واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس ویژه ایام اربعین به کجا رسید؟

دولت سال گذشته با توجه به کمبود اتوبوس به‌عنوان وسیله نقلیه عمومی به ویژه در ایام سفرهای اربعین تصمیم به واردات دوهزار دستگاه اتوبوس گرفت که تا بدین لحظه تحقق این وعده ممکن نشده است. به گزارش مهر، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری به‌ویژه در بخش مسافربری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این […]

دولت سال گذشته با توجه به کمبود اتوبوس به‌عنوان وسیله نقلیه عمومی به ویژه در ایام سفرهای اربعین تصمیم به واردات دوهزار دستگاه اتوبوس گرفت که تا بدین لحظه تحقق این وعده ممکن نشده است. به گزارش مهر، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری به‌ویژه در بخش مسافربری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این زمینه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور با عقب‌ماندگی‌هایی روبه‌رو بود. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، برای تأمین ناوگان مورد نیاز به ویژه در ایام خاص مانند سفرهای اربعین حسینی چاره‌اندیشی شد. برای نخستین‌بار هیئت وزیران در جلسه ۲۰ اردیبهشت‌ماه، ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارتخانه صنعت،معدن‌وتجارت، راه‌وشهرسازی و وزارت کشور، با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (ص) تبصره (۷) قانون بودجه سال گذشته کل کشور و بند (ت) ماده (۳۰) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، سه اقدام واردات دوهزار اتوبوس زیر پنج سال، راه‌اندازی سامانه آر.پی.اف برای تسریع، تسهیل، شفاف‌سازی و مستندسازی ثبت سفارش اتوبوس‌‌ها و تعیین و ابلاغ منابع ارزی مورد نیاز آیین‌نامه واردات اتوبوس از سوی بانک‌مرکزی تصویب شد. در جلسات واردات اتوبوس در سال گذشته به منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائرین اربعین حسینی به وزارت صنعت،معدن‌وتجارت اجازه داده می‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به ثبت سفارش واردات دوهزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری با عمر کمتر از پنج سال و تأیید تأمین قطعات وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت صنعت،معدن‌وتجارت براساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو اقدام کند. در بند دوم این مصوبه آمده است که وزارت راه‌وشهرسازی (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای) مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرآیند واردات از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره شده موضوع بند (ت) ماده (۳۰) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور ۱۳۹۵ یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت کند. سرانجام در بند سوم مشخص شد که سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تأیید وزارت کشور جهت جابه‌جایی مسافرین اربعین حسینی استفاده می‌شود مشمول ۵۰ درصد تخفیف است و دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت،معدن‌وتجارت تهیه و ابلاغ می‌شود. این مصوبه پیگیری شد تا اینکه در تیرماه ۱۴۰۲، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بیان اقدامات و برنامه‌های این معاونت از اضافه شدن دوهزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور خبر داد و گفت: با تلاش‌های وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مجوز واردات دو هزار دستگاه اتوبوس از سوی هیئت دولت ابلاغ شده است. همچنین، در آخرین روز تیرماه نشست هم‌اندیشی با هدف اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای تسریع در تأمین ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان مسافربری وارداتی به‌منظور جابه‌جایی زائران همایش جهانی اربعین حسینی برگزار شد و در این نشست پیشنهاد شد؛ سامانه «آر.پی.اف» که درخصوص واردات کامیون‌های حداکثر سه سال ساخت که پیش از این در سازمان راهداری حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گرفته است، در مورد فرآیند واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال با هدف تسریع، تسهیل، شفاف‌سازی و مستندسازی تمام فعالیت‌‌ها مورد استفاده قرار گیرد. مجموع پیگیری‌‌ها و تلاش‌‌ها در وزارت راه‌وشهرسازی و ذیل آن سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منتج به مصوبه هیئت وزیران در جلسه ۲۵ مردادماه، ۱۴۰۲ شد که طبق آن به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنعت،معدن‌وتجارت، راه‌وشهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بند (ص) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آیین‌نامه ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون را تصویب کرد و منابع ارزی مورد نیاز این آیین‌نامه، از سوی بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ می‌شود.

تخصیص ۴ هزار میلیارد با سود ۹ درصدی برای واردات اتوبوس به تعاونی‌های مسافری

برای تسهیل فرآیند واردات اتوبوس، سید کمال هادیان‌فر؛ معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری در نظر داشته باشند با برنامه‌ریزی و همکاری، مشکلات و موانع برطرف می‌شود. با تدابیر وزیر راه‌وشهرسازی و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون‌شهری مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو و همچنین چهارهزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات با سود ۹ درصد از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون‌شهری برای واردات ناوگان مورد نیاز در نظر گرفته شده است. معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه، بیان داشت: در فاز اول؛ مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال و (قیمت هر دستگاه تا ۲۲۰ هزار دلار) در نظر گرفته شده است و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا صبح روز شنبه (۸ اردیبهشت)، تعداد ناوگانی که امکان واردات دارند را به معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنند. وی خاطرنشان کرد: این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه‌وشهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد.

۹۰۰۰ اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین نیاز است

همچنین طی روزهای اخیر، داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با اشاره به اینکه ۹۰۰۰ اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین نیاز است، گفت: جهت حمل‌ونقل زائران عزیز اربعین حسینی در پیک (اوج) سفرهای بازگشت، ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است که با استفاده از ظرفیت داخلی شرکت‌ها، سازمان‌های نظامی و… بتوانیم بهتر از سال‌های گذشته به زائران اربعین ارائه خدمت کنیم. همچنین، بنا بود دو هزار دستگاه اتوبوس پیش ‌از اربعین سال گذشته وارد کشور شود که این روند محقق نشد و با توجه به شرایط موجود واردات این دو هزار دستگاه اتوبوس در محاق به سر می‌برد و با توجه به اعلام مسؤولان سازمان راهداری به نظر می‌رسد کمبود ناوگان حمل‌ونقل اتوبوس در بازه‌زمانی اربعین از ظرفیت داخل کشور جبران خواهد شد تا زائران حسینی مانند سال گذشته با کمبود اتوبوس در این بازه‌زمانی حائزاهمیت مواجه نشوند.