تناقض مسئولان درباره مهم‌ترین ماده خوراکی نوزادان، شیرخشک هست اما نیست!

مرضیه نیکخواه ـ شاید باور اینکه شیرخشک پیدا نشود، برای خیلی‌ها سخت باشد اما این معضل در چند مقطع، در کشور به وجود آمده است. شیرخشک علاوه بر شیر مادر، یکی از مهم‌ترین تغذیه نوزادان و کودکان محسوب می‌شود، از طرف دیگر بیشتر کودکان از یک نوع شیرخشک استفاده می‌کنند، در صورت استفاده از شیرخشک‌های […]

مرضیه نیکخواه ـ شاید باور اینکه شیرخشک پیدا نشود، برای خیلی‌ها سخت باشد اما این معضل در چند مقطع، در کشور به وجود آمده است. شیرخشک علاوه بر شیر مادر، یکی از مهم‌ترین تغذیه نوزادان و کودکان محسوب می‌شود، از طرف دیگر بیشتر کودکان از یک نوع شیرخشک استفاده می‌کنند، در صورت استفاده از شیرخشک‌های دیگر دچار حساسیت و مشکلاتی در دستگاه گوارشی آن‌‌ها به وجود می‌آید. شیرخشک غنی از کلسیم و ویتامینD بوده و سلامت استخوان‌‌ها را بهبود می‌بخشد. شیرخشک حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات مغذی بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. شیرخشک بدون لاکتوز گزینه‌ای مناسب برای بزرگسالانی است که به دلیل عدم تحمل لاکتوز قادر نیستند شیر معمولی مصرف کنند. اما کمبود شیرخشک همچنان وجود دارد و مسئولان باید فکری به حال آن بکنند. از یک طرف مسئولان اصرار به فرزندآوری دارند و از سوی دیگر مهم‌ترین تغذیه نوزادان در دسترس نیست! پدر و مادرهایی که تجربه پیدا کردن شیرخشک برای فرزندشان را دارند، به خوبی این مهم را به یاد می‌آورند؛ شب‌هایی که آن‌ها به کمک خویشاوندان از این داروخانه به آن داروخانه به دنبال شیرخشک می‌گشتند. سال قبل بود که معضل کمبود شیرخشک حسابی خبرساز شد؛ مقامات در آن زمان اعلام کردند که افزایش جمعیت، تحریم‌های اقتصادی، احتکار و قاچاق شیرخشک، از دلایل کمبود شیرخشک هستند. در حالی که در سال جدید نیز این معضل ادامه پیدا کرده و تهیه شیرخشک سخت شده است، حرف‌های مسئولان درباره شیرخشک متناقض است.

دپوی بالای شیرخشک در کشور!

در همین رابطه، علیرضا رستمی؛ مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، به بحران حدود یک‌سال گذشته شیرخشک در کشور و تلاش انجام شده جهت ایجاد ثبات در بازار شیرخشک‌‌ها اشاره کرده و می‌گوید: کمبود شیرخشک در ماه جاری به چهار محصول و برند رسیده است و به منظور رفع همین موضوع نیز ساختارسازی کرده‌ایم؛ در حال‌حاضر دپوی شیرخشک در کشور زیاد است، در عین حال بر کنترل روزانه خروجی شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده شیرخشک تأکید کرد. مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: بنابراین اگر کمبود موقتی برخی برند‌های خاص را کنار بگذاریم، دپوی شیرخشک کوپنی در استان‌‌ها روی هفت ماه و هشت ماه است.

نقدینگی لازم برای اخذ ارز وجود ندارد

از سوی دیگر اما بهمن صبور؛ نائب‌رئیس انجمن داروسازان تهران، می‌گوید: در بحرانی برای شیرخشک گرفتار شده‌ایم. وی به «انتخاب» گفت: الان بزرگ‌ترین مشکل شیرخشک، مشکل عدم شفافیت در واریزی‌های ارز شیرخشک است. الان در بحرانی برای شیرخشک گرفتار شده‌ایم. من در داروخانه خودم مثلاً ۱۰۰ میلیون از بیمه طلب دارم، اما ۱۵ میلیون به من پرداخت کردند. هیچ‌کس پاسخگو نیست که چرا درباره پول شیرخشک کم‌کاری می‌شود. ما با عدم شفافیت در زمینه پرداختی‌های شیرخشک مواجهیم که باعث ایجاد مشکل شده است. در حوزه داروسازی و داروخانه، بزرگ‌ترین چالش ما چالش نقدینگی است. دولت باید این چالش را برای همه حل کند. وی در ادامه، درباره چالش کمبود نقدینگی و عدم ثبت سفارش دارو، بیان کرد: الان تمام واردکننده‌های مواد اولیه دارو، طبق اعلام بانک‌مرکزی باید معادل ریالی یورو و دلار را واریز کنند تا به آن‌‌ها ارز بدهند، اما ریالی وجود ندارد. بانک‌ها در زمینه وام کمک نمی‌کنند و نقدینگی لازم برای ثبت سفارش وجود ندارد. به ما اگر پول را سر وقت بدهند، ما هم به شرکت‌ها می‌دهیم و این چرخه درست کار خواهد کرد. صبور؛ درباره راهکار عبور از بحران کمبود شیرخشک، گفت: مشکل نقدینگی باید در بازار دارو حل شود. اگر مشکل نقدینگی حل شود، شیرخشک هم به اندازه کافی تأمین می‌شود. پیشنهاد ما این است که یارانه شیرخشک را به مادر‌هایی بدهند که بچه کوچک دارند. یعنی قیمت را برای مصرف‌کننده آزاد کنند، تفاوت قیمت آن به مادری داده شود که از شیرخشک استفاده می‌کند.