پایان عملیات آواربرداری پلاسکو تا ۴ روز دیگر

پایان عملیات آواربرداری پلاسکو تا ۴ روز دیگر سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، گفت: حجم آوار محل پلاسکو بالاست و به هزاران تن می‌رسد و بر همین اساس فکرمی کنیم ظرف ۳ تا ۴ روز آینده به پایان برسد. به گزارش مهر، جلال ملکی با اشاره به فعالیت ۶ دستگاه بیل مکانیکی حرفه‌ای و زنجیره‌ای […]

پایان عملیات آواربرداری پلاسکو تا ۴ روز دیگر

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، گفت: حجم آوار محل پلاسکو بالاست و به هزاران تن می‌رسد و بر همین اساس فکرمی کنیم ظرف ۳ تا ۴ روز آینده به پایان برسد.

به گزارش مهر، جلال ملکی با اشاره به فعالیت ۶ دستگاه بیل مکانیکی حرفه‌ای و زنجیره‌ای در محل حادثه پلاسکو اظهارکرد: یکی از نگرانی‌های ما وجود یک آوار بتنی بسیار سنگین در ضلع غربی بود که در یک عملیات بسیار حساس و نفس‌گیر این آوار بتنی با دو دستگاه بیل مکانیکی به حالت ایمن‌سازی شده در آمد و به سمت پایین حمل شد.

وی افزود: با آواربرداری از ضلع غربی شرقی و جنوبی به پیکر هیچ یک از شهدا نرسیدیم. در ضلع جنوبی و شرقی عملیات نخاله‌برداری انجام شد و در حال حاضر تنها ضلع غربی باقی مانده است .

ملکی با اشاره به شایعاتی مبنی بر پیدا کردن پیکر یکی از شهدا طی ساعات گذشته عنوان‌کرد: طبیعی است که در عملیات آواربرداری به وسایل متعلق به آتش‌نشان‌ها روبه‌رو شویم. ساعتی قبل نیز یک کلاه، یک دستگاه تنفسی و… برخورد کردیم و باورمان بر این بود که در این منطقه پیکری وجود داشته باشد. کنکاش‌های لازم را انجام دادیم و در نهایت چیزی یافت نشد.

به گفته وی، تا این لحظه هیچ پیکری پیدا نشده است و آمار همان آمار قبلی است.

سخنگوی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که علت اصلی حادثه پلاسکو چه بوده است، تصریح‌کرد: برای پاسخ دادن به این سؤال باید منتظر ماند تا عملیات به‌طور کامل انجام شود و کارشناسان در محل حاضر شوند. احتمالاً تمام مستندات تا حد زیادی از بین رفته‌اند و علت حادثه در نهایت باید با تحقیقات میدانی، آزمایشی و صحبت با مالکان بررسی شود. در حال حاضر علت‌یابی این موضوع در اولویت ما نیست.

وی در پایان با اشاره به زمان اتمام آواربرداری گفت: حجم آوار بالاست و به هزاران تن می‌رسد. بر این اساس فکر می‌کنیم ظرف ۳ تا ۴ روز آینده به پایان برسد.

کسبه پلاسکو برای اطلاع از اموالشان به آگاهی مرکز مراجعه کنند

جانشین فرمانده ناجا در حاشیه بازدید از محل حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به انتقال گاوصندوق‌ها و اسناد و اموال به اداره آگاهی مرکز، گفت: محدودیت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

اسکندر مؤمنی با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو ضمن اظهار تأسف نسبت به شهادت تعدادی از آتش‌نشانان اظهارکرد: از ساعات آغازین آتش‌سوزی همکاران ما در نیروی انتظامی تهران بزرگ اقدامات ویژه‌ای را در خصوص امنیت ترافیکی و انتظامی انجام دادند. در حال حاضر نیز به نقطه‌ای رسیدیم که با اموال و اسناد کسبه روبه‌رو شده‌ایم.

وی افزود: به منظور تأمین امنیت اموال کسبه گاوصندوق‌ها، اسناد و اموال به آگاهی مرکز در خیابان وحدت اسلامی منتقل می‌شود. ضمن این‌که در حین عملیات آواربرداری و انتقال نخاله‌ها به محوطه بزرگی که حفاظت شده است، با هر یک از کامیون‌ها یکی به محل تخلیه می‌رود تا کل اموال حفظ شود.

