معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، با اشاره به سهم ۲٫۸ درصدی دانشبنیانها از تولید ناخالص داخلی، از هدفگذاری برای افزایش این سهم به هفت درصد خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، رضا اسدیفرد؛ در مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزالهای […]
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، با اشاره به سهم ۲٫۸ درصدی دانشبنیانها از تولید ناخالص داخلی، از هدفگذاری برای افزایش این سهم به هفت درصد خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، رضا اسدیفرد؛ در مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزالهای دانشبنیان با اشاره به سیر تحولات زیستبوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان طی سه دوره گذشته، گفت: اگر بخواهیم تحولات زیستبوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان کشور را درک کنیم، میتوانیم مسیر طی شده را به سه دوره قبلی و دوره چهارم که در آن قرار داریم، تقسیمبندی کنیم. دوره نخست که از دهه ۷۰ آغاز شد و تا سال ۸۰ ادامه داشت در واقع دهه توسعه گسترش آموزشعالی در کشور بود و دهه ۸۰ دهه پژوهش و در دهه ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ دهه توسعه شرکتهای بنیان بود و دوره چهارم که در آن قرار داریم، دوره توسعه اقتصاد دانشبنیان است. وی افزود: بعد از شکلگیری دانشبنیانها نیاز بود که تأثیر اقتصادی این حوزه در بخش اقتصاد کشور آن هم براساس قانون جهش دانشبنیان مشخص شود. معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، همچنین با بیان اینکه تابستان گذشته یک دستهبندی جدید با مبنای اقتصادی در حوزه مجموعههای دانشبنیان انجام شد، افزود: براساس این دستهبندی شرکتهای دانشبنیان کوچکتر که فروش سالانه زیر پنج میلیارد باشند، دانشبنیان نوپا محسوب میشوند که اکنون ۶۷ درصد از کل دانشبنیانها را شکل میدهند. وی گفت: دسته بعدی یا بخشی از کار آنها دانشبنیانهاست که ۲۴ درصد دانشبنیانها را شکل میدهند که در دسته شرکتهای نوآور جای گرفتهاند. دسته سومی متشکل از شرکتهای بزرگ دانشبنیان هستند که ۹ درصد دانشبنیانها را شامل میشوند. اسدیفرد؛ افزود: اکنون سهم دانشبنیانها در اقتصاد کشور ۲٫۸ درصد تولید ناخالص داخلی است و هدفگذاری شده است که این میزان به هفت درصد ارتقاء پیدا کند. معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، همچنین با بیان اینکه هفته گذشته ۱۰ هزارمین شرکت دانشبنیان ثبت شد، تصریح کرد: فروش کل دانشبنیانها براساس اظهارنامه ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است. معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان، درباره ماهیت و ساختار شرکتهای غزال دانشبنیان، گفت: اصطلاح غزال برای شرکتهایی به کار میرود که در یک دوره معین، به صورت مدام نرخ رشد بالایی دارند. تکشاخ به شرکتهایی گفته میشود که ارزش آنها به یک میلیارد دلار یا بیش تر رسیده است. وی درباره اهمیت و نقش شرکتهای غزال در اقتصاد کشور، توضیح داد: این دست شرکتها، نقشی اثرگذار را در توسعه اقتصاد ملی، ایجاد مشاغل فناورانه، بازده سرمایهگذاری بالا و توسعه منطقهای ایفا میکنند و اگر دوسوم شرکتها کوچک ومتوسط باشند تنها پنج درصد از آنها غزال هستند. از یک سال پیش برنامهای آغاز شد که براساس آن شرکتهایی که از حدی بزرگتر شوند در قالب یک باشگاه از حمایتهایی برخوردار خواهند شد. شرکتهایی به این باشگاه وارد شدند که فروش کل آنها حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان است و البته حداقل ۲۵ درصد فروش آنها مربوط به تولیدات و خدمات دانشبنیان است، حداقل ۲۰۰ نفر نیروی انسانی و یک میلیون دلار صادرات دارند. اسدیفرد؛ همچنین با بیان اینکه بخش عمده فروش شرکتهای غزال، محصول دانشبنیان بوده است، افزود: غزال دانشبنیان باید متوسط رشد سالیانه ۵۰ درصد در پنج سال اخیر داشته باشند. استمرار فروش دانشبنیان طی این پنج سال به میزان حداقل ۳۰ درصد از کل فروش و رشد سالیانه ۲۰ درصد در ایجاد اشتغال، متوسط رشد صادرات سالیانه پنج درصد و ثبت صادرات پنج میلیون دلاری از دیگر شرایط این شرکتهاست. معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، همچنین با بیان اینکه اکنون ۱٫۷ درصد از کل شرکتهای دانشبنیان از شرایط ورود به باشگاه غزالهای دانشبنیان برخوردارند، افزود: این مجموعههای فناور ۴۹ درصد از سهم فروش کل و همچنین فروش محصولات دانشبنیان را به خود اختصاص دادهاند. وی افزود: بر این اساس یک برنامه حمایتی ویژه برای تحقق برنامه رشد با همکاری نهادهای حمایتی به صورت اختصاصی طراحی و اجرایی میشود.
معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، شاخصهای تبدیل یک شرکت به «غزال» را تشریح کرد. به گزارش فارس، رضا اسدیفرد؛ معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، در ارتباط با روند طی شده برای غزال شدن دانشبنیانها، گفت: از بین حدود ۱۰هزار شرکت دانشبنیان حدود ۲۰۰ شرکت را واحد یک […]
دستیار معاون علمی رئیسجمهور در امر مردمیسازی ماهیت، مدلها و شرایط احراز مجموعهها یا شرکتهای نوآور مردمنهاد را تشریح کرد. حمیدرضا شکری؛ در گفتگو با مهر، درباره جزییات شکلگیری «مجموعههای دانشبنیان مردمنهاد» بهعنوان هویت جدید معاونت علمی، توضیح داد و اظهار کرد: معاونت علمی تاکنون دو هویت شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای خلاق را طراحی، ایجاد […]
مشاور وزیر کشور، گفت: در کل ۳۷٫۵ هزار میلیارد تومان در استانها صرف حوزه دانشبنیانها میشود که در صورتی اختصاص اعتبار، میتواند تأمین مالی خوبی در استانها در این حوزه انجام شود. به گزارش مهر، دکتر حمیدرضا طهوری؛ با بیان اینکه اقدامات وزارت کشور در حوزه دانشبنیان از سال گذشته، گفت: در برنامه وزیر کشور […]
محمدرضا عیوضی – آییننامه حمایتی کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری از شرکتهای دانشبنیان و خلاق از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شد. به گزاش مناقصهمزایده، شرکتها میبایست جهت استفاده از این حمایتها ارزیابی آمادگی صادراتی شوند. این حمایتها که توسط سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه […]
دیدگاه بسته شده است.