در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، نشستی با محوریت نقش توسعه محصول و قطعه در تحول صنعت خودرو با حضور آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، ابوالفضل خلخالی؛ عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور، نیما مصلح؛ مدیرعامل شرکت نیرومحرکه […]
در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، نشستی با محوریت نقش توسعه محصول و قطعه در تحول صنعت خودرو با حضور آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، ابوالفضل خلخالی؛ عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور، نیما مصلح؛ مدیرعامل شرکت نیرومحرکه ایرانخودرو و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش مناقصهمزایده، درابتدای این نشست، ابوالفضل خلخالی؛ عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه صنعت خودروی ایران تاکنون نتوانسته برای خود پلتفرمهای اختصاصی بیاورد و چه موانعی برای توسعه محصول وجود دارد؟ گفت: طی این سالها نسبت به این موضوع غفلت وجود داشته است. در قیاس با کشورهای مشابه که صنعت خودروی خود را همزمان با ما آغاز کردند، پیشرفت قابلتوجه یا توانمندی در این حوزه کسب نشده است. کشوری مانند چین در حالحاضر صاحب پلتفرمهای خاص خود است که سرمایهگذاریهای قابلتوجهی روی آن انجام داده است. خلخالی؛ با اشاره به سرمایه مورد نیاز یک میلیارد دلاری برای ساخت محصول جدید، توضیح داد: محصول بهروز، جدید، کیفی و ایمن در خودروسازی کشور نیازمند سرمایهگذاری است. با توجه به همکاریهای اخیر کشور و چین، اگر بخواهیم در این حوزه سرمایهگذاری کنیم باید از چینیها الگو گرفت. چینیها پلتفرمهای جدید از شرکتهای مانند فولکسواگن را دریافت و سرمایهگذاری و توسعه دادند. با این هدف بومیسازی را به کشور خود برده و ارتباط با خودروسازان غربی برقرار کردند. عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، تأکید کرد: امروز ما هم میتوانیم با همکاری مجموعههایی که در دنیا روی این پلتفرمها کار کردند، تعامل داشته باشیم. با این اقدام میتوان در حدود یکصد میلیون دلار در این حوزه سرمایهگذاری و محصول جدید به دست آورد. صنایع خودروسازی ایران در حوزه الکترونیک پیشرفتهای خوبی کسب و اگر این دستاوردها در حوزه خودرو را گسترش دهیم، سریعتر رشد خواهیم کرد. وی افزود: معضلاتی در اسناد بالادستی برای صنعت خودرو وجود دارد که باید آنها را حلوفصل کنند، تا زمانی که این موانع بر طرف نشود، پیشرفتی صورت نخواهد گرفت. این استاد دانشگاه، با اشاره به مشکلات متعدد عدم توسعه پلتفرم، گفت: قوانین، سیاستگذاری و تعرفه اشتباهی داریم که سبب عدم توسعه داخلیسازی و پلتفرم شده است. در صنعت خودرو فضای حاکم شده که افراد نخبه و توانمند درحال مهاجرت از کشور هستند، گاهی شاهد هستیم که منافع ملی فدای منافع شخصی عدهای میشود. یکی از راهکارهای برونرفت از مشکلات فعلی خصوصیسازی صنعت خودرو است. همچنین نیما مصلح؛ مدیرعامل شرکت نیرو محرکه ایرانخودرو، بهعنوان سخنران دوم این همایش، با اشاره به پلتفرم و بومیسازی آن در صنعت خودرو، گفت: پلتفرم، مجموعهای از قطعات و اجزایی است که در خودروهای مختلف با کمترین تغییرات در مدلهای مختلف مانند سدان، اسیووی، سیوی و… استفاده کرد. وی افزود: شاید بیشتر اوقات بحث پلتفرم مطرح شود، ذهن به سمت کفی خودرو برود که بدنه خودرو روی آن شکل میگیرد و اصالت خودرو و بیشتر استانداردهای مرتبط با تصادف روی آن شکل میگیرد. اما پلتفرم تنها محدود به کفی خودرو نیست. بنابراین بخشهای دیگری هم در خودرو وجود دارد