توضیح قوه‌قضاییه درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

قوه‌قضاییه در رابطه با رأی دیوان عدالت اداری در مورد آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و نقش رئیس قوه‌قضاییه در این باره، توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از قوه‌قضاییه، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه‌وشهرسازی در یک نشست خبری ادعا کرد که مصوبه دیوان عدالت اداری در مورد قیمت بلیت هواپیما با دستور رئیس قوه‌قضاییه […]

قوه‌قضاییه در رابطه با رأی دیوان عدالت اداری در مورد آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و نقش رئیس قوه‌قضاییه در این باره، توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از قوه‌قضاییه، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه‌وشهرسازی در یک نشست خبری ادعا کرد که مصوبه دیوان عدالت اداری در مورد قیمت بلیت هواپیما با دستور رئیس قوه‌قضاییه متوقف شده است. ادعای وزیر راه‌وشهرسازی در حالی مطرح شده است که دستور رئیس قوه‌قضاییه مربوط به شش ماه پیش است و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای؛ دستور جدیدی درباره این پرونده صادر نکرده است. در اسفندماه سال گذشته پس از اینکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با شکایت برخی شرکت‌های هواپیمایی و براساس قانون، مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را ابطال کرد، رئیس قوه‌قضاییه دستور داد موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هیئت مشترکی با دولت بررسی شود. برهمین اساس پس از برگزاری جلساتی با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، مقرر شد که این وزارتخانه برای ابطال رأی دیوان درخواست اعمال ماده ۹۱ را ارئه کند و تا بررسی این درخواست اجرای رأی متوقف شود.با توجه به نزدیکی ایام عید و افزایش آمار سفرهای هوایی و همچنین فرصت اقدام قانونی برای رفع مشکل از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط با ارسال نامه‌ای به وزارت راه‌وشهرسازی، اجرای این رأی به تعویق افتاد. براساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل‌ونقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل‌ونقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آن‌‌ها اقدام کند. سال گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی با ادعای اینکه قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ دولت را مکلف کرده که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند از مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد. پرونده مورد اشاره با دستور رئیس قوه‌قضاییه مجدداً در هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری بررسی شد و براساس نظر این هیئت، احراز شد که موجبی برای اعمال ماده ۹۱ وجود ندارد و رأی دیوان کاملاً مطابق با قانون است. وزارت راه‌وشهرسازی و دیگر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در فرصت شش ماهه توقف این رأی، فرصت داشتند اقدامات لازم را انجام دهند، اما با توجه به اینکه پیگیری خاصی در رابطه با تغییر این قانون از سوی قانون‌گذار و… انجام نشد، بنابراین براساس قانون از دستور موقت لغو اثر شد. براساس بند (هـ) تبصره (۱) قانون هواپیمایی کشوری، شورای‌عالی هواپیمایی دارای صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری است و می‌تواند با تعیین ضوابطی برای قیمت‌گذاری مانع افزایش نامتعارف بلیت هواپیما و اجحاف حقوق مسافرین شود. همانطور که رئیس دیوان عدالت اداری تأکید کرده است، وظیفه دیوان بررسی موضوع، درخواست و شکایات از حیث انطباق با قانون است و فراتر از این موضوع تکلیفی برعهده دیوان نیست و دیوان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که اجرای یک قانون به صلاح مملکت هست یا نیست چرا که اساساً قانون این اجازه را به دیوان نداده است و ورود به این موضوع برعهده قانون‌گذار است.