بازدید رییس‌جمهور و رییس مجلس از محل حادثه پلاسکو

    روحانی: باید در برابر فداکاری آتش‌نشان‌‌ها سر تعظیم فرود آوریم،       لاریجانی: منابعی برای ساماندهی بافت‌های فرسوده در برنامه توسعه تعیین می‌شود. رییس‌جمهور با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران، گفت: همه ما نسبت به فداکاری و حماسه‌ای که آتش‌نشان‌‌ها و امدادگر‌ها به وجود آوردند، باید سر […]

    روحانی: باید در برابر فداکاری آتش‌نشان‌‌ها سر تعظیم فرود آوریم،  

    لاریجانی: منابعی برای ساماندهی بافت‌های فرسوده در برنامه توسعه تعیین می‌شود.

رییس‌جمهور با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران، گفت: همه ما نسبت به فداکاری و حماسه‌ای که آتش‌نشان‌‌ها و امدادگر‌ها به وجود آوردند، باید سر تعظیم فرود آوریم.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن‌روحانی دیروز با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران و در گفت‌وگویی با خبرنگاران، تصریح کرد: این حادثه بسیار تلخ باید درسی برای آینده باشد اما در این حادثه همه مسؤولین هماهنگی و همکاری بسیار خوبی داشتند.

روحانی افزود: آتش‌نشانان عزیز و فداکار، امدادگران، تیم پزشکی و تیم‌های مسؤول نظم دادن به امور و مقامات نظامی یک همکاری و هماهنگی بسیار خوب و ستودنی داشتند و این همکاری ادامه دارد.

رییس‌جمهور، با بیان این‌که همه ما در عین حال نگران عزیزانی هستیم که در زیر آوار مانده‌اند، گفت: امیدوارم با تلاش‌های هماهنگی که انجام می‌گیرد بتوانیم برخی از آنان را به سلامت خارج کنیم و آنهایی که جان عزیز خودشان را از دست دادند در دل مردم برای همیشه جاودانه می‌مانند چرا که این‌ها برای نجات مردم رفتند و خودشان در میان آتش و دود و آهن گرفتار شدند و خداوند به آن‌ها در دنیا و آخرت اجر و به خانواده‌های عظیم‌الشأن آن‌ها صبر دهد و همه ما نسبت به این فداکاری و این حماسه‌ای که آتش‌نشان‌‌ها و امدادگر‌ها به وجود آوردند، باید سر تعظیم فرود آوریم.

روحانی گفت: اقدامات زیادی باقی مانده که باید انجام بگیرد، اولاً آواربرداری‌ها باید ادامه پیدا کند تا بتوانیم همه افرادی را که زیر آوار مانده‌اند، خارج کنیم. همچنین باید تلاش کنیم تا شرایط این خیابان که یک خیابان حساس تجاری آن هم در شب عید است، سریع‌تر به حالت عادی برگردد. متأسفانه کارگرهایی در این روزهای نزدیک به عید بیکار شدند که تأمین اجتماعی باید به فوریت در این زمینه اقدام کند.

رییس‌جمهور با تأکید بر ضرورت جبران خسارات زیان دیدگان در این حادثه، اظهار داشت: دولت، شهرداری، شورای شهر، شرکت‌های بیمه و همه مقامات مسؤول انشاا… دست به دست هم خواهند داد تا خسارت‌ها را جبران کنند و از مردم بزرگوار سراسر کشور به خاطر همدلی‌ و همبستگی‌ که در این حادثه دردناک داشتند تشکر می‌کنم.

روحانی تصریح کرد: مهم این است که از امروز به بعد برای مناطق تجاری یا مسکونی که احتمال خطری شبیه به آن دارد، بیش از پیش برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود تا اینگونه حوادث کم‌تر شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که «ما بافت‌های فرسوده فراوانی داریم دولت چه برنامه‌ای دارد که این بافت‌ها را مدرن کند تا شاهد این اتفاقات نباشیم»، گفت: یکی از مسایلی که در آغاز دولت یازدهم در جلسات دنبال کردیم بحث بافت‌های فرسوده بود، این بافت‌ها در تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و در شهرهای بزرگ و کوچک هستند. در تهران و برخی شهرستان‌ها بخش‌هایی از این بافت‌های فرسوده، احیا شده است.

روحانی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه تلاش می‌کنند اما در عین حال یک برنامه جامع‌تری را برای بافت‌های فرسوده نیاز داریم. اگر بتوانیم پیوندی میان کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و بانک‌ها ایجاد کنیم آن‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری مشترک بر روی این بافت‌های فرسوده، فعال شوند تا به این ترتیب هم صاحبان بافت‌های فرسوده صاحب ساختمان‌های جدید شوند و هم سود این سرمایه‌گذاری‌ها بازگردد.

رییس‌جمهور افزود: ما در حال انجام این برنامه‌ریزی‌‌ها هستیم. بنابراین موضوع بافت‌های فرسوده و همچنین ساختمان‌های آسیب‌پذیر یکی از مسایل بسیار مهمی است که دولت توجه ویژه به آن دارد و در این زمینه، هماهنگی و همکاری با قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی، شهرداری شروع شده که باید به آن سرعت بیش‌تری داد.

تعیین منابعی برای ساماندهی بافت‌های فرسوده در برنامه توسعه

رییس مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو از نزدیک در جریان عملیات امداد و نجات و آخرین عملیات آواربرداری این منطقه قرار گرفت.

علی‌لاریجانی در حالی از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده در مورد آواربرداری و نجات جان افراد گرفتار در زیر آوار قرار گرفت که شهردار تهران گزارشی از اقدامات صورت گرفته به او ارایه داد و وزیر کشور و استاندار تهران نیز رییس مجلس را همراهی می‌کردند.

لاریجانی در سخنان کوتاهی با اشاره به پیش‌بینی‌های قانونی در برنامه توسعه برای نظامات امنیتی در چنین مناطقی، گفت: طبق این قانون تمام مراکز تجاری باید مطابق ضوابط و استاندارد‌ها سیستم‌های امنیتی داشته باشند و شهرداری‌ها مکلف به ساماندهی هستند.

به گفته وی، این موضوع می‌تواند در آینده نظام استاندارد برای ایمنی بخش‌های تجاری را فراهم کند. البته منابعی در برنامه ۵‌ساله برای مناطق فرسوده در نظر گرفته شده تا این موضوع با سرعت بیش‌تری حل و فصل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این موضوع به بعد از حل مسایل فوری فعلی موکول می‌شود که همه همت‌‌ها باید معطوف آن باشد. انشاا… بعد از آن کلیه امور با دولت پیگیری می‌شود.

پرچم‌ سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیمه افراشته شد

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو و اعلام عزای عمومی در کشور گفت: پرچم سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیمه افراشته و دفتر یادبود قربانیان حادثه پلاسکو گشوده می‌شود.

 

بهرام‌قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در روز عزای عمومی حادثه دلخراش مرکز تهران که منجر به شهادت جمعی از آتش‌نشانان فداکار شده است، گفت: با اعلام هیأت محترم دولت مبنی بر عزای عمومی روز شنبه دوم بهمن ۹۵، به کلیه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دستور داده شد پرچم‌های کشور را نیمه افراشته کنند و با توجه به ابراز همدردی‌های مقامات و شهروندان بسیاری از کشورها، دفتر یادبود قربانیان قهرمان این حادثه تأثرانگیز را نیز مفتوح کنند.