کمبود اتوبوس بهخصوص در ایام اربعین، به یکی از چالشهای اساسی در جابهجایی زائرین تبدیل شده است. آمارها نشان میدهد که حدود ۱۴ هزار دستگاه ناوگان در سازمان راهداری وجود دارد که تنها هفت هزار دستگاه در وضعیت مطلوب بوده و امکان پیمایش مسافتهای بلند و متوسط را دارند. به گزارش مناقصهمزایده، این در حالی […]
کمبود اتوبوس بهخصوص در ایام اربعین، به یکی از چالشهای اساسی در جابهجایی زائرین تبدیل شده است. آمارها نشان میدهد که حدود ۱۴ هزار دستگاه ناوگان در سازمان راهداری وجود دارد که تنها هفت هزار دستگاه در وضعیت مطلوب بوده و امکان پیمایش مسافتهای بلند و متوسط را دارند. به گزارش مناقصهمزایده، این در حالی است که به اذعان مقامات سازمان راهداری این هفت هزار دستگاه اتوبوس برای جابهجایی زائرین اربعین کافی نیست و باید حدود دو هزار ناوگان دیگر به این تعداد اضافه شود. اما گزارشها نشان میدهد که از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس مورد نیاز وارداتی به کشور تاکنون تنها ۵۰۰ دستگاه وارد کشور شده است. با این وجود داریوش باقرجوان؛ مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای، خبر از آغاز پیشفروش بلیتهای اتوبوس اربعین از ششم مردادماه داد و گفت: پیشفروش بلیتها به صورت اینترنتی خواهد بود و اگر ظرفیت مقصدی تکمیل شود، مسافران میتوانند با ثبتنام در لیست انتظار بلیت، براساس اولویت و تعداد زائرین، سرویس فوقالعاده در مسیر مورد نظر مجدد دایر خواهد شد. وی افزود: فروش بلیت اتوبوس برای پایانههای مرزی مهران، چذابه و شلمچه نیز از ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد. داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: کمبود اتوبوس سالهای سال است که ناوگان اتوبوسرانی را دچار چالش اساسی کرده است. از سال گذشته قرار شد دو هزار دستگاه اتوبوس برای جبران کمبود ناوگان حملونقل جادهای وارد کشور شود اما تنها ۵۰۰ دستگاه وارد کشور شد. وی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت اتوبوس در اربعین قطعی است، گفت: هزینههای نگهداری اتوبوسها از یکسو و یکسر خالی بودن اتوبوسها از سوی دیگر باعث شده تا ناگزیر به افزایش قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین باشیم. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، یادآوری کرد: اینکه اعلام میشود قیمت بلیت اتوبوس اربعین افزایش خواهد داشت هم برای هزینهها و هم برای یکسر خالی بودن اتوبوسهاست. با توجه به اینکه هر ساله بحث یکسر خالی اتوبوسها را داریم این اقدام قطعی است و افزایش قیمت بلیت اتوبوس را خواهیم داشت. معاون وزیر راهوشهرسازی، خاطرنشان کرد: براساس مصوبات ستاد اربعین در ایام اربعین هر سال، موضوع یکسر خالی اتوبوس منظور؛ میشود. یعنی اگر اتوبوسی از تهران به مرز مهران و ایلام حرکت کرد باید مسافران هزینه رفت و برگشت را پرداخت کنند. امانی؛ با تأکید بر اینکه در اوایل اربعین از تمام شهرها به مرزها هجوم میآورند و از آن طرف مسافری نیست که اتوبوسها بخواهند آنها را برگردانند، اظهار داشت: بهای بلیت باید بهگونهای باشد که برای اتوبوسها نیز صرفه اقتصادی داشته باشد. برای برگشت هم باید ظرفیت خالی از کل شهرهای کشور وارد مرزها شود و یکسر خالی معمولاً اتفاق میافتد. وی ادامه داد: پیشفروش بلیت اتوبوس اربعین از ۲۰ روز قبل از اربعین ابلاغ میشود. اما آنچه که مشخص است این است که قیمت بلیت اتوبوس افزایش مییابد. دو هزار و ۴٠٠ میلیون تومان اعتبارات برای انجام اقدامات مرتبط با انجام سفرهای اربعین در نظر گرفته شده که بخشی از آن در ساماندهی مسیر ایلام به مهران صرف شد. در حالی که در دو سال گذشته ترافیک این مسیر به ٣٢ ساعت میرسید و آبرسانی به مردم در این ساعات با بالگرد انجام شد اما با اقداماتی که انجام شد سال گذشته این ترافیک به کمتر از دو ساعت رسیده است. امسال هم که اسنپ و تپسی برای انجام سفرهای اربعین حضور خواهند داشت.
دیدگاه بسته شده است.