مثبت این تمرینات کاهش استرس و در نتیجه افزایش اعتماد به‌ نفس است. شاید انجام این کار بیهوده و یا خسته‏‌کننده به نظر برسد اما تکرار تمرینات و انجام مصاحبه‌های ساختگی باعث می‏‌شود شما کاملاً مسلط، راحت‏ و طبیعی رفتار کنید.

  • چند سؤال متفکرانه و هوشمندانه آماده کنید تا از مصاحبه‏‌کننده بپرسید

بسیاری از کارفرمایان در مورد افرادی که سؤالات متفکرانه درباره شرکت و موقعیت شغلی می‏پرسند، احساس اطمینان و اعتماد بیشتری دارند. معمولاً در انتهای مصاحبه، فرد مصاحبه‏‌کننده حتماً از شما می‏پرسد که «آیا سؤالی دارید؟»، به همین دلیل بهتر است نسبت به سؤالاتی که می‏‌خواهید بپرسید آگاهی داشته باشید. چند نمونه از سؤالاتی که می‏توانید بپرسید عبارتنداز:

چرا شما از کار کردن در اینجا لذت می‏برید؟

موفق‏‌ترین کارمندان شما چه ویژگی‏‌هایی دارند؟

یک روز عادی برای فردی در این موقعیت شغلی چگونه به نظر می‌‏رسد؟

من واقعاً از یادگیری بیشتر در مورد این فرصت شغلی لذت بردم. مراحل بعدی در فرآیند استخدام چیست؟

  • یک کپی از رزومه خود به همراه داشته باشید

اکثر کارفرمایان رزومه‏‌ای را که ارسال کرده بودید، در جلسه مصاحبه به همراه دارند. اما ممکن است در بعضی مواقع شرایط مصاحبه به صورتی پیش برود که به رزومه دیجیتالی شما دسترسی نداشته باشند. با به همراه داشتن نسخه پرینت شده رزومه خود، آمادگی و سازماندهی برنامه کاری خود را نشان می‏‌دهید. همچنین در هنگام مصاحبه می‏‌توانید از روی رزومه خود توضیحات بیشتری برای هر بخش اضافه کنید.

  • مقدمات مصاحبه را آماده کنید

مصاحبه شغلی به دلایل زیادی برای اکثر افراد استرس‏زا است، مثلاً اگر مسیر محل کار دور و یا در شهر دیگری باشد، نگرانی به موقع رسیدن نیز به تمامی فاکتورهای قبلی اضافه می‌‏شود. برای جلوگیری از اضطراب بیش‏ از حد باید کارهای مقدماتی را انجام دهید تا مطمئن باشید در روز جلسه همه ‏چیز به آرامی پیش می‌‏رود. ترافیک و بعد مسافت را در نظر بگیرید و کمی زودتر راه بیفتید. حتی اگر زودتر به مقصد برسید بهتر از دیر رسیدن به جلسه مصاحبه است. اطلاعات تماس مصاحبه‏‌کننده را ذخیره کنید تا در صورت بروز هرگونه اتفاق پیش‌بینی نشده، تماس بگیرید و اطلاع بدهید که دیرتر خواهید رسید. از روز قبل لباس‌‏هایی که برای مصاحبه در نظر گرفتید را آماده کنید.

  • باید نظر و توجه مصاحبه‌کننده را به خود جلب کنید

یکی از چالش‏‌های اصلی در طول مصاحبه همین مورد است و اکثر افراد از بابت آن ناراحت و آزرده‌خاطر می‏‌شوند. حقیقت این است که تمامی مهارت‏‌‌ها و تجربیات حرفه‏‌ای که کسب کرده‏‌اید شما را از بقیه متمایز می‏‌کند و باید آن‏‌ها را برای کارفرما جا بیندازید و ثابت کنید. حتماً به دستاوردهای خود و تیمی که با آن‏‌ها کار کرده‏اید اشاره کنید. به عنوان مثال میزان افزایش فروش و یا توسعه کسب‌‏وکار در شغل قبلی خود را مطرح نمایید. در نتیجه جلسه‏‌ مصاحبه جایی برای متواضع بودن نیست، کارفرما باید متوجه شود که شما برای این موقعیت مناسب هستید یا خیر؟

