محمد قرهداغلی -دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، گفت: این انجمن و شرکتهای هواپیمایی بدون هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری هیچ اقدامی انجام نمیدهند و نرخهای اعلام شده همگی به تصویب شورایعالی هواپیمایی رسیده است. به گزارش مناقصهمزایده، مقصود اسعدیسامانی؛ در نشست خبری، افزود: براساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت هواپیما در سال ۹۴ […]
محمد قرهداغلی -دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، گفت: این انجمن و شرکتهای هواپیمایی بدون هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری هیچ اقدامی انجام نمیدهند و نرخهای اعلام شده همگی به تصویب شورایعالی هواپیمایی رسیده است. به گزارش مناقصهمزایده، مقصود اسعدیسامانی؛ در نشست خبری، افزود: براساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت هواپیما در سال ۹۴ آزاد شد و این آزادسازی تا سال ۹۷ ادامه یافت. این مقام صنفی، بیان داشت: با این آزادسازی، تعداد مسافران جابهجا شده در پروازهای داخلی از ۱۷ میلیون مسافر در سال ۹۴ به ۲۴ میلیون نفر افزایش یافت که نشاندهنده رشد سالیانه ۲۰ درصدی است. وی با یادآوری اینکه آزادسازی نرخها در جهان از سال ۱۹۷۹ و در کشور آمریکا شروع شد و پس از آن دیگر کشورها به این موضوع ورود کردند، گفت: از سال ۹۷ به دلیل نوسانات نرخ ارز، شاهد اعمال قیمتگذاری دستوری بلیتها بودیم و همین مسئله کاهش تعداد مسافران به حدود ۱۸ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ را به دنبال داشت. اسعدیسامانی؛ ادامه داد: با توجه به وجود این قانون در گذشته، همچنین عدم تمکین دولت به آن، شرکتهای هواپیمایی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که در نهایت رأی دیوان، بر عدم دخالت دولت در قیمتها صادر شد. وی اضافه کرد: هرچند پس از آن وزارت راهوشهرسازی اعتراض و درخواست اعمال ماده ۹۱ کرد و استدلالهای خود را در این زمینه مطرح کرد، اما هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری به این نتیجه رسید که رأی قبلا صادر شده دیوان قانونی بوده و ادعای وزارت راهوشهرسازی موضوعیت ندارد، زیرا قضات دیوان معتقد بودند که قانون اجرا شده و دستورالعمل نرخگذاری هم بازنگری شده است و بر این اساس دولت نمیتواند از ادامه اجرای قانون عدول کند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، خاطرنشان کرد: بر این اساس، از اواخر خرداد ماه امسال رأی دیوان مبنی بر آزادسازی قیمتها ابلاغ شد و از اوایل تیرماه شرکتهای هواپیمایی قیمتهای جدید را در دستور کار قرار دادند. وی اظهار داشت: در این زمینه آنالیز قیمتها و قیمت تمام شده به میزان ۵۱ دلار بهازای هر ساعت صندلی به شورایعالی هواپیمایی اعلام شد که در نهایت با نرخ ۴۰ دلار بهازای هر صندلی موافقت شد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، با بیان اینکه نرخ جدید بلیتها نیز براساس همان مبنای ۴۰ دلاری تعیین و اعلام شده است، تصریح کرد: مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، اعمال قیمتگذاری دستوری از سوی دولت امکانپذیر نیست. وی با بیان اینکه تعداد زیادی هواپیما به دلیل اعمال نرخ دستوری زمینگیر هستند، گفت: ۱۱۳ فروند هواپیما زمینگیر هستند که اگر به شرکتهای هواپیمایی نقدینگی اضافه شود این تعداد وارد چرخه پرواز میشوند و امکان افزایش جابهجایی مسافران را فراهم میکنند. ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز است که این تعداد وارد شبکه شوند. اسعدیسامانی؛ افزود: اجرایی شدن رأی دیوان در این زمینه، در ادامه منجر به افزایش عرضه صندلی، کوتاه شدن دست عوامل بازار سیاه بلیتها و واریز مستقیم پول بلیتها به جیب شرکتهای هواپیمایی خواهد شد که خود سبب افزایش تعداد پروازها، افزایش بازگشت هواپیماهای زمینگیر به چرخه فعالیت و افزایش انگیزه بخشخصوصی برای افزایش ناوگان خواهد شد. وی پیشبینی کرد: تا پایان سال و با اجرایی شدن آزادسازی قیمتها، ۴۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شود. اسعدیسامانی؛ در ادامه، گفت: در حالحاضر چارتر فقط برای مناطق آزاد و نفتی برقرار است و در بقیه شهرها پروازهای چارتری براساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی امکانپذیر نیست. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، با بیان اینکه هزینه سوخت در واقع یارانه دولت به مردم است، افزود: هر صندلی ساعت حدود ۴۰ لیتر سوخت مصرف میکند. قیمت سوخت در هزینه بلیت ۲۴ هزار تومان است. اگر قیمت سوخت افزایش یابد به تبع آن قیمت بلیت هم افزایشی میشود. اینکه گفته میشود شرکتها سوخت ارزان میگیرند و بلیت گران میفروشند مغلطه است. شرکتها هواپیمایی یارانهای برای سوخت نمیگیرند و این یارانه دولت به مردم است. اسعدیسامانی؛ با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نرخها کاهشی شده و شاهد هستیم در برخی مسیرها قیمتها نصف نرخهای مصوب ایرلاینهاست. بهعنوان نمونه قیمت بلیت تهران-مشهد ۲٫۷ میلیون تومان بود که ۱٫۲میلیون تومان فروخته شد. بنابراین بازار بهتدریج به تعادل رسیده و سبب کاهشی شدن قیمتها خواهد شد. این مقام صنفی، همچنین به زائران اربعین حسینی، تأکید کرد: بلیت را به صورت رفت و برگشت خریداری کنند، زیرا در غیر این صورت باید از عراق آن هم به صورت ارزی تهیه کنند. وی پیشبینی کرد برای ایام اربعین نزدیک به ۴۰۰ هزار صندلی پروازی آماده شود.
دیدگاه بسته شده است.