از سوی بانک‌مرکزی

راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی به بانک‌ها ابلاغ شد

گروه بازارسرمایه– راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی با هدف ایجاد وحدت‌رویه در عملکرد شبکه بانکی و تشریح مبسوط سرویس‌های سامانه چکاد و همچنین نحوه بهره‌برداری از گواهی امضای الکترونیک به شبکه بانکی ابلاغ شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بانک‌مرکزی در ابلاغیه‌ای راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی را با هدف ایجاد وحدت‌رویه در عملکرد شبکه […]

گروه بازارسرمایه– راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی با هدف ایجاد وحدت‌رویه در عملکرد شبکه بانکی و تشریح مبسوط سرویس‌های سامانه چکاد و همچنین نحوه بهره‌برداری از گواهی امضای الکترونیک به شبکه بانکی ابلاغ شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بانک‌مرکزی در ابلاغیه‌ای راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی را با هدف ایجاد وحدت‌رویه در عملکرد شبکه بانکی و تشریح مبسوط سرویس‌های سامانه چکاد و همچنین نحوه بهره‌برداری از گواهی امضای الکترونیک به شبکه بانکی ابلاغ کرد. در راهنمای کاربری فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی، فرآیندهای مربوط به درخواست و صدور دسته‌چک‌های الکترونیکی، فرآیند امضای الکترونیکی، درگاه‌های ارائه‌دهنده امکان ثبت چک‌های الکترونیکی، فرآیند ثبت-صدور و انتقال چک‌های الکترونیکی و سایر فرآیندهای مرتبط تشریح شده است. لازم به تأکید است با توجه به این راهنما و دستورالعمل اجرایی تبصره ماده(۱) قانون صدور چک که پیشتر به شبکه بانکی ابلاغ شده بود، متصدیان امور، ملزم هستند اقدامات لازم را در راستای هدایت کارکنان شعب بانکی و همچنین پاسخگویی مناسب و شایسته به مشتریان تمهید کنند. براساس این دستورالعمل و با توجه به بند (ج) ماده (۱۰) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جمع‌آوری چک‌های کاغذی تا پایان سال سوم برنامه و ضرورت تسریع در ترویج چک‌های الکترونیک، لازم است اتصال فنی سایر بانک‌های باقی‌مانده به سامانه چکاد با امکان سرویس‌دهی به مشتریان حقیقی دارای حساب مشترک و مشتریان حقوقی برقرار شود. همچنین ضروری است اهتمام کافی در راستای ارائه خدمت ارزشمند چک الکترونیک به آحاد جامعه با تمهید امکانات مقتضی از جمله پذیرش غیرحضوری چک الکترونیک از طریق تمام مسیرهای خدمت‌رسان و نیز دریافت و واگذاری چک الکترونیکی سایر بانک‌ها از طریق سامانه چکاوک از سوی شبکه بانکی صورت پذیرد.

تطبیق کدملی و کدپستی هنگام درخواست صدور دسته‌چک الزامی شد

همچنین بانک‌مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل الزام تطبیق کدملی و کدپستی در زمان درخواست دسته‌چک را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. براین اساس ثبت اطلاعات محل سکونت در سامانه املاک و اسکان اجباری است. در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی کشور دستورالعمل الزام تطبیق کدملی و کدپستی در زمان درخواست دسته‌چک را به شبکه بانکی ابلاغ شد. بانک‌مرکزی در بخشنامه شماره ۰۳٫۱۰۰۹۹ مورخ سوم مرداد ماه ۱۴۰۳، موارد زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است:

«براساس تبصره ۸ الحاقی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر منوط‌سازی ارائه خدمات بانکی به احراز نشانی (کدپستی) محل اقامت اشخاص و الزام خوداظهاری املاک تحت تملک و محل اقامت از سوی اشخاص حقیقی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی www.amlak.mrud.ir، مقرر شده تطبیق کدپستی و کدملی متقاضیان دسته‌چک‌ یا چک موردی در زمان پردازش درخواست صدور دسته‌چک در سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیک دسته‌چک) با استفاده از پایگاه اطلاعاتی سامانه ملی املاک و اسکان مورد بررسی قرار گیرد. به نحوی که در صورت عدم تطابق کدپستی و کدملی متقاضی دسته‌چک یا چک موردی، کد خطای ۴۸۴ به شرح «کدپستی معتبر نمی‌باشد» به بانک بازگردانده شده و در مقابل، بانک نیز مکلف به اطلاع‌رسانی لازم به متقاضی از طریق پیامک و یا هر مسیر ارتباطی مورد تأیید خود خواهد بود. لازم به توضیح است علی‌رغم وجود خطای یادشده، دسته‌چک‌ یا چک موردی متقاضی صادر خواهد شد، بنابراین تحویل آن به مشتری منوط به اطلاع‌رسانی به وی با مضمون پیامی به شرح ذیل خواهد بود: «ثبت اطلاعات محل سکونت در سامانه املاک و اسکان اجباری است. برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، هرچه سریعتر به سامانه www.amlak.mrud.ir مراجعه نموده و نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام فرمایید.»