  • بعد از مصاحبه حتماً برای اطلاع از نتیجه پیگیر باشید

انجام این کار باعث می‌‏شود که کارفرما مصاحبه با شما را دوباره به یاد آورد و نشان می‏‌دهد که واقعاً به این موقعیت شغلی علاقمند هستید. در تماس پیگیری حتماً از بابت زمانی که به شما اختصاص داده‌‏اند تشکر نمایید و نظر شخصی مصاحبه‏‌کننده را بپرسید و در صورت منفی بودن نظر ایشان علت را پرس‏‌و‌جو کنید و از او بخواهید شما را برای ارتقاء و بهبودی راهنمایی کند.

نشانه‌هایی که می‌گوید نباید در برخی شغل‌‌ها استخدام شوید! 

خیلی از افراد جویای کار خصوصاً جوانان، هر پیشنهاد شغلی را قبول می‌کنند و کمتر در جستجوی یک شغل مناسب هستند. پذیرفتن شغل نامناسب اشتباه بزرگی است که چند ماه بعد از کار کردن سبب ناامیدی و دلسردی‌تان می‌شود.

نشانه‌های هشداردهنده‌ زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند چشم‌تان را باز کنید و واقعیت شغل جدید را ببینید. در ادامه، ۵ نشانه را معرفی می‌کنیم. اگر با یکی از این نشانه‌ها مواجه شدید، بلافاصله به آن پیشنهاد شغلی پاسخ منفی بدهید!

  • حقوق ثابت است اما مسئولیت‌‌ها هر روز بیشتر می‌شود

تصور کنید در هنگام مصاحبه استخدامی، وقتی به صحبت‌های مصاحبه‌کننده پیرامون وظایف و سِمت شغلی‌تان گوش می‌دهید، متوجه می‌شوید وظایف شغلی تمامی ندارد. حتی ممکن است بعد‌ها کارهای بیشتری به شما واگذار شود که هیچ ربطی به کار اصلی ندارد.

اگر فکر می‌کنید شغلی که به دنبال استخدام آن هستید، در بین دیگر مسئولیت‌‌ها محو شده است یا نمی‌توانید تمام وظایف را هم‌زمان به انجام برسانید، بدون هیچ تردیدی این شغل را فراموش کنید.

  • نبود فرصت مناسب برای آموزش و یادگیری

یادگیری مهارت‌های شغلی بعد از اینکه وارد کار جدیدی شدید بسیار ارزشمند است.

اگر از همان ابتدا احساس کردید در محیط کار جدید هیچ فرصتی برای پیشرفت و یادگیری وجود ندارد و تنها باید وظایفی که به شما محول شده را به انجام برسانید، کمی بیشتر تأمل کنید. ببینید آیا می‌توانید چنین شغلی را بپذیرید و برای سال‌های طولانی درجا بزنید.

  • قبول شغل جدید به هر قیمتی، قدم برداشتن در مسیر اشتباه است

برای مثال، اگر می‌خواهید در مهارت‌های حل مسئله به پیشرفت برسید، نباید در شغلی استخدام شوید که در آن تنها کارهای فیزیکی انجام می‌دهید.

ممکن است مصاحبه‌کننده در میان صحبت‌های خود به عدم هماهنگی اهداف با شغل جدید اشاره کند؛ مثلاً بگوید: «از حالا باید به اطلاعت برسانم کارمندان دیگری همانند شما بوده‌اند که از این کار ناامید شده‌اند». اگر کارفرما چنین حرف‌هایی را بیان کرد، بدون هیچ ابهام این پیشنهاد شغلی را رد کنید، زیرا او با اطمینان می‌گوید در این نقش هیچ رضایت شغلی وجود نخواهد داشت.

