10 استان درگیر هوای 50 درجه!

چنبره هوای گرم روی ایران؛ از فردا هوا کمی خنک می‌شود

علی غلام‌فراهانی- گرما همچنان در کشورمان بیداد می‌کند و نفس‌ها را به شماره انداخته است! در واقع بعد از فصل بهاری پُربارش، تابستانی بسیار گرم سراسر کشورمان را فرا گرفته، به حدی که دولت مجبور شده تدابیری برای این امر اتخاذ کند. دیروز (شنبه) ساعات اداری کشورمان از ۶ تا ۱۰ صبح بود و امروز […]

علی غلام‌فراهانی- گرما همچنان در کشورمان بیداد می‌کند و نفس‌ها را به شماره انداخته است! در واقع بعد از فصل بهاری پُربارش، تابستانی بسیار گرم سراسر کشورمان را فرا گرفته، به حدی که دولت مجبور شده تدابیری برای این امر اتخاذ کند. دیروز (شنبه) ساعات اداری کشورمان از ۶ تا ۱۰ صبح بود و امروز نیز سراسر کشور تعطیل شده است! دمای هوا به قدری افزایش یافته که تقریباً تفاوت دمای هوای صبح و بعدازظهر از بین رفته و از صبح زود هم هوا مثل بعدازظهر گرم و داغ است! هر سال که می‌گذرد، انگار گرمای هوا طاقت‌فرساتر می‌شود به‌طوری که در همین چند سال گذشته هر سال رکورد گرم‌‌ترین هوای جهان شکسته شده است و به نظر می‌رسد تابستان امسال باید هر روز منتظر رکورد جدیدی در ثبت دمای زمین باشیم!

دمای گرم‌‌ترین مناطق کشور

در همین رابطه، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور، گفت: بررسی اطلاعات ایستگاه‌های هواشناسی کشور نشان می‌دهد که با وجود ادامه گرمای هوا در کشور، طی هفت روز اخیر دمای هوا در هیچ ایستگاهی به ۵۰ درجه مطلق نرسیده است. صادق ضیائیان؛ با بیان مطلب بالا، اظهار کرد: در حدود نیمی از روزهای تیرماه امسال بیشینه دمای مطلق کشور به ۵۰ درجه سلسیوس و بیشتر از آن رسیده است. با این وجود در شبانه‌روز گذشته بیشینه دمای هوا در حداقل ۱۰ استان کشور به بیش از ۴۵ درجه سلسیوس رسید. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور، ادامه داد: بر این اساس گرم‌‌ترین مناطق کشور در ۲۴ ساعت گذشته «دلگان» در سیستان‌وبلوچستان با دمای ۴۹٫۷، «بافق» در یزد ۴۹٫۴، «بستان» در خوزستان ۴۸٫۵، «امیدیه» در خوزستان و «ریگان» در کرمان ۴۸٫۴، «فهرج» در کرمان ۴۸٫۳ و «دهلران» در استان ایلام ۴۸٫۲ درجه سلسیوس بوده است. ضیائیان؛ اضافه کرد: بیشینه دمای هوا در ایستگاه‌های هواشناسی «اهواز» به ۴۸٫۱، «میانده جیرفت» کرمان، ۴۷٫۹، «طبس» خراسان جنوبی ۴۷٫۷، «برازجان» بوشهر ۴۷٫۶، «بمپور» سیستان‌وبلوچستان ۴۷٫۵، «اهرم» بوشهر ۴۷٫۴ و«آغاجاری» خوزستان و «خورموج» بوشهر۴۷٫۴ درجه سلسیوس رسیده است. وی ادامه داد: مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی کرده است که گرمای هوا در بیشتر مناطق کشور ادامه دارد. ضیائیان؛ در پایان گفت: از فردا (دوشنبه) در اغلب مناطق کشور روند تدریجی کاهش دما آغاز و قدری از شدت گرمای هوا کاسته می‌شود. البته به معنی خنک شدن هوا نیست، بلکه صرفاً مقداری از شدت گرما کاسته می‌شود. اصغری؛ کارشناس هواشناسی نیز، با ارائه گزارشی، گفت: گنبد حرارتی بر کشور خیمه زده است. گرم‌‌ترین روزهای سال ۶ و ۷ مرداد (امروز) خواهد بود.

تابش فرابنفش در چه ساعاتی تشدید می‌شود؟

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو نیز، از شدت بالای تابش اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی این اشعه بر سلامت انسان باید در نظر گرفته شود. مهدی رهنما؛ رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور، با اشاره به اینکه بیش‌ترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود، گفت: تابش فرابنفش طول ‌موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از سمت خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ نانومتر و در برخی منابع تا ۲۸۰ نانومتر ذکر شده است. وقتی غلظت ازن استراتوسفر کاهش یابد، اشعه فرابنفش بیشتری در سطح زمین دریافت می‌کنیم. وی ادامه داد: امواج فرابنفش در مواردی مضر و در مواردی مفیدند. به‌عنوان‌مثال منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه فرابنفش است؛ ولی مقدار دریافت آن از میزان معینی بیشتر می‌شود سیستم حفاظتی بدن دچار مشکل می‌شود و دچار آفتاب‌سوختگی و تروماهای پوستی خواهیم شد.