نائبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، با بیان اینکه تسریع در فرآیند اجرای واردات خودروهای کارکرده تأثیر مثبتی در هر سه حوزه خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی خواهد داشت، پیشبینی کرد که اجرای این مصوبه موجب شکستن حباب بزرگ خودروهای وارداتی، کاهش قیمتهای نامتعارف مونتاژیها و کاهش فاصله قیمتی کارخانهای و بازار خودروهای داخلی […]
نائبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، با بیان اینکه تسریع در فرآیند اجرای واردات خودروهای کارکرده تأثیر مثبتی در هر سه حوزه خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی خواهد داشت، پیشبینی کرد که اجرای این مصوبه موجب شکستن حباب بزرگ خودروهای وارداتی، کاهش قیمتهای نامتعارف مونتاژیها و کاهش فاصله قیمتی کارخانهای و بازار خودروهای داخلی خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، علی خسروانی؛ در رابطه با تأثیر واردات خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا بر بازار، ضمن تأکید بر اینکه همچون زمانیکه واردات خودروهای نو انجام شد، تأثیر مثبتی بر بازار داشت، قطعاً واردات خودروهای کارکرده نیز تأثیر شگرفی در کاهش قیمت خودروها در بازار خواهد داشت، اظهار کرد: بخش اعظمی از رفتار بازار خودرو، بحث روانی است و زمانی هم که روند صعودی در پیش میگیرد، بیشتر نسبت به اخبار واکنش نشان میدهد. با توجه به اینکه خودرو طی سالهای اخیر، کالای سرمایهای شده، واکنش آن بسته به اخبار و جو روانی است؛ بنابراین حتی پیش از اجرا، همان خبر بر بازار تأثیر خود را میگذارد. نائبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، خاطرنشان کرد: کما اینکه همین حالا هم، اعلام خبر ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده از روز چهارشنبه هفته گذشته، بر بازار تأثیر گذاشته و منجر به کاهش قیمتها شده است. وی تصریح کرد: واردات خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا، مصوبهای است که توسط دستگاههای اجرایی این دولت بالاخره ابلاغ شد، با توجه به اینکه جزء وعدههای رئیسجمهور منتخب در دوره مناظرات هم بوده است، پس با روی کار آمدن دولت چهاردهم (با وجود وعده آزادسازی واردات خودروها)، قطعاً مصوبه را اجرا خواهند کرد. اما اتفاقی که افتاده این است که دولت سیزدهم در روزهای پایانی این دولت، به هر دلیل و منطقی، این مصوبه را که مورد درخواست مردم بوده و سبب رضایت مردم خواهد شد بهعنوان ثبت دستاورد دولت سیزدهم ابلاغ کرد. خسروانی؛ تصریح کرد: در هر دو صورت برای مردم خوب است؛ بازی سیاسی برای مردم مهم نیست و برایشان اهمیت دارد که قیمت خودرو در بازار از این حالت نامتعارف خارج شود. واردات خودروی صفر آن هم با وجود اینکه با همه ظرفیت خود انجام نشد و در سالجاری، تاکنون حدود ۱۰ هزار دستگاه وارد شده، اما بر بازار تأثیر خوبی داشته و نهتنها روند صعودی را کنترل کرده که کاهش قیمت خودرو در بازار را هم سبب شده است، بر همین اساس، قطعاً واردات خودروهای کارکرده هم بر بازار تأثیر مثبت در کاهش قیمتها خواهد داشت. نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، تصریح کرد: تمام مسائل اجرایی این مصوبه دیده شده و قوانین داخلی و آییننامهها را بر این اساس اصلاح کردند. بهطور مثال در بحث استاندارد، مسائلی وجود داشت که اصلاح شد. آخرین اقدامی که حدود دو هفته پیش، انجام شد و احتمال ابلاغ آییننامه را قوت بخشید، این بود که شرط انتقال دانش فنی در کنار واردات را حذف کردند و تأکید کردند که اگر شخصی بخواهد خودرو وارد کند، نیاز نیست که دانش فنی را انتقال دهد و میتواند بهجای آن، پنج درصد مبلغ گمرگی را به حساب وزارت صمت واریز کند تا سازمانی که به منظور انتقال دانشفنی و فناوری راهاندازی شده، ین انتقال دانش انجام شود. وی افزود: این موضوع، یک مانع بزرگ پیشروی واردات خودرو توسط اشخاص بود که خوشبختانه برداشته شد؛ چرا که وقتی یک شخص میخواهد خودرو وارد کند، این امکانات را ندارد که بتواند دانش فنی آن خودرو و شرکت را منتقل کند. بودجهای که این امر لازم دارد، در حد توان یک فرد یا شرکت نخواهد بود. بنابراین اکنون، قوانین پایین دستی نیز آماده و مصوب شده و آماده اجراست. دولت سیزدهم برای ثبت امضای خود پای واردات خودروهای کارکرده، فرآیند اجرا را تسریع کند. به