  • مدام نیروی کار شرکت عوض می‌شود

تعویض پی‌درپی نیروی کار در یک شرکت اصلاً نشانه‌ خوبی نیست؛ خصوصاً اگر کسب‌وکار تازه‌تأسیسی نباشد. این مسئله نشانه‌ ضعف مدیریت یا فرهنگ کاری اشتباه است. باید بگوییم که متأسفانه در برخی از شرکت‌ها (مخصوصاً مجموعه‌های متوسط و بزرگ) فرآیند اخراج و یا تعدیل نیرو بسیار کوتاه و سریع است، در حالی‌که می‌بایست تصمیم برای اخراج هر نیرو باحوصله و سعه صدر و طی فرآیندی کاملاً مدیریت شده به انجام برسد و در نهایت نیز بالا‌ترین مقام شرکت و یا حتی هیئت مدیره در مورد آن اعلام‌نظر نموده و دلایل اخراج یا تعدیل را بررسی نمایند.

  • کارفرما توجهی به اهداف بلندمدت شغلی شما ندارد

برای کارمندان جوان، داشتن یک برنامه بلندمدت شغلی اهمیت زیادی دارد. شاید بهتر باشد از مصاحبه‌کننده بپرسید «دستاوردهای این شغل را در یک، سه تا پنج سال آینده چطور ارزیابی می‌کنید؟» اگر او پاسخ کاملی به سؤالات شما نداد و نتوانست جایگاه شغلی را متفاوت ترسیم کند، باید بدانید این نقش به جایی نمی‌رسد.

اگر به دنبال شغل جدیدی هستید باید تصمیمی هوشمندانه اتخاذ کنید. البته انتخاب شغل نامناسب مزیتی هم دارد؛ شغل نامناسب می‌تواند تجربه‌ خوبی در اختیارتان قرار دهد تا بدانید در آینده باید به دنبال چه شغل‌هایی باشید. اگر هم اکنون در یک موقعیت شغلی هستید که چندان جالب نیست، نگران نباشید و آن را یک تجربه‌ ارزشمند بدانید.

 

قبل از پذیرفتن یک پیشنهاد شغلی حتماً این سؤالات را از خودتان بپرسید

معمولاً دریافت پیشنهاد کاری خوب برای اغلب ما اتفاقی هیجان‌انگیز است. اما پیش از هر چیز آرامش خود را حفظ کنید. گاهی هیجان زیاد به تصمیم‌گیری آنی می‌انجامد. بهتر است پیش از بررسی همه جنبه‌ها، پیشنهاد کاری جدید را قبول نکنید. این را به‌خاطر داشته باشید اگر ویژگی خاص و فوق‌العاده‌ای ندارید، دریافت پیشنهاد هیجان‌انگیز یا تلقی و برداشت غیردقیق شما از آن پیشنهاد است و یا پیشنهاد ارزشمندی در کار نیست و باید با سوء‌ظن به موضوع نگاه کنید و آن را بررسی کنید. (البته استثناء و شانس بحث دیگری است که معمولاً در قصه‌هاست)

به هرحال وقتی پیشنهاد هیجان‌انگیزی به شما شد، می‌بایست درخواست کنید که چند روزی به شما فرصت داده شود تا برای ارزیابی آن پیشنهاد به‌اندازه کافی زمان داشته باشید و مطمئن شوید تصمیم درستی خواهید گرفت. در این بررسی این ۵ مورد را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید:

  • آیا می‌توانم حداقل تا دو سال دیگر خودم را در این موقعیت شغلی تصور کنم؟

هر شغل، تعهدی طولانی‌مدت است. بنابراین، ضروری است که بتوانید خودتان را حداقل به‌مدت یک سال در آن شغل تصور کنید. فراتر از وظیفه‌‌ای که قرار است قبول کنید، بهتر است مسیر شغلی با آن شرکت را هم در نظر بگیرید. باید مطمئن شوید که حداقل یک یا دو سال آینده در آنجا مشغول به کار خواهید بود و در این مدت سراغ شغل جدیدی نخواهید رفت.

  • چرا این پیشنهاد را قبول می‌کنم؟

به این فکر کنید که قبول پیشنهاد شغلی جدید چطور به پیشرفت شما یا رسیدن به اهداف تان کمک خواهد کرد. همچنین مزایایی را در نظر بگیرید که با قبول این پیشنهاد به دست خواهید آورد.