مؤمنی با تأکید بر این‌که کسبه برای دریافت هرگونه از اطلاعات از اموال خود می‌توانند به آگاهی مرکز مراجعه کنند، ادامه دارد: به تدریج و در مرحله بعد اموال و وسایل متعلق به شهروندان از آوار‌ها احصا می‌شود.

فرمانده جانشین ناجا با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی موجود در محدوده خیابان استانبول، گفت: در اولین فرصتی که ایجاد شود سعی می‌کنیم محدودیت‌ها را کم کنیم و شرایط را به حالت اول برگردانیم اما تا اطلاع ثانوی محدودیت‌های ترافیکی در این محدوده اعمال می‌شود.

سیگنال‌هایی که دستگاه‌های زنده‌یاب ثبت کردند، کاذب بود

مسؤول عملیات هلال‌احمر در سانحه پلاسکو، در خصوص برخی اظهارات مبنی بر دریافت سیگنال توسط دستگاه‌های زنده‌یاب از زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: سیگنال‌های گرفته شده کاذب بود و از افراد زنده در زیر آوار نیست. یکی از مشکلات ما در محل حادثه این است که برای دریافت سیگنال باید سکوت کامل برقرار باشد.

حسین کتابدار، با اشاره به نقش پشتیبانی هلال احمر در حادثه پلاسکو و نقش تیم‌های آن‌ست و سگ‌های زنده‌یاب، افزود: مانور هلال‌احمر در حادثه پلاسکو به علت حجم آتش کمی بسته شد؛ چراکه هر مقدار آوار برداشته می‌شد، آتش شعله می‌کشید. به علت فضای مسمومی که وجود دارد، از سگ‌های زنده‌یاب نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم، اما دستگاه‌های زنده‌یاب به‌کار آمد.

مسؤول عملیات هلال‌احمر در سانحه پلاسکو تصریح کرد: از روز پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح که با مرکز فرماندهی هلال‌احمر تماس گرفته شد، فرماندهان عملیات، امدادگران و همچنین امکانات سخت‌افزاری ما رأس ساعت ۹ در محل مستقر شدند. همچنین واحد سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های زنده‌یاب به صورت آماده‌باش در آمد. ساعت ۱۲ نیز تجهیزات ما به صورت کامل در منطقه مستقر بود.

به گفته کتابدار، عمده کار هلال‌احمر از روز جمعه و با استفاده از واحد سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های زنده‌یاب آغاز شد. سطح آواربرداری بسیار سنگین بود؛ به‌طوری که از دستگاه‌های مختلف مانند ارتش، سپاه و حتی بخش خصوصی به کمک آمدند.

ارایه تسهیلات ویژه برای آتش‌نشانان شهید پلاسکو

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع خبرنگاران در محل حادثه پلاسکو گفت: شهدای آتش‌نشان این حادثه با دیگر شهیدان آتش‌نشانی تفاوت دارند. این شهیدان ایثارگری شان به حد نهایی رسیده است. بنابراین ما تسهیلاتی برای آنان در نظرگرفته‌ایم.

سید محمدعلی شهیدی با بیان این‌که  شهدای آتش‌نشان به عنوان شهید خدمت هستند، اظهارکرد: علاوه بر تسهیلاتی که خود آتش‌نشانی و شهرداری برای این عزیزان در نظر دارد بنیادشهید نیز یقیناً برنامه‌ریزی می‌کند که ببیند چه برنامه‌هایی می‌تواند در نظر بگیرد و تا چه حد می‌توانیم این عزیزان را زیرپوشش بگیریم.

وی با بیان این‌که آتش‌نشانی خودش قطعه دارد، گفت: اما من پیشنهاد می‌کنم که اگر علاقه‌مند هستند و می‌خواهند ما در قطعه ۵۰ در کنار مزار شهدای منا برای شهدای آتش‌نشان در نظر گرفته‌ایم.

 

شهیدی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره این‌که در زمان شهید شدن شهید قانع انتقاداتی وجود داشت مبنی بر این‌که قوانینی که در مورد شهدای دیگر در نظر گرفته شده برای ایشان در نظر گرفته نشده است، گفت: این شهیدان با دیگر شهیدان آتش‌نشانی تفاوت دارند. این شهیدان ایثارگری شان به حد نهایی رسیده است بنابراین ما تسهیلاتی برای این آتش‌نشانان در نظرگرفته‌ایم. به همین دلیل با بنیاد شهید صحبت کردیم که در قطعه ۵۰ که شهدای منا خاک شده‌اند به خاک سپرده شوند.