سازمان تاکسیرانی باید سالیانه حداقل ۸ هزار دستگاه خودرو را نوسازی کند

گروه خودرو- رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر، گفت: سازمان تاکسیرانی باید سالیانه حداقل هشت‌هزار دستگاه خودرو را نوسازی کند و در حالی که باید از ابتدای دوره تاکنون، ۲۴ هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شد، تنها حدود شش هزار دستگاه خودرو نوسازی شده ‌است و این به معنای آن است که ما ۷۵ درصد از برنامه […]

گروه خودرو- رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر، گفت: سازمان تاکسیرانی باید سالیانه حداقل هشت‌هزار دستگاه خودرو را نوسازی کند و در حالی که باید از ابتدای دوره تاکنون، ۲۴ هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شد، تنها حدود شش هزار دستگاه خودرو نوسازی شده ‌است و این به معنای آن است که ما ۷۵ درصد از برنامه مصوب عقب هستیم و تنها ۲۵ درصد آن را عملیاتی کرده‌ایم. به گزارش مناقصه‌مزایده، جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با حضور سیدجعفر تشکری‌هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران و شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی، با موضوع رسیدگی به اقدامات صورت‌گرفته توسط سازمان تاکسیرانی برگزار شد. در این جلسه شادی مالکی؛ سرپرست سازمان تاکسیرانی، به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه برخط‌سازی تاکسی‌های تهران پرداخت و افزود: در تهران حدود ۸۰ هزار دستگاه تاکسی داریم که بیش از نیمی از این‌‌ها فرسوده و به لحاظ آلودگی فنی و ایمنی دچار مشکل هستند و در شهر تردد می‌کنند. وی با بیان اینکه نوسازی و بهسازی ناوگان یکی از اولویت‌های امسال سازمان تاکسیرانی است، افزود: امسال طرح نوسازی با سه خودروی پیشنهادی عنوان می‌شود. خودروهای تولید شرکت‌های داخل کشور «خودروهای دوگانه‌سوز و بنزینی» که نسبت به سال گذشته که صرفاً یک خودرو در طرح نوسازی مورد استفاده قرار می‌گرفت دو خودروی دیگر اضافه شده و خبر خوبی برای تاکسیرانان است و قرار است چانگان چینی به‌عنوان تاکسی در کنار خودروی سورن ایرانی قرار گیرد. تا شرایط را بهتر کند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، ادامه داد: در کنار اینها ما خودروهای برقی را هم داریم که به‌زودی وارد خواهند شد. شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت‌‌ها و پتانسیل شرکت‌های خودروساز داخلی، تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت صنعت،معدن‌وتجارت منعقد کرد که ذیل این توافقنامه، سازمان تاکسیرانی موافقتنامه‌هایی را با پنج شرکت خودروساز داخلی منعقد کرد و تا به امروز موافقتنامه‌ها برای ۱۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی برقی امضاء شده است. به گفته مالکی؛ فراخوان اولین بخش از این خودروهای برقی در سایت سازمان منتشر شده و هزار دستگاه هم‌اکنون در شهر تهران وارد شده‌اند و با صدور پلاک تاکسی برای ۲۰۰ دستگاه از این خودروها، هم‌اکنون در سطح شهر در حال خدمات‌رسانی هستند. وی افزود: خوشبختانه این تاکسی‌‌ها به صورت گردشی ویژه در سطح شهر در بخش‌های پرتراکم، پرازدحام، دارای آلاینده و نقاط پرتردد نیازمند به خدمات ویژه مانند؛ فرودگاه‌ها و راه‌آهن در حال فعالیت هستند. زیرساخت‌های شارژ هم در شش نقطه از سطح شهر برای این عزیزان مهیا شده، خدمات پس از فروش به‌ازای هر ۳۰۰ دستگاه خودرو در حال‌حاضر در سطح شهر دایر است و هیچ‌گونه دغدغه‌ای از این بابت وجود ندارد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، افزود: با تدبیر مدیریت شهری تا پایان سال، ۹۰۰ ایستگاه شارژ خودروی دیگر اضافه خواهد شد و با این تعداد بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو برقی را به‌راحتی می‌توانیم پوشش بدهیم تا بتوانیم در بحث شارژ تاکسی‌های برقی مشکلی نداشته باشیم. وی ادامه داد: حرکت به سمت خودروهای برقی، گامی در مسیر هوای پاک محسوب می‌شود و یک دغدغه جدی در تمام کلانشهرهاست. مالکی؛ با اشاره به نوسازی بیش از۴۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال، گفت: با توجه به توافقنامه‌هایی که با وزارت صمت داشتیم ما شاهد نوسازی بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو خواهیم بود و