  • آیا درباره حقوق و مزایا مذاکره کرده‌ام؟

مذاکره‌ کردن فراتر از بحث دستمزد و حقوق ماهیانه است و شامل موارد بیشتری است؛ مثلاً: مرخصی، بازپرداخت مخارج رفت‌وآمد، ساعت کاری منعطف، یا برنامه‌های سلامتی از طرف شرکت برای کارکنان‌. به این فکر کنید که مهم‌‌ترین دغدغه شما کدام است و اول درباره آن صحبت کنید.

از خودتان بپرسید آیا این حقوق با سمت شغلی شما هم‌خوانی دارد و برای مخارج زندگی‌تان کافی است؟ اگر نه، آیا می‌توانید چَک ‌و چانه بزنید؟

  • اگر این پیشنهاد را قبول نکنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

گاهی بهترین روش در تصمیم‌گیری، در پیش‌ گرفتن روش وکیل‌مدافع شیطان است. به این فکر کنید که با رد کردن این پیشنهاد چه اتفاقی می‌افتد. آیا در شغل فعلی‌تان گیر می‌افتید؟ اثر مالی آن چه خواهد بود؟ نکات مثبت و منفی آن چیست؟

طی ‌کردن این فرآیند کمک می‌کند تا هر بهانه‌گیری که در پس ذهن‌تان وجود دارد را مشخص کنید و با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید.

  • شرکت و همکار‌ها برایم دل‌چسب هستند؟

با توجه ‌به اینکه چقدر با همکاران‌تان تعامل خواهید داشت، مهم است که بدانید جو محیط کار جدید چقدر با روحیه و شخصیت شما هماهنگ است. دیدن همکاران آینده‌تان و اولین برخورد با آن‌ها کمک می‌کند دید واضح‌تری از خودتان در آن محیط و کنار همکاران جدید به دست آورید.

  • نکات منفی این پیشنهاد شغلی چیست؟

درست است که پیشنهاد جذاب و هیجان‌انگیزی دریافت کرده‌اید ولی آیا این پیشنهاد هیچ نقطه مبهم، منفی و ضعفی ندارد؟ آیا همه چیز را در مورد شغل و جایگاه شغلی پیشنهادی می‌دانید، چرا این پیشنهاد به شما شده است؟ آیا این شغل، شغل دایمی و روبه رشدی است یا موقت است و ممکن است فقط چند ماه (مثلاً پایان یک پروژه اجرایی، تحقیقاتی و…) دوام داشته باشد و سؤالات متعدد و جستجو برای شناسایی وجوه منفی احتمالی پیشنهاد.

حداقل نتیجه این رویکرد این است که با اطمینان بیشتری به پاسخ مثبت خود برای پذیرفتن شغل فکر می‌کنید.

به هرحال وقتی به جواب سؤال‌های بالا رسیدید، می‌توانید پیشنهاد شغلی را، در خوش‌بینانه‌‌ترین حالت و با حداکثر اطلاعاتی که داشتید، قبول کنید.

فراموش نکنید: مهم نیست بازار کار چقدر سهمگین به نظر می‌رسد چون شما مجبور نیستید به هر پیشنهادی که سر راه‌تان سبز شد جواب مثبت دهید. در آخر، پیدا کردن شغل و موقعیتی که واقعاً در آن خوب هستید و با قابلیت‌های‌تان هماهنگ است بسیار ارزشمند خواهد بود.

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم و از گفتن چه جملاتی پرهیز کنیم؟

الف- در مصاحبه استخدامی چه مواردی را نباید بگوییم؟

  • من واقعاً به این شغل نیاز دارم!

نیاز شدید، ناامید بودن و گلایه کردن، شما را در شرایط ضعف قرار می‌دهد. کارفرمایانِ شرکت‌های معتبر به دنبال استخدام افرادی هستند که به توانایی‌های خود اعتماد داشته باشند. اینکه در شرایط اضطرار قرار دارید و نیازمند کار اگرچه هرگز موضوع غیرطبیعی و عجیبی نیست ولی گفتن آن باعث می‌شود مصاحبه‌کننده به علاقه، تعهد شما به شغلی که به دنبال آن هستید، حتی تجارب و مهارت‌هایی که در رزومه ذکر کردید، شک نماید!

