ترخیصی‌ خودروهای وارداتی از گمرک پاسخگوی تقاضای جدید هستند؟

پس از واردات لاک‌پشتی خودرو در سال گذشته، بالاخره روند ترخیص خودرو‌ها سرعت گرفت و آن‌گونه که گمرک اعلام کرده، در چهار ماهه نخست سال، ۹ هزار خودرو از گمرک ترخیص شده است. به گزارش اکوایران، سال گذشته وزارت صمت وعده داد که تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود، اما پرونده […]

پس از واردات لاک‌پشتی خودرو در سال گذشته، بالاخره روند ترخیص خودرو‌ها سرعت گرفت و آن‌گونه که گمرک اعلام کرده، در چهار ماهه نخست سال، ۹ هزار خودرو از گمرک ترخیص شده است. به گزارش اکوایران، سال گذشته وزارت صمت وعده داد که تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود، اما پرونده خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۲ تنها با واردات ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه بسته شد. در سال جدید اما ورق برگشت و اکنون واردات سرعت بیشتری به خود گرفته است. حالا محمد رضوانی‌فر؛ رئیس کل گمرک کشور، اعلام کرده که از ابتدای سال در چهار ماهه نخست سال‌جاری تعداد ۹ هزار و ۵۹۲ دستگاه خودرو سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است که ارزش این ۹ هزار خودرو به ۱۹۲ میلیون و ۲۸ هزار دلار می‌رسد. این درحالی است که تعداد واردات خودرو در مدت مشابه سال گذشته تنها ۴۳۹ دستگاه بود. این آمار در حالی منتشر شده است که به گفته مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، تعداد خودروهای ترخیص شده سه ماهه نخست سال‌جاری هفت‌هزار و ۸۰۰ خودرو اعلام شده بود. به عبارتی دیگر، حدود هزار و ۷۹۰ خودرو تنها در تیرماه از گمرک ترخیص شده است. حالا با فرض ادامه دادن همین سرعت و رویه واردات، اگر تعداد ترخیص خودروهای وارداتی را دو هزار دستگاه در ماه هم در نظر بگیریم، تا پایان سال حدود ۲۴ هزار خودرو وارد کشور می‌شود؛ مگر آنکه حجم واردات در ماه بالا رود.

ترخیصی‌های گمرک پاسخگوی تقاضای جدید هستند

اما میزان تقاضا برای خودروهای وارداتی در کشور چقدر است؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید نگاهی به آمار ثبت‌نامی‌های آخرین طرح عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه انداخت. ۲۴ تیر، ثبت‌نام در طرح فروش خودروهای وارداتی به پایان رسید و در این طرح حدود ۱۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند. البته نمی‌توان گفت که تمام این ۱۳۰ هزار نفر در نهایت خریدار قطعی وارداتی‌‌ها می‌شوند، بلکه طی سازوکارهای وزارت صمت بخشی از این ثبت‌نام‌کنندگان از فرآیند خرید خودروهای وارداتی حذف خواهند شد. فارغ از آن ۱۳۰ هزار ثبت‌نامی، همچنان افرادی هستند که در نخستین دوره عرضه خودروهای وارداتی شرکت‌ و واریز وجه کرده، اما هنوز خودرویی دریافت نکرده‌اند. حتی افرادی که به بهانه دریافت سریع‌تر، خودروهای چانگان را ثبت‌نام کردند هم هنوز چشم‌انتظارند که شکایت و تجمع آن‌‌ها حتی تا جلوی غرفه سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودروی امسال دیده شد. در نتیجه با توجه به ناکامی ثبت‌نام‌کنندگان اولیه در دریافت خودرو و همچنین حجم جدید تقاضا برای وارداتی‌ها، به نظر نمی‌رسد ثبت‌نامی‌های جدید تا پایان سال خودرویی به دست آن‌‌ها برسد.

توقف ثبت‌سفارش همزمان با برگزاری طرح فروش وارداتی‌ها

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، خودروهایی که تاکنون وارد کشور شده حاصل ثبت‌سفارش سال ۱۴۰۲ شرکت‌های واردکننده است و تحویل خودرو به بخشی از تقاضای فعلی بازار مشروط به تداوم سرعت روند ورود خودرو به کشور خواهد بود. اما نکته‌ای که این روز‌ها مورد توجه قرار گرفته، بحث توقف ثبت‌سفارش خودرو است. در برخی اخبار و زمزمه‌های حاکم در بازار خودرو آمده که از ۲۰ خردادماه ثبت سفارش خودروهای صفرکیلومتر و لوازم‌یدکی متوقف شده است. عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت هم، به این خبر واکنش نشان داد و گفت:« مشکل عدم ثبت سفارش خودروهای وارداتی و لوازم یدکی را پیگیری می‌کنم و به‌زودی این مشکل حل می‌شود.» با توجه به اتفاقاتی که در بدنه وزارت صمت درحال جریان است، احتمال کند شدن دوباره سرعت واردات وجود دارد، اما بعید به نظر می‌رسد که علی‌آبادی؛ دستور توقف واردات خودرو، همان‌گونه که در سال ۹۶ اتفاق افتاد، را در کارنامه وزارت خود قرار دهد. البته باید منتظر ماند و دید که این سنگ‌اندازی‌‌ها تا چه حد سرعت ورود خودرو به کشور را کاهش می‌دهد.