تا پایان ۱۴۰۳ این مهم محقق خواهد شد. وی اعلام کرد: برای اولین‌بار در سازمان تاکسیرانی ما وام‌هایی را برای تعمیرات خودرو می‌دهیم. بسیاری از تاکسی‌‌ها در تهران وجود دارند که نواقصی در بخش‌های ایمنی فنی و آلایندگی دارند؛ اما هنوز مشمول طرح نوسازی نمی‌شوند چون باید خودرو به سن فرسودگی ۱۲ سال برسد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، ادامه داد: با توجه به نرخ اقلام و هزینه‌ها و شرایط اقتصادی، بسیاری از رانندگان برای تعمیرات خودروی خودشان با مشکل مواجه بودند و نمی‌توانستند معاینه فنی دریافت بکنند که امسال براساس موافقتنامه‌ای که با شرکت ایران‌خودرو و سایپا و همچنین با بانک رسالت داشتیم، براساس این تفاهم‌نامه سه‌جانبه تسهیلاتی را برای تعمیرات خودرو تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای خودروهای سواری و ۱۰۰ میلیون تومان برای خودروهای ون، قائل شدیم. وی افزود: راننده نیاز به پرداخت وجه ندارد و صرفاً با مراجعه به نمایندگی‌های معرفی شده تعمیرات خودرو را انجام می‌دهد. پس از آن صورت وضعیتی که نمایندگی به ما ارسال می‌کند را توسط بانک پرداخت می‌کنیم. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، ضمن اشاره به سقف میزان تسهیلات ارائه شده گفت: ما تا سقف پنج هزار دستگاه خودرو را برای تسهیلات تعمیرات خودرو امسال در نظر گرفتیم. مالکی؛ خاطرنشان کرد: برای خودروهای برقی با توجه به توافقنامه‌هایی که با شرکت خودروسازی داریم تسهیلاتی توسط شرکت خودروساز داده می‌شود به‌عنوان مثال برای خودروی برقی که در حال‌حاضر در حال ثبت‌نام هستیم ۶۰۰ میلیون تومان شرکت خودروساز با همین کارمزد هشت‌درصد به راننده تسهیلات می‌دهد. همچنین سیدجعفر تشکری‌هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی، بیان کرد: مطابق با آمار موجود، سالیانه یک‌ونیم میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود اما متأسفانه سهم تاکسیرانی از این تولید حدود ۲۰۰۰ دستگاه بوده که این موضوع به هیچ وجه قابل‌قبول نیست. وی ادامه داد: سازمان تاکسیرانی باید سالیانه حداقل هشت هزار دستگاه خودرو را نوسازی کند و در حالی که باید از ابتدای دوره تاکنون ۲۴ هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شدند تنها حدود شش هزار دستگاه خودرو نوسازی شده‌اند و این به معنای آن است که ما ۷۵ درصد از برنامه مصوب عقب هستیم و تنها ۲۵ درصد آن را عملیاتی کرده‌ایم. تشکری‌هاشمی؛ با اشاره به اختصاص بودجه برای نوسازی تاکسی‌‌ها، گفت: در بودجه شهرداری تهران دوهزار میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌‌ها در نظر گرفته شده است اگر برای هر خودرو نیز ۲۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته می‌شد می‌توانستیم تاکنون ۱۰ هزار خودرو را نوسازی کنیم، شورای شهر تهران از هر اتفاقی برای نوسازی تاکسی‌‌ها استقبال می‌کند اما به شرط آنکه این کار انجام شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه در حوزه نوسازی گله‌مند هستیم، اظهار کرد: هیچکس نباید سرنوشت شهر را به مسائل غیرقابل انجام گره بزند در کنار برقی‌سازی باید خودروهای دوگانه سوز و بنزینی نیز وارد شوند زیرا نمی‌توان وقت و آسایش شهروندان را منوط به فقط خودرو برقی کرد. وی افزود: اینکه با وجود منابع مالی هنوز نوسازی‌‌ها انجام نگرفته است به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست، همان‌طور که برای کارهای عمرانی یا اجتماعی منابع داریم منابع برای نوسازی تاکسی‌‌ها هم داریم. تشکری‌هاشمی؛ با اشاره به تأمین منابع مالی از طریق ماده ۱۲ برای خرید تاکسی‌های برقی، گفت: شهردار تهران در جلسات شورای‌شهر تهران تأکید کرد که از محله ماده ۱٫۵۰ درصد مبلغ خودرو‌ها را از دولت دریافت می‌کند حال پیش از آنکه رانندگان زحمتکش تاکسی را درگیر پروژه کنیم، باید درخصوص چگونگی تأمین مالی آن صحبت کنیم. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر مسئله نظامات حقوقی جایگاه شارژ خانگی و عمومی و ماده ۱۲ حل نشود نه اقتصادی و نه منطقی است که بخواهیم تاکسی برقی به فروش برسانیم اگر این مسائل حل شدند می‌توان به سمت توسعه تاکسی‌های برقی رفت، نباید مردم و سازمان را در موقعیتی قرار داد که به سبب آن مشکلات، گرفتار شوند