  • خارج از محل کار ترجیح می‌دهم وقت خود را این‌گونه بگذرانم:

ذکر علائق و یا فعالیت‌هایی که در خارج از محل کار خود انجام می‌دهید ممکن است برای مصاحبه‌کننده ملال‌آور باشد و یا سهواً موضوعی را مطرح نمایید که باعث برداشت منفی در نزد کارفرما نماید، بنابراین توصیه می‌شود وارد این مقوله نشوید.

  • در مورد شرکت خود به من بگویید:

شما باید تا حد لازم و حتی بیشتر از آن در رابطه با شرکتی که می‌خواهید شغلی در آن داشته باشید، مطالعه و تحقیق کرده باشید و پرسیدن این سؤال یعنی اینکه حتی زحمت این کار ساده را هم به خود نداده‌اید.

  • بزرگ‌ترین ضعف من این است که خیلی سخت کار می‌کنم:

نباید از بیان «نقاط ضعف» به‌منظور فرصتی برای تعریف‌ کردن از خودتان استفاده کنید. سخت‌کوش بودن از سری ویژگی‌های مثبت است و وقتی شخصی از آن به عنوان نقطه ضعف یاد می‌کند، به نظر می‌رسد که با کارفرما صداقت ندارد و به دنبال جلب توجه است. از گفتن این جمله پرهیز کنید: «بزرگ‌‌ترین نقطه‌ضعف من این است که کمال‌گرا هستم».

  • من می‌دانم که در رزومه‌ام یک خلأ وجود دارد، اما…

قبل از این‌که مصاحبه‌کننده درباره کاستی رزومه‌تان چیزی نگفته، تجربه خود را زیر سؤال نبرید و باعث برانگیخته شدن حساسیتی نشوید. مصاحبه‌کننده به قدر کفایت نکته‌سنج هست و با دقت رزومه شما را مورد ارزیابی قرار داده و یا با سؤالات خود قرار خواهد داد.

  • آره… مثلاً… من واقعاً، اوه :

وقتی با دوستان‌تان صحبت می‌کنید، عامیانه صحبت کردن بسیار مناسب باشد. اما وقتی در یک موقعیت حرفه‌ای قرار دارید بهتر است لحن خود را با آن هماهنگ کنید، مخصوصاً در زمان مصاحبه که شناختی از شما وجود ندارد و کلمات و جملاتی که به کار می‌برید منبع مهمی برای شناخت شما توسط طرف مقابل است.

  • از شواهد موجود مشخص است که این موقعیت، بسیار بهتر از آخرین محل کار من است

دانستن اینکه در مصاحبه استخدامی درباره‌ محل کار قبلی خود چه مواردی را بگوییم و از گفتن چه چیز‌هایی خود‌داری کنیم، مهم است. شکایت از شغل، رئیس یا شرکت قبلی غیرحرفه‌ای است. کارفرمایان بالقوه را متعجب می‌کند که در صورت عدم موفقیت در مورد شرکت‌شان چه می‌گویید.

  • ببخشید دیر رسیدم

باید سعی کنید به‌موقع به مصاحبه شغلی برسید، اگر دیر کردید دیگر نیازی نیست بابت آن عذرخواهی کنید چون ممکن است شما را در ابتدای کار در موضع ضعف قرار دهد و یا استرس مضاعفی به شما وارد کند.

  • من یک پیشنهاد کاری دیگر دارم

واقعاً میزان مثبت و یا مخرب بودن گفتن این جمله کاملاً مشخص نیست و در برخی موارد نتیجه مثبتی در پی دارد ولی در اکثر اوقات باعث شود کارفرما نوعی عدم صداقت و یا بازار گرمی در این جمله شما متصور شود و نتیجه منفی حاصل شود. بنابراین توصیه می‌شود از گفتن چنین جملاتی پرهیز شود.

  • حقوق این کار چقدر است؟

همان‌طور که قبلاً نیز عرض شد، بهتر است ابتدا کارفرما در مورد مباحث مالی و حقوق و مزایا صحبت نماید و یا نظر شما را جویا شود.

