تولید و واردات خودرو راهبرد کلیدی وزارت صمت در تنظیم بازار

گروه خودرو- مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، با رد موضوعاتی درخصوص توقف ثبت سفارش واردات خودرو به کشور، از سرعت گرفتن واردات با اولویت خودروهای برقی و هیبریدی خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت صمت، مهرداد خسروی؛ در این باره، اظهار داشت: با توجه به توافقات انجام شده با خودروسازان و […]

گروه خودرو- مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، با رد موضوعاتی درخصوص توقف ثبت سفارش واردات خودرو به کشور، از سرعت گرفتن واردات با اولویت خودروهای برقی و هیبریدی خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت صمت، مهرداد خسروی؛ در این باره، اظهار داشت: با توجه به توافقات انجام شده با خودروسازان و سیاست‌های کلی وزارت صمت در بهبود کیفیت، افزایش تولید و عرضه خودرو به تناسب نیاز و سلیقه مشتریان، واردات انواع خودرو‌ها با اولویت خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و با توجه به تأثیرات مثبت زیست‌محیطی، استفاده از خودروهای برقی و نیز مدیریت مصرف سوخت در کشور، تأکید این وزارتخانه به حمایت از واردات خودروهای برقی و هیبریدی است. وی تولید و واردات خودرو را راهبرد کلیدی وزارت صمت در تنظیم بازار دانست و گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون مقدار قابل‌توجهی ثبت سفارش برای واردات خودرو به کشور انجام شده است. مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، با اشاره به افزایش نزدیک به ۲۰ درصدی تأمین ارز برای بخش خودروی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل، اظهار امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۳ شاهد شکسته شدن رکورد تولید و واردات خودرو در کشور و نیز بهبود محسوس کیفیت خودرو‌ها باشیم. خسروی؛ از واردکنندگان واجدین شرایط واردات خودروهای نو درخواست کرد تا با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت سفارش واردات خودرو الخصوص برقی و هیبرید براساس ضوابط و مقررات مربوطه اقدام کنند. وی با اشاره به شعار محوری وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در توسعه صنعت دانش‌بنیان صادرات‌محور اظهار امیدواری کرد تا با ورود خودروهای وارداتی به‌ویژه خودروهای برقی به کشور علاوه بر بهبود کیفیت خودروهای تولیدی در رقابت با خودروهای وارداتی، انتقال فناوری‌های روز دنیا به‌ویژه در حوزه تولید خودروهای برقی به کشور منتقل و بومی شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد رونق صادرات خودروی تولیدی در کشور به دیگر کشور‌ها باشیم. همچنین مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت؛ کاهش تعرفه واردات خودرو را از سیاست‌های تشویقی وزارت صمت به منظور افزایش عمق ساخت داخل عنوان کرد. کریمی‌سنجری؛ با اشاره به انتقال فناوری در خودرو‌های برقی، گفت: واردات فناوری در آغاز این فرآیند ضروری است و بخشی از خودرو‌‌ها در ابتدای این طرح قطعاً وارداتی خواهد بود. وی به واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور اشاره کرد و افزود: تعدادی از این خودرو‌های وارداتی هم‌اکنون در ناوگان شهری تهران خدمت‌رسانی می‌کنند. به گفته مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت؛ توسعه زیرساخت و افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ در کنار برق‌رسانی و خدمات پس از فروش به این خودرو‌‌ها باید در کنار تأمین خودرو همزمان انجام شود. کریمی‌سنجری؛ به چالش‌های تأمین برق به‌عنوان یکی از عوامل زیرساختی اشاره و اضافه کرد: ایستگاه‌هایی در تهران هم‌اکنون به برق مجهز شده‌اند و برخی هم در حال تکمیل و اجرا هستند که این امر مستلزم سرعت بیشتر دستگاه‌های مسئول در امر برق‌رسانی به این ایستگاه‌هاست. وی درخصوص خدمات پس از فروش، گفت: هر شرکتی که خودرو وارد می‌کند پیش از آن استاندارد لازم برای ارائه خدمات پس از فروش را کسب کرده و ایستگاه‌هایی را به صورت پایلوت (نمونه) برای ارائه خدمات پس از فروش به خودرو‌های برقی تعبیه کرده است.  مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت، در پاسخ به پرسشی درخصوص نحوه استفاده از برق خانگی برای شارژ خودرو‌های برقی بدون ایجاد چالش برای دیگر ساکنان، گفت: این موضوع یک مبحث سخت‌افزاری دارد که توسط شرکت‌های زیادی تأمین شده ولی بحث دیگر تعریف و تحویل انشعابات خانگی است که برعهده وزارت نیرو است. وی ادامه داد: دارنده خودروی برقی باید با ارائه درخواست به وزارت نیرو انشعاب خانگی خریداری کند که این موضوع از سوی وزارت صمت در حال پیگیری است هم برای ساخت‌وساز‌های آینده و هم ساختمان‌های فعلی، دستورالعملی برای تعبیه شارژ خانگی برای متقاضیان ارائه شود، زیرا تعرفه شارژ خودرو‌های برقی باید متفاوت از تعرفه مصرف برق خانگی باشد. به گفته مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت؛ هم‌اکنون برخی خودروسازان داخلی محصولاتی با عمق ساخت داخل بالا تولید کرده‌اند طوری که با وجود محدودیت در جذب مشارکت خارجی و دانش فنی صرفاً با اتکاء به دانش داخلی شاهد اتفاقات خوبی در صنعت خودرو هستیم. کریمی‌سنجری؛ در پاسخ به پرسشی درخصوص سیاست تشویقی وزارت صمت برای افزایش عمق داخلی‌سازی و خروج از مونتاژکاری صِرف، گفت: سیاست‌گذاری وزارت صمت بدین‌گونه است که هر چقدر عمق ساخت داخل خودرو‌های بنزینی افزایش یابد خودروسازان از تعرفه کمتری برای واردات برخوردار خواهند شد که همین امر به نهادینه شدن فناوری و داخلی‌سازی کمک می‌کند. کریمی‌سنجری؛ اضافه کرد: تعرفه واردات خودرو‌های برقی را به‌دلیل شروع فناوری در این خودرو‌‌ها تا حد صفر کاهش داده‌ایم. مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت از نصب ۲۰ ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در تهران خبر داد و گفت: توسعه ایستگاه‌های شارژ به سه‌هزار و ۵۰۰ نقطه در دستور کار است. وی به برنامه‌ریزی برای واردات تا ۱۰۰ هزار خودرو برقی به کشور اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات پس از فروش به این خودرو‌‌ها یکی از الزامات وزارت صمت برای واردات است.