مناقصه سازمان زیباسازی برای مرمت خانه تاریخی امین‌السلطان

مناقصه سازمان زیباسازی برای مرمت خانه تاریخی امین‌السلطان خانه «امین السلطان»، معروف به خانه‌ـ باغ «اتحادیه» در شرایطی ۷۰ درصد از روند ساماندهی خود را پشت سر می‌گذراند که به تازگی سازمان زیباسازی یعنی مالک این بنای تاریخی، مناقصه‌ای را برای برخی از عملیات‌های مرمتی و حتی سقف ساختمان‌های جدید «اتحادیه» منتشر کرده است. به […]

مناقصه سازمان زیباسازی برای مرمت خانه تاریخی امین‌السلطان

خانه «امین السلطان»، معروف به خانه‌ـ باغ «اتحادیه» در شرایطی ۷۰ درصد از روند ساماندهی خود را پشت سر می‌گذراند که به تازگی سازمان زیباسازی یعنی مالک این بنای تاریخی، مناقصه‌ای را برای برخی از عملیات‌های مرمتی و حتی سقف ساختمان‌های جدید «اتحادیه» منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، عیسی‌علیزاده، رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: این مناقصه به معنای واگذاری بنای تاریخی «اتحادیه» به بخش خصوصی نیست. همه‌ کارهای شهرداری تهران از طریق مناقصه انجام می‌شود. از سوی دیگر این که شهرداری این‌کار را انجام می‌دهد، به معنای آن نیست که ما پول ندهیم و هر کسی پول کم‌تری پرداخت کرد، کار را انجام دهد. مسأله این است که سازمان‌هایی مانند سازمان زیباسازی یا شهرداری مرمتگر و کارشناس این تخصص را در اختیار ندارد.

او با بیان این‌که مرمت و ساماندهی بناهای تاریخیِ دیگرِ در اختیار سازمان زیباسازی یا شهرداری تهران نیز از طریق مناقصه انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: پروژه‌ عمارت «ارباب هرمز»، «باغ نگارستان»، «سردر باغ ملی» یا «میدان مشق» نیز از طریق این نوع مناقصه انجام شد که البته همه‌ این پروژه‌ها، براساس نظرات کارشناسی میراث فرهنگی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در این نوع مناقصات برای رطوبت‌زدایی مجموعه‌ تاریخی اتحادیه، تعبیه نقطه‌ای برای پارکینگ، تعویض سقف شیروانی‌‌ها یا کانال‌کشی باید همه‌ موارد بررسی شده و براساس آیین‌نامه‌ای که وجود دارد، به نتیجه برسیم.

او با تأکید بر این‌که در حال حاضر سه پیمانکار مرمت به‌طور همزمان در مجموعه‌ تاریخی اتحادیه در حال انجام کار هستند و مرمت ابنیه‌ میراثی را انجام می‌دهند، بیان می‌کند: سازمان زیباسازی شهر و شهرداری تهران موظف هستند همه‌ پروژه‌های خود را به پیمانکارانی که رتبه و مجوز میراث‌فرهنگی دارند، بدهند. ۳ پیمانکاری نیز که امروز در این خانه مستقر هستند، پس از تأیید میراث‌فرهنگی کار خود را آغاز کرده‌اند. ما نیز براساس قاعده‌ای که تا امروز داشته‌ایم، همین کار را می‌کنیم. حتی میراث فرهنگی در نامه به سازمان زیباسازی اعلام می‌کند اگر ما نیاز به استفاده از پیمانکاری داریم، باید از پیمانکاران معرفی شده توسط آنها استفاده کنیم.

مناقصات زیباسازی به معنای واگذاری بنای تاریخی نیست

علیزاده بار دیگر با تأکید بر این‌که این مناقصه به معنای واگذاری به بخش خصوصی نیست، بیان می‌کند: ما کار مرمت و ساماندهی برخی اقدامات را در مناقصه واگذار کرده‌ایم، نه مجموعه‌ تاریخی «اتحادیه» را. شرکت مترو نیز برای هر پروژه‌ای مناقصه برگزار می‌کند. همه کار‌ها به همین روش مناقصه انجام می‌شود. هر کس کار را با هزینه کم‌تری انجام دهد، این نوع پروژه‌ها به آن واگذار می‌شود.

وی درباره‌ امکان واگذاری این نوع خدمات در بناهای تاریخی به میراث فرهنگی، توضیح می‌دهد: میراث فرهنگی اعتبار مالی ندارد، با این وجود ما حاضریم اگر میراث فرهنگی بگوید این پیمانکار چنین پروژه‌ای را انجام دهد و هزینه‌اش را خودشان متقبل می‌شوند، به آنها بدهیم.

او اضافه می‌کند: با این وجود براساس آیین‌نامه معاملات سازمان زیباسازی «اگر بین ۵ تا ۱۵ پیمانکار که همگی واجد شرایط انجام این پروژه‌ها هستند، بخواهیم کسی را انتخاب کنیم آن کار باید با مناقصه رخ دهد تا بعداً حرفی نباشد که به عنوان مثال یک شخص آشنا وارد کار شده است.» در غیراین‌صورت میراث فرهنگی می‌تواند به ما بگوید که اجرای مرمت توسط پیمانکاران ما به خوبی رعایت نشده است. این اتفاق جز به بخش خصوصی مربوط نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تأکید می‌کند: حرف ما این است که همه‌ نظارت و کاربری بر عهده ماست، پول آن نیز توسط ما پرداخت می‌شود. مشکلات وزارت عالیه را نیز سازمان زیباسازی انجام می‌دهد، اما شهرداری و زیباسازی از آن بهره‌برداری می‌کنند، بنابراین نمی‌توانیم این بهره‌برداری را به بخش خصوصی بسپاریم.

 

به گفته‌ وی، اگر شهرداری تهران بخواهد یک خیابان را پیاده‌راه کند قطعاً این مناقصه را برگزار می‌کند و از میان همه‌ واجدان شرایط کسی را با کم‌ترین قیمت این اقدام را انجام دهد، انتخاب می‌کند، اما پیاده‌راه را به او نمی‌دهد، فقط از او می‌خواهد که با کم‌ترین اعتبار این پروژه را به سرانجام برساند.