اعتقاد این کارشناس بازار خودرو، دولت فعلی چنانچه بخواهد در این زمینه، کارنامه و امضای خوبی از خود بهجا بگذارد، فرآیند اجرا را زودتر عملیاتی کند. خسروانی؛ ضمن تأکید بر اینکه قیمتها قطعاً در بازار خودرو کاهش پیدا خواهد، تصریح کرد: بدون شک قیمت در هر سه بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی کاهش قابلتوجهی خواهد داشت؛ اما این کاهش قطعاً متفاوت خواهد بود. در بازار خودروهای وارداتی که در حالحاضر در بازار ما از مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ است، با توجه به اینکه بیشترین حباب قیمت وجود دارد، بیشترین کاهش قیمت هم در این دسته را خواهیم داشت. بهطور مثال خودروهای کرهای، ژاپنی یا آلمانی در ایران که خودروهای کارکرده هستند، بسیار حباب قیمتی بالایی دارند؛ خودروی ۱۰ هزار دلاری در ایران حدود قیمتی سه میلیارد تومانی دارد؛ قطعاً با واردات خودروها، حباب قیمتی آنها خواهد شکست. وی ادامه داد: در بازار خودروهای مونتاژی نیز احتمالاً، قیمتهای بازار بر قیمتهای کارخانهای خواهد نشست و همان قیمتی که شرکتها عرضه میکنند در بازار هم همان باشد. البته برای محصولات برخی برندها همچون یکی از شرکتهای خودروسازی خصوصی که قیمتها را نامتعارف بالا برده است، برآورد ما این است که در بازار کمتر از قیمتهای شرکت خواهد شد. همچون اتفاقی که در گذشته هم پیش آمده بود و شرکتها دیگر نمیتوانستند به این قیمت، بهصورت نقدی بفروشند و ناچار به فروش اقساطی شدند. نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، تأکید کرد: حسن این موضوع این است که دیگر بحث سامانه، صف و… وجود نخواهد داشت و خرید بهصورت مستقیم انجام میشود، با توجه به اینکه تقاضای واسطهگری، سفتهبازی و… حذف خواهد شد و تقاضای مصرفی باقی میماند، دیگر کمبود تیراژ و عرضه هم نخواهیم داشت. این کارشناس بازار خودرو، تصریح کرد: در حوزه خودروهای داخلی هم به هر صورت، حباب قیمت بین شرکت و بازار کاهش پیدا خواهد کرد. بهطور مثال پژو ۲۰۷ اکنون درب کارخانه ۷۰۰ میلیون تومان است، اما در بازار یک میلیارد قیمت دارد، این ۳۰۰ میلیون یا در حقیقت فاصله (حباب) قیمتی ۳۵ درصدی که بسیار هم زیاد است، انتظار میرود که کاهش پیدا کند. ضمن اینکه سپس شرکتها این اجازه را کسب کنند که قیمت محصولات را بهگونهای اصلاح کنند که دیگر زیانده نباشند و در محصولاتی که زیانده هستند، به قیمت واقعی عرضه کنند و شرکتها از زیاندهی خارج شوند. بنابراین شاید قیمت درب کارخانه یک محصول ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند، اما مشتری متوجه نخواهد شد؛ چراکه در بازار قیمت آن، کاهش قابلتوجهی پیدا کرده است.
دولت در آییننامه مربوط به بند «ت» تبصره ۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به شرایط و ضوابط فنی واردات خودروهای برقی پرداخته و حداکثر ارزش خودروهای نو را ۴۰ هزار یورو و خودروهای کارکرده را ۲۰ هزار یورو اعلام کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، هیئت وزیران در مصوبهای آییننامهای برای واردات […]
گروه خودرو- رئیس سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار خودرو هماکنون در گمرکات وجود دارد، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۹ هزار خودرو ترخیص شده است. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ با بیان اینکه بیشتر خودروها از کشورهای آسیای جنوبشرقی وارد میشوند، افزود: علاوه بر ثبت سفارش و تولید، معمولاً یکماهونیم […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع آزادسازی خودروهای دستدوم بدون انتقال تکنولوژی توسط همه اشخاص، همین امر سبب شده شبهههایی در این باره به وجود آید که کارشناسان حوزه خودرو به آن انتقادهایی وارد کردهاند و این اقدام را در واپسین لحظات عمر دولت سیزدهم بیشتر شویِ تبلیغاتی میدانند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص […]
گمرک در ابلاغیهای از امکان واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از پنج سال برقی و برقیبنزینی (هیبریدی) به داخل کشور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، مدیران گمرک، در ادامه نیز از حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی با توجه به نوع متقاضی رونمایی کردند. آن طور که در ابلاغیه گمرک […]
دیدگاه بسته شده است.