افزایش تعرفه تلفن ثابت فقط ۵ درصد درآمد مخابرات را افزایش داد!

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اعلام کرد که افزایش تعرفه تلفن ثابت، اثری حدوداً پنج درصدی در رشد درآمد عملیاتی مخابرات داشته، اما با افزایش تعرفه، هزینه دیتا و خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بالا رفت و از افزایش تعرفه، عملاً برای اپراتور‌‌ها سود قابل‌توجهی باقی نماند. به گزارش ایستنا، مجید سلطانی؛ در مجمع عمومی عادی […]

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اعلام کرد که افزایش تعرفه تلفن ثابت، اثری حدوداً پنج درصدی در رشد درآمد عملیاتی مخابرات داشته، اما با افزایش تعرفه، هزینه دیتا و خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بالا رفت و از افزایش تعرفه، عملاً برای اپراتور‌‌ها سود قابل‌توجهی باقی نماند. به گزارش ایستنا، مجید سلطانی؛ در مجمع عمومی عادی سالیانه با اشاره به سند چشم‌انداز تدوین شده برای بسترسازی مشارکت کارکنان و شکل‌گیری ایده‌های شایستگی‌های سازمانی از طریق توانمندسازی سرمایه انسانی اعلام کرد: با جذب یا مشارکت نیروهای تحول‌آفرین و تغییرات لازم در یکپارچه‌سازی زیرساخت و سامانه‌های فناوری اطلاعات، تحول و نوسازی یکپارچه و هوشمند زیرساخت‌های شبکه مخابرات بر طبق برنامه مدون و مصوب هیئت مدیره محقق خواهد شد. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مجمع عمومی سالیانه شرکت، اظهار داشت: باندپهن، خدمات دیتا و انتقال، تلفن ثابت، خدمات ارزش‌افزوده و ارائه خدمات به شرکت ارتباطات سیار مهم‌‌ترین بخش‌های درآمدی مخابرات است که علی‌رغم تمام مشکلات درآمدی و قانونی موجود، رشد درآمدهای عملیاتی شرکت مخابرات ایران در سال ۱۴۰۲ به ۳۷ درصد رسیده است. به گفته مجید سلطانی؛ افزایش تعرفه تلفن ثابت، اثری حدوداً پنج درصدی در رشد درآمد عملیاتی مخابرات داشته است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، تأکید کرد: با افزایش تعرفه، هزینه دیتا و خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بالا رفت و از افزایش تعرفه، عملاً برای اپراتور‌‌ها سود قابل‌توجهی باقی نماند. وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که شیب رشد درآمد عملیاتی مخابرات در بخش ثابت افزایش پیدا کرده و فقط درصد اندکی از آن مربوط به افزایش تعرفه بوده است. سلطانی؛ با تشریح جزییات اتخاذ رویکرد دانش‌بنیان در صنعت زیرساختی مخابرات به منظور پیشرفت همه‌جانبه، گفت: با رعایت الزامات توسعه‌ای، اساس و بنیاد برنامه‌های توسعه‌ای مخابرات به‌ویژه در مورد توسعه فیبرنوری در کشور با استفاده از تفکر و برنامه جهادی سریع تر شده است و اتصال بخش‌های مهمی از حوزه‌های تجاری به شبکه دسترسی فیبرنوری محقق شده است. وی افزود: شرکت مخابرات ایران با بیش از پنجاه سال سابقه بزرگ‌‌ترین اپراتور کشور و منطقه، با ۳۷میلیون تلفن منصوبه و بیست و هشت میلیون تلفن دایری، نقش مهمی در بازار ارتباطات برعهده دارد. مجید سلطانی؛ گفت: در حال‌حاضر ۱۰ میلیون پورت سرویس باند پهن منصوبه داریم که حدود پنج میلیون سرویس و مشتری فعال برای مخابرات دایر شده است. همچنین مشتریان تجاری فعال مخابرات به ۱۱۸ هزار مشتری رسیده است. مدیر عامل شرکت مخابرات، گفت: با توجه به قدمت و وسعت شرکت مخابرات و حضور شرکت در جای جای کشور، خود را متعهد کردیم که همگام با دولت و سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کار را پیش ببریم و بر همین اساس از خرداد ۱۴۰۱ در قالب طرحی به نام نجما (نهضت جهادی فیبرنوری مخابرات ایران) در سراسر کشور ابلاغیه‌ای داشتیم که کار توسعه فیبرنوری در برنامه زمان‌بندی و متناسب با شرایط هر استان پیش برود. شرکت مخابرات ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه بزرگ‌‌ترین اپراتور کشور و منطقه، با ۳۷میلیون تلفن منصوبه و ۲۸ میلیون تلفن دایری، نقش مهمی در بازار ارتباطات برعهده دارد. وی افزود: بر همین اساس هر دو هفته یک‌بار در تهران و مراکز استان‌ها افتتاحیه‌هایی از طرح نجما داریم و صاحبان کسب‌وکار و منازل به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری متصل می‌شوند. مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اصول صدور پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را تدوین کرد که شرکت مخابرات هم برای ملحق شدن به این پروانه، با توجه به قدمت و وسعتش شرایطی داشت و ما معتقد بودیم که شرکت مخابرات نباید با شرکتی که عمری ۵ تا ۱۰ ساله دارد مقایسه شود. سلطانی؛ در همین راستا، تصریح کرد: بر همین اساس جلسات مکرری با مدیران سازمان تنظیم مقررات داشتیم که در نهایت در تفاهم با این سازمان، به‌عنوان هشتمین شرکت مجری اجرای طرح ملی توسعه فیبرنوری وارد عمل شدیم که پروانه شرکت مخابرات ایران تا سال ۱۴۱۰ تمدید شد و تعهداتی را در الحاقیه پروانه پذیرفتیم. وی گفت: بیش از ۱۹۸ هزار کیلومتر فیبر توسط شرکت مخابرات در شهرها، روستا‌‌ها و بین شهر‌‌ها ایجاد شده است و با توجه به تغییر تعرفه‌های ناچیز مخابرات، کارکنان به صورت جهادی عمل کرده‌اند تا شرکت سرپا و پابرجا بماند. سلطانی؛ در مجمع عمومی مخابرات سالیانه مخابرات که روز یکشنبه ۳۱تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اعلام کرد: با اتخاذ رویکرد دانش‌بنیان در سال‌های گذشته، آهنگ توسعه مخابرات سریع‌تر شده است. ضمن اینکه رشد مصرف ترافیک داخلی، رشد درآمد عملیاتی و رشد درآمد کل را در سال ۱۴۰۲ شاهد هستیم. مدیرعامل شرکت مخابرات، با اشاره به مشکل اصلی در اعلام و ابلاغ تعرفه، گفت: در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ با افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق براساس وزارت کار، سه هزار میلیارد به هزینه‌های مخابرات افزوده شد و در خرداد ۱۴۰۰ مصوبه شورای رقابت آمد و اگر با عدد اعلامی کمیسیون تنظیم مقررات، موافقت می‌شد، پنج هزار و ۷۰۰میلیارد تومان به درآمد مخابرات افزوده می‌شد و نه تنها مطالبات بازنشستگان تأمین می‌شد، بلکه سود سهامداران نیز پرداخت می‌شد. وی خاطرنشان کرد: اگر درآمدی نداشته باشیم نوسازی و بازسازی در شبکه مخابرات را شاهد نخواهیم بود و نهایتاً ارائه خدمات کم شده و مطلوبیت خود را از دست می‌دهد، زمان رفع خرابی‌‌‌ها بالا می‌رود و کیفیت شبکه افت می‌کند و ممکن است متوقف شود. سلطانی؛ با اشاره به ضرورت پیاده‌سازی الزامات توسعه‌ای، اظهار داشت: اگر این الزامات در زمینه پیشرفت بخش ثابت و سیار در کشور در برنامه‌های عملیاتی رعایت نشود، رشد اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد؛ ضمن اینکه رویکرد نوآوری و پژوهش در تمامی سطوح سازمانی و توسعه توانمندی‌های نیروی انسانی همسو با نیازهای تحول دیجیتال از برنامه‌هایی است که به صورت تخصصی پیاده می‌شود. مدیرعامل مخابرات، افزود: انجام افزایش سرمایه مخابرات از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت یا روش‌های متداول دیگر از جمله برنامه‌های مهم است که در تلاش هستیم تا یک ماه آینده، افزایش سرمایه را عملی کرده و مجمع عمومی مربوط به این موضوع مهم یعنی افزایش سرمایه مخابرات را برگزار کنیم. در ادامه این جلسه، سهامداران شرکت مخابرات ایران به ایراد سخن و نظرات خود پرداختند و در مورد مشکلات و دغدغه‌های موجود، مواردی را در مجمع اعلام کردند.