 

ب- در مصاحبه استخدامی چه چیز‌هایی را باید بگوییم؟

  • من با کاری که شرکت شما انجام می‌دهد بسیار آشنا هستم:

شناخت شما از فعالیت‌ها، جایگاه، محصولات و… شرکت، از نظر مصاحبه‌کننده یک امتیاز بزرگ برای شما به شمار می‌رود و در صورت جذب شما نیرویی را انتخاب می‌کند که با شناخت کافی وارد شغل جدید شده و به احتمال زیاد ماندگاری بالایی خواهد داشت.

  • من انعطاف‌پذیر هستم

محیط‌های کاری همیشه در حال تغییر هستند. کارفرمایان بالقوه به دنبال متقاضیانی هستند که آماده تغییر باشند و بتوانند در یک لحظه با آن‌ها سازگار شوند.

  • من پرانرژی هستم و نگرش مثبت دارم و برای کار کردن در این شغل انگیزهدارم.
  • من به کار گروهی عادت دارم و در آن حرفه‌ای هستم.

افرادی که کارگروهی کرده‌اند و با آن مشکلی ندارم جزء بهترین اعضاء یک تیم خواهند بود.

  • من تجربه زیادی دارم. تجربه یعنی پختگی و خطای کم در انجام وظایف.
  • هدف من، افزایش تخصص در زمینه شغلی خودم است.

افرادی که به دنبال توسعه فردی در شغل خود هستند، باعث رشد سازمان و شغل خود نیز می‌شوند.

سؤالات پرتکرار در مصاحبه‌ها که باید پیش از مصاحبه بدانید:

در این قسمت از مقاله به‌صورت فهرست‌وار سؤالات پرتکرار و بعضاً ظریف و حساب شده‌ای که توسط مصاحبه‌کننده‌ها پرسیده می‌شود را ذکر کرده‌ایم، مطالب متنوع و زیادی در مورد نحوه پاسخ دادن به این سؤالات وجود دارد ولی اگر شما می‌خواهید به جلسه مصاحبه بروید، بهتر است با مطالعه مطالب مختلف بتوانید یک پاسخ شخصی برای این سؤالات آماده نمایید تا باورپذیری بهتری نزد کارفرما داشته باشد.

  • درباره‌ خودت بگو
  • چرا شما بهترین گزینه برای این شغل هستید؟ یکی از سؤالات پرتکرار مصاحبه با جواب
  • چرا این شغل را می‌خواهید؟
  • تجربیات‌تان چگونه شما را آماده‌ ایفای این نقش می‌کند؟
  • چرا می‌خواهید شغل خود را ترک ‌کنید (یا چرا ترک کرده‌اید)؟
  • بزرگ‌‌ترین نقطه‌ قوت شما چیست؟ از دیگر سؤالات پرتکرار مصاحبه با جواب
  • بزرگ‌‌ترین نقطه‌ضعف شما چیست؟
  • چگونه استرس و فشار را مدیریت می‌کنید؟ از سؤالات پرتکرار مصاحبه با جواب
  • انتظارات شما درمورد حقوق پرداختی چیست؟
  • اهداف آینده‌ شما چیست؟ یکی از سؤالات پرتکرار مصاحبه با جواب
  • ممکن است خودتان را معرفی کنید؟
  • خودتان را در یک کلمه چطور توصیف می‌کنید؟
  • می‌توانید سه تا از نقاط قوت و ضعف خود را نام ببرید؟
  • چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟
  • چرا می‌خواهید شغل فعلی خود را ر‌ها کنید؟
  • تا حالا فکر کرده‌اید که بخواهید کارآفرین باشید؟
  • چرا این مدت‌ طولانی جایی مشغول کار نبوده‌اید؟
  • اگر سیاست‌های شرکت را قبول نداشته باشید، چه‌کار می‌کنید؟
  • چطور برای این مصاحبه شغلی وقت خالی کرده‌اید؟ رئیس‌تان فکر می‌کند الان کجا هستید؟
  • چرا باید شما را استخدام کنیم؟

منابع:

  • وب سایت forbes
  • وب سایت سکان آکادمی