که جزء اصلی پلتفرم هستند، بهعنوان مثال میتوان به سیستم قوای محرکه، مجموعه انتقال قدرت، سیستمهای برق و الکترونیک اشاره کرد. مدیرعامل شرکت نیرو محرکه ایرانخودرو، با بیان اینکه پلتفرم در صنعت خودرو مفهوم گستردهتری دارد، توضیح داد: شاید صنعت خودروی کشور علیرغم گردش مالی مناسبی که دارد، توان سرمایهگذاری در طراحی و تولید پلتفرم را نداشته باشد. زیرا پلتفرم نیازمند بودجه هنگفت، سرمایهگذاری در طراحی، مشاوران و تجارب فنی دارد. مصلح؛ ادامه داد: طی سالیان گذشته سرمایهگذاری و دانش فنی مناسبی در قوای محرکه صنعت خودرو در ایرانخودرو و سایپا انجام شده است؛ البته همچنان تجارت و دانش فنی مناسبی برای طراحی گیربکس در کشور وجود ندارد. خوشبختانه در بخش الکترونیک خودرو دستاوردهای مناسبی داشتیم که اگر تداوم یابد شاید فاصله ما با خودروسازان دنیا که با سرعت بسیار زیادی پیش میروند کمتر شود. مدیرعامل شرکت نیرو محرکه ایرانخودرو، با اشاره به تعاملات دو دهه گذشته صنایع خودروسازی با شرکتهای مهندسی و طراحی خودرو خارجی، گفت: در حالحاضر به دلیل جبر تحریمهای ظالمانه علیه کشور امکان برقراری ارتباط با شرکتهای خارجی جهت انتقال دانش فنی وجود ندارد. وی افزود: سمند با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد تومان در دو دهه پیش طراحی و تولید شد، اما با تغییر مدیریت و ورود رنو تُندر۹۰ توسعه و ارتقای سمند ابتر ماند. چینیها طی مدت ۲۰ سال به جایگاه فعلی رسیدند، خودروسازان این کشور با مراکز بزرگ طراحی و مهندسی در تماس هستند. اما آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور نیز، بهعنوان سخنران این همایش با اشاره به مشکلات بومیسازی و توسعه پلتفرم خودرو در کشور، گفت: نخست باید پرسید که چرا شاهد توسعه پلتفرم در کشور نیستیم؟ همچنین باید سؤال کرد به چه دلیل و با چه انگیزهای باید پلتفرمهای جدید در کشور طراحی شود؟ شرکتهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی، خیریه نیستند که براساس انگیزههای متعدد جهت کمک به عده خاصی تشکیل شوند. خودروسازان بهطور کلی در دو حوزه برنامهریزی و اسناد بالادستی چالش دارند. سند ۱۴۰۴ توسعه صنعت خودرو با ۹ سال تأخیر ابلاغ شد، در این سند بیان شده که در سال آینده خودروسازان باید دومیلیون دستگاه خودرو جهت نیاز کشور تولید و یک میلیون دستگاه خودرو صادرات داشته باشند. حدود هفت ماه دیگر به زمان مذکور خواهیم رسید، آیا اقدامی برای این مهم انجام شده است؟
آیا سهامداران ایرانخودرو و سایپا نقشی در تعیین مدیرعامل دارند؟ / واردات ماشینآلات تولید ممنوع است
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، با اشاره به اینکه تیراژ تولید سالجاری به مقدار سال گذشته نخواهد بود، بیان کرد: متأسفانه ۲۳ نهاد در صنعت خودرو دخیل و تصمیمگیر هستند. با چنین دخالتهایی چرا و چگونه میتوان پلتفرم جدید داشت؟ محبینژاد؛ تصریح کرد: نسبت به مدیریت بنگاهی به عملکرد ایرانخودرو و سایپا به شدت منتقد هستم و بهعنوان سهامدار این خودروسازان، اگر رودربایستی نبود، از عملکرد آنها شکایت میکردم. زیرا این شرکتها به سهامدارانشان که مردم هستند، ضرر میدهند. متأسفانه نظام قیمتگذاری معیوب است، فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به همین علت ایجاد شده است. با این حال شرکتها مانند قارچ رشد میکنند که در نمایشگاه نیز حضور دارند. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، با انتقاد از برنامه مونتاژی خودرو به شکل سیکیدی، تأکید کرد: پلتفرم جدید در صنعت خودرو نیازمند سرمایهگذاری است، فارغ از بحث سرمایهگذاری دستیابی به این هدف مستلزم تدوین برنامه از سوی سیاستگذار صنعتی است. متأسفانه از سال ۱۳۹۲ بذر اشتباه نقد به خودروسازی با تعریف پراید کیلویی چند آغاز شد. در کشور زمانی خودروهایی مانند رنو تندر۹۰، سیتروئن زانتیا و رنو مگان با عمق داخلیسازی قابلتوجهی تولید میشد، مشتریان و بازار نسبت به کیفیت این محصولات رضایت داشتند. این فعال صنعت خودرو، با اشاره به نقدی که در مورد قطعهسازی مبنی بر چرایی تداوم تولید با شرایط فعلی اقتصادی، گفت: اگر قطعهسازان به تولید ادامه ندهند ماه بعد باید میلیاردها تومان هزینه دستمزد و… به کارگران پرداخت کنند. وی افزود: تا زمانی که سیاستهای کلی صنعت خودرو پشت درهای بسته اتخاذ و بازیگران صنعت خودرو منتظر ابلاغ آن باشند، وضع خودروسازی بهبود نخواهد یافت. اگر این درها روی صاحبنظران، کارشناسان و انجمنها باز شود، تصمیمگیریهای پختهتر با هدف بهبود وضع موجود از آن خارج میشود. محبینژاد؛ با اشاره به ۱۳٫۱ میلیارد دلار نیاز ارزی صنایع خودروسازی، اظهار داشت: تولید خودروهای داخلی چهارمیلیارد دلار ارز نیاز دارد که خودروسازان بزرگ و قطعهسازان برای دریافت آن باید هفتخان رستم را سپری کنند. اما هشت میلیارد دلار از این حجم صرف مونتاژ خودرو و حمایت از برنامه سیکیدی کاری میشود. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، با انتقاد از عدم امکان ثبت سفارش ماشینآلات تولیدی، بیان کرد: در شرایطی که واردات خودروهای کارکرده به جای صفرکیلومتر آزاد میشود، تولیدکنندگان امکان ثبت سفارش و واردات ماشینآلات و تجهیزات جدید برای افزایش تیراژ و بهبود کیفیت را ندارند. این فعال صنعت خودرو، با اشاره به قانون تجارت و انتخاب مدیرعامل توسط هیئت مدیره، توضیح داد: آیا سهامداران ایرانخودرو و سایپا نقشی در تعیین مدیران دارند؟ در ایرانخودرو دولت ۵٫۵ درصد سهام دارد، اما تصدیگری صددرصدی برای این خودروسازی اعمال میکند. تا زمانی که رفع تصدیگری در جاده مخصوص انجام نشود و مجموعه حاکمیت و دولت به نقش نظارت خود بازنگردند، صنعت خودرو بهبود نخواهد یافت.
دولتها برای اینکه نشان دهند تورم را کنترل کردهاند، معمولاً بهای خودرو را بسیار کمتر از قیمت تمامشده تعیین و ابلاغ میکردند. به گزارش پرشینخودرو، موتور خودرو فقط اتومبیل را به حرکت درنمیآورد؛ بلکه اقتصاد یک کشور را به جلو میراند. آمریکا، آلمان، چین، ژاپن و کرهجنوبی با درک نقش کلیدی صنعت خودروسازی در توسعه […]
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بزرگی دولت در ایران به شرکتهای خودروسازی نیز سرایت کرده است، اظهار داشت: به منظور کوچکسازی و چابکسازی دولت و شرکتهای خودروسازی لازم است مدیریت و مالکیت این صنعت به بخشخصوصی واقعی واگذار شود. به گزارش خبرخودرو، محمد نصیری؛ بیان اینکه مدیریت شرکتهای […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع عدم کارشناسی در بیشتر مسائل صنعت خودرو، هر روزه شاهد اتفاقات ناخوشایندی در این صنعت هستیم تا جایی که مصرفکنندگان روزبهروز با قواعد و قوانین جدیدی روبهرو میشوند و همین سبب آن شده بازار خودرو به محض آرام شدن با چالشهای مختلفی روبهرو شود و عملاً این وضعیت در […]
گروه خودرو- قیمتگذاری دستوری، عاملی که مدتهاست صنعت خودروسازی را آلوده خود کرده و عملاً این صنعت را در منجلاب زیاندهی فرو برده است. با توجه با سوبسیدهایی که دولت به خودروسازان در کنار قیمتگذاری دستوری ارائه میکند، اما همچنان خودروسازان دولتی هر روزه به زیان انباشته خود افزوده میکنند. با این حال که در […]
دیدگاه بسته شده است.