نحوه تخصیص ارز بزرگ‌ترین چالش واردات خودرو‌های دست‌دوم

گروه خودرو- رئیس سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار خودرو هم‌اکنون در گمرکات وجود دارد، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۹ هزار خودرو ترخیص شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی ضیغمی؛ با بیان اینکه بیشتر خودرو‌ها از کشورهای آسیای جنوب‌شرقی وارد می‌شوند، افزود: علاوه بر ثبت سفارش و تولید، معمولاً یک‌ماه‌ونیم […]

گروه خودرو- رئیس سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار خودرو هم‌اکنون در گمرکات وجود دارد، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۹ هزار خودرو ترخیص شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی ضیغمی؛ با بیان اینکه بیشتر خودرو‌ها از کشورهای آسیای جنوب‌شرقی وارد می‌شوند، افزود: علاوه بر ثبت سفارش و تولید، معمولاً یک‌ماه‌ونیم حمل آن زمان می‌برد به همین دلیل هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی در گمرکات کشور خودرو داریم و ۱۰هزار تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو به مقصد ایران در منطقه دپو شده است. همچنین تعدادی خودرو در کارخانه‌ها منتظر مجوز یا تأمین ارز برای بارگیری به سمت کشور است. وی در پاسخ به پرسشی درخصوص مجوز واردات خودرو به شرکت‌های بزرگ خودروسازی، گفت: سال گذشته وزارت صمت به بیش از ۴۵ شرکت مجوز واردات داد و ثبت سفارش همه این شرکت‌ها تأیید شد، اما بسیاری از شرکت‌ها از این مجوز استقبال نکردند و حدود پنج شرکت از این مجوز استفاده کردند. ضیغمی؛ با بیان اینکه امسال روند واردات متفاوت شده است، ادامه داد: برخی شرکت‌ها به دلیل حضور رقبا وارد شده‌اند برخی نیز خود تولیدکننده شده‌اند و با وجود دارا بودن مجوز ترجیح می‌دهند به صورت قطره‌چکانی وارد کنند به همین دلیل امسال واردات انحصاری نیست و به هر شرکتی با هر نشانی مجوز می‌دهیم. وی به روند کند این فرآیند در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به خودروسازان مجوز واردات دادیم، اما فقط یک شرکت استقبال کرد به همین دلیل از شش ماه گذشته قوانین به سمتی رفت که مردم هم بتوانند خودرو وارد کنند، اما قوانینی همچون انتقال فناوری و الزام خدمات که پیش از این (سال ۹۶) نبود، واردات را برای مردم و سایر شرکت‌ها سخت کرده است. ضیغمی؛ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به زمان‌بر بودن این فرآیند، از زمانی که سخنگوی دولت واردات خودروهای کارکرده را اعلام کردند آیا تغییری در روند واردات رخ می‌دهد، گفت: بحث انتقال فناوری در واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد و نکته مهم آن ارز است که برای ماده ۳و۵ آن باید تعیین‌تکلیف شود. اگر بخواهند از محل تخصیص ارز به وزارت صمت تأمین شود عملاً به چالش خودروهای نو مبتلا می‌شود یعنی ابتدا باید بحث ارز تعیین‌تکلیف شود که گفته از محل سپرده‌های خارجی وارد شود. وی، افزود: با توجه به اینکه خودرو‌ها مستقیم از شرکت خارجی وارد نمی‌شود و انتقال فناوری برای شرکت‌های بازرگانی معنی خاصی ندارد، وزارت صمت برای تعیین‌تکلیف و تسهیل این امر لایحه‌ای را به مجلس می‌برد تا این موضوع به‌عنوان شرط ابتدایی، شرکت‌ها را با چالش قانونی مواجه نکند تا چرخه واردات شکل بگیرد. ضیغمی؛ درباره بازار خودرو امسال، گفت: خودروهای دپو شده در گمرک و حضور شرکت‌های بزرگ برای واردات نشان از روان شدن بازار خودرو می‌دهد. رئیس سازمان توسعه تجارت، گفت: در ثبت‌نام جدید خودروهای وارداتی، ۱۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد ۷۰ هزار نفر سه خودروی خاص ثبت‌نام کرده‌اند که نشان‌دهنده نیاز بازار و متقاضیان به این نوع خودروهاست و برخی خودرو‌ها هنوز تکمیل ظرفیت نشده‌اند. ضیغمی؛ در پاسخ به پرسشی درخصوص میزان عرضه خودرو‌ها، گفت: تخصیص نیافتن خودرو به معنی ابطال از سامانه است و از امروز حساب‌های بلوکه شده افراد برای برداشت وجه باز می‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت، از اختصاص یک‌ونیم میلیارد دلار برای ثبت سفارش واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تلاش بر این است که در رایزنی با بانک‌مرکزی، میزان ارز تخصیصی برای واردات خودرو افزایش یابد.