اخذ معاینه فنی در مبادی ورودی یکی از مهم‌‌ترین فاکتور‌ها در واردات خودروی دست‌دوم

گروه خودرو- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، گفت: نحوه نگهداشت و استفاده از خودروهای کارکرده خارجی مشخص نیست و لازم است که علاوه بر احراز شرایط استاندارد تعیین شده در آیین‌نامه؛ پیش از ورود به چرخه تردد کشور صحت سلامت و حفظ شرایط استاندارد تولیدشان در مراکز معاینه فنی کنترل و ارزیابی شود. به […]

گروه خودرو- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، گفت: نحوه نگهداشت و استفاده از خودروهای کارکرده خارجی مشخص نیست و لازم است که علاوه بر احراز شرایط استاندارد تعیین شده در آیین‌نامه؛ پیش از ورود به چرخه تردد کشور صحت سلامت و حفظ شرایط استاندارد تولیدشان در مراکز معاینه فنی کنترل و ارزیابی شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد میرزایی‌قمی؛ ضمن پرداختن به آیین‌نامه ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط دولت در ۲۳ تیرماه جاری ابلاغ شد، افزود: براساس ماده ۴ این آیین‌نامه خودروهای وارداتی از لحاظ ضوابط فنی باید دارای شرایطی باشند که قسمتی از آن مربوط به سن این خودروهاست. سن خودرو‌ها در زمان ورود به کشور بیشتر از سه سال و کمتر از پنج سال تعیین شده و تنها خودروهای مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ مجاز به ورود به کشور هستند. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با توضیح این مسئله که این خودرو‌ها باید از لحاظ ایمنی و آلایندگی دارای یک سطح استاندارد مشخص که در آیین‌نامه اعلام شده باشند، گفت: با توجه به اینکه این خودرو‌ها کارکرده هستند و نحوه نگهداشت و استفاده از آن برای واردکننده مشخص نیست، بدون تردید لازم است که این خودرو‌ها علاوه بر احراز شرایط استاندارد تعیین‌شده در آیین‌نامه؛ پیش از ورود به چرخه تردد کشور صحت سلامت و حفظ شرایط استاندارد تولیدشان کنترل و ارزیابی شود. میرزایی‌قمی؛ با تأکید بر اینکه استاندارد تولید یورو۵ برای وسیله نقلیه دال بر حفظ شرایط این استاندارد بعد از گذشت سه سال نیست و ممکن است کاتالیست این خودرو‌ها به دلایل مختلف نظیر نقص در سیستم سوخت‌رسانی و برق از شرایط کارکرد صحیح خارج شده باشد و دیگر این خودرو شرایط استاندارد هنگام تولید را حفظ نکرده باشد، اظهار کرد: براساس قانون خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال و خودروهای عمومی به مدت یک سال از انجام معاینه فنی معاف هستند. وی ادامه داد: در حال‌حاضر خودروهای شخصی تولید داخل، تیر ۱۳۹۹ و ماقبل و خودروهای وارداتی تولید جولای ۲۰۲۰ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند با توجه به این مسئله بخش عمده‌ای از این خودرو‌ها باید آزمون معاینه فنی را حتماً پشت سر بگذارند و به دستگاه‌های تصمیم‌ساز در این حوزه پیشنهاد می‌شود جهت اطمینان از سلامت و صحت این خودرو‌ها و داشتن شرایط استانداردهای آلایندگی و ایمنی پیش از ترخیص، مکلف به اخذ گواهی معاینه فنی شوند. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، ضمن اعلام آمادگی جهت استقرار واحدهای پرتابل معاینه فنی در مبادی ورودی این خودروها، اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در مراکز معاینه فنی شهر تهران جهت استقرار واحدهای سیار معاینه فنی در محل ترخیص این آمادگی وجود دارد خودرو‌ها با شرایط ویژه با استانداردهای ابلاغی وزارت صمت در بخش ایمنی و سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش آلایندگی مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرد.