با توجه به آزادسازی واردات خودرو از یکسو و مشخص نشدن نرخ جدید درب کارخانه بسیاری از خودروسازان داخلی از سوی دیگر، این شبهه مطرح میشود که دولت قصد آزادسازی قیمت خودرو را دارد و قرار است شورایرقابت از قیمتگذاری خودرو کنار رود. به گزارش تجارتنیوز، با ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ و رشدهای […]
با توجه به آزادسازی واردات خودرو از یکسو و مشخص نشدن نرخ جدید درب کارخانه بسیاری از خودروسازان داخلی از سوی دیگر، این شبهه مطرح میشود که دولت قصد آزادسازی قیمت خودرو را دارد و قرار است شورایرقابت از قیمتگذاری خودرو کنار رود. به گزارش تجارتنیوز، با ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ و رشدهای عجیب و غریبی که بازار خودرو در همان سالها پیدا کرد، زمزمههای قیمتگذاری دستوری و کنترل قیمت خودرو از درِ کارخانه شنیده شد. در نهایت شورایرقابت که بهعنوان نهاد ناظر بر بازارهای انحصاری شناخته میشود، وظیفه نظارت و قیمتگذاری خودروها را برعهده گرفت. براساس دستورالعمل ۵۴۳ شورایرقابت که در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به تصویب رسید، این شورا در نامهای به رئیس سازمان بورس اعلام کرد عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو ۲۰۷i و شاهین در بورس کالا ممنوع است و کلیه محصولات ایرانخودرو و سایپا به جز خانواده هایما و تارا را انحصاری خواند.
ایرانخودرو و سایپا موفق به آزادسازی قیمت خودرو میشوند؟
مجمع عمومی سالانه ایرانخودرو، یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳، برگزار شد که در حاشیه این مجمع، علیمردان عظیمی؛ مدیرعامل ایرانخودرو، اعلام کرد: مسئولان ذیربط وزارت صمت، در نامهای رسمی به شورایرقابت اعلام کردهاند، با توجه به آزادسازی واردات، دیگر صنعت خودرو مشمول قواعد بازارهای انحصاری نبوده و از این پس قیمتگذاری دستوری معنا ندارد. با توجه به اختیاراتی که شورایرقابت به وزارت صمت داده، وزارت صمت متولی قیمتگذاری است. از سوی دیگر مجمع عمومی شرکت سایپا نیز در همین روز برگزار شد و جواد توسلیمهر؛ مدیرعامل سایپا، گفت: در بحث قیمتگذاری دستوری، خوشبختانه در کمیته خودروی وزارت صمت، قیمت برای محصولات جدید گرفته شد. همچنین سپهر دادجویتوکلی؛ سخنگوی شورایرقابت، در گفتگوی اخیر خود نیز، اعلام کرده بود: شورایرقابت در مصوبه ۶۳۳، امور جاری بازار خودرو را برعهده تنظیمگر فنی (وزارت صمت) سپرده است. مقرر شده این تنظیمگر فنی اجراییات را طبق دستورالعمل شورایرقابت اجرا کند و از سمت شورایرقابت، مصوبه یا قیمتی اعلام نمیشود. او با تأکید بر اینکه شورایرقابت وظیفه اعلام قیمت سالانه را ندارد، ادامه داد: در سال گذشته به دلیل خلأهای قانونی موجود، طبق دستورالعملی که شورایرقابت نوشته بود، بازیگرانی (خودروسازان داخلی) تعیین شد که قیمت محصولات آنها از طریق وبسایت شورایرقابت به صورت رسمی و سالانه اعلام میشد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که وضعیت بازار آشفته بود و شورا با شجاعتی که به خرج داد، وظیفه اعلام قیمت را در آن بازهزمانی برعهده گرفت. پس از اینکه بازار خودرو به تعادل بیشتری رسید، شورایرقابت نیز این وظیفه را دوباره به تنظیمگر فنی سپرد تا همانطوری که قیمتها را محاسبه میکند، به صورت رسمی نیز اعلام کند و شورا تنها وظیفه نظارتی داشته باشد. بنابراین در صورت نقض دستورالعمل شورایرقابت، این شورا میتواند براساس اختیاراتی که دارد به موضوع ورود کند. بنابراین بهطور کلی میتوان چنین برداشت کرد که از ابتدای سالجاری، شورایرقابت وظیفهای در قبال قیمتگذاری خودروهای داخلی ندارد و بازار خودرو روزبهروز به سمت یک بازار مصرفی و آزاد گام برمیدارد.
روند بازار خودرو چگونه خواهد بود؟
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، وضعیت بازار خودرو حداقل تا زمان روی کار آمدن دولت و کابینه جدید تغییر چندانی نخواهد یافت؛ اما با توجه به وضعیت موجود و همچنین رفتار کابینه دولت سیزدهم درخصوص مثبت نشان دادن کارنامه خود در روزهای پایانی، آزادسازی قیمت خودرو نیز چندان دور از ذهن به نظر نمیرسد. با توجه به اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار خصوصاً در محصولات داخلی، در صورت آزادسازی قیمت خودرو، قطعاً شوک صعودی به این بازار وارد میشود. مهمترین وظیفه دولت در چنین شرایطی عرضه گسترده خودرو و کنترل تقاضا با دادن تسهیلات به متقاضیان خواهد بود تا از این طریق بتواند ضمن کاهش هیجانات بازار، قدرت خرید متقاضیان را حفظ کند. البته تمامی این موارد در شرایطی تحققپذیر خواهد بود که واردات خودروهای صفرکیلومتر به هیچ عنوان مختل نشود و واردات خودروهای کارکرده نیز از سوی دولت جدید پیگیری شود.
زمزمه آزادسازی قیمت خودرو با توجه به بخشنامه اخیر وزارت صمت و سازوکار دلاری فروش مواد اولیه تولید خودرو در بورس کالا، میتواند موفقیتهای سیاست تثبیت را با چالشهای جدی مواجه کند. به گزارش تسنیم، اخیراً در نامه وزارت صمت به انجمن خودروسازان و موتورسیکلتسازان مقرر شده است تا کلیه شرکتهای خودروساز نیازهای ارزی خود […]
یک مقام مسؤول در شورایرقابت، در واکنش به اظهاراتی که اخیراً درخصوص آزادسازی قیمت خودرو مطرح شده، تأکید کرد: خبری از آزادسازی قیمت خودرو نیست. به گزارش تسنیم، عبدا… توکلیلاهیجانی؛ مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در نامهای رسمی با موضوع «بازنگری محل تأمین ارز» خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلتسازان و دوچرخهسازان در راستای […]
دیدگاه بسته شده است.