شناسایی ساختمان‌های مشابه پلاسکو تا سه هفته آینده

وزیر کشور خبر داد شناسایی ساختمان‌های مشابه پلاسکو تا سه هفته آینده وزیر کشور گفت: براساس تصمیم هیأت دولت کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور درباره حادثه پلاسکو تشکیل شد. به گزارش ایلنا، عبدالرضارحمانی‌فضلی در حاشیه برگزاری اجلاس مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در وزارت کشور […]

وزیر کشور خبر داد

شناسایی ساختمان‌های مشابه پلاسکو تا سه هفته آینده

وزیر کشور گفت: براساس تصمیم هیأت دولت کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور درباره حادثه پلاسکو تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، عبدالرضارحمانی‌فضلی در حاشیه برگزاری اجلاس مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: عملیات اجرایی حادثه پلاسکو خوب پیش می‌رود. البته سرعت آن باید افزایش پیدا کند. با برداشته شدن تیرآهن‌‌ها و برش مفتول‌‌ها از دیروز سرعت کار افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: در زمینه کمک‌رسانی به مردم و آسیب دیدگان در جلسه هیأت دولت، جلسه‌ای داشتیم؛ البته قبلاً اقداماتی انجام شده و رییس بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود که دو ساله پاساژی را در محل پلاسکو می‌سازد و قرار است محل موقتی برای کاسبان در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: لازم است به موضوع بیمه و خسارات‌‌ها و مالیات توجه شود. در جلسه هیأت دولت گزارشی را در این زمینه‌ها ارایه دادیم و رییس‌جمهور دستور تشکیل کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور داد و قرار است این کمیسیون درباره ابعاد مختلف حادثه پلاسکو مانند بیمه، خسارت و… تصمیم‌گیری کند.

وزیر کشور با بیان این‌که ریزش پلاسکو حادثه عظیمی است اظهار کرد: این حادثه متأثرکننده بوده است و دولت از دقایق اول وقوع آن، همه امکانات دستگاه‌های اجرایی را به‌کار گرفت.

وی اضافه کرد: دستور ویژه‌ای از طرف رییس‌جمهور برای پیگیری علل حادثه پلاسکو به من داده شد البته انجام این کار زمان‌بر است و جلسات مربوط به این موضوع را از همان روز برگزار کردیم و در این زمینه تقسیم کار شده و نقشه راه تهیه شده است. محور فعالیت‌های ما تقویت بعد پیشگیری است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از دستورهای داده شده این است که حداکثر تا دو-۳ هفته آینده ساختمان‌هایی که وضعیتی مشابه پلاسکو دارند را شناسایی کنیم و دستورالعملی برای دفع خطرات احتمالی و تقویت شرایط ایمنی آنها داشته باشیم.

وی با بیان این‌که آمار دقیقی از جان‌باختگان پلاسکو ندارم، اظهار کرد: خسارات وارد شده را کارشناسان بیمه باید برآورد کنند. شنبه جلسه‌ای با هیأت امنای ساختمان پلاسکو گذاشتیم. زندگی حدود ۸۰۰ نفر از ساختمان پلاسکو تأمین می‌شد که به گفته هیأت امنای این ساختمان تا ۲۵۰۰ نفر مشغول فعالیت با ساختمان پلاسکو بوده‌اند.

وزیر کشور با بیان این‌که هیأت امنای ساختمان پلاسکو دو گلایه داشتند گفت: به گفته آنها، نباید آنان مقصر آتش‌سوزی مطرح شوند؛ چرا که به عنوان مستأجر در این ساختمان حضور داشتند و آنان هر کاری که به آنها گفته شده بود را انجام داده بودند. سعیدی‌کیا توضیح دادند هر مشکلی که از نظر حقوقی به بنیاد مستضعفان برگردد را می‌پذیرد و قول اسکان موقت کاسبان پلاسکو را داده است.

وی اضافه کرد: مالکان پلاسکو برای جبران شدن خسارت‌های خود تأکید کردند. همه این موارد را دولت پیگیری می‌کند و باید در حادثه پلاسکو به همه جوانب آن توجه و در جهت مدیریت آن به نحو احسن تلاش کنیم.

رحمانی‌فضلی در پایان اظهار کرد: لازم است از وقوع حوادث مشابه پیشگیری کنیم، البته وقوع حوادث غیرمترقبه در همه کشورهای دنیا رخ می‌دهد. به عنوان نمونه در یکی از کشور‌ها بهمن آمد و هتلی در زیر این بهمن گرفتار شد. با این وجود ما باید در کشورمان در جهت افزایش ایمنی و رعایت استاندارد‌ها تلاش کنیم تا کم‌تر این اتفاقات بیفتد.

۱۹۷ مصدوم در حادثه پلاسکو

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور نیز آخرین جزییات روند درمانی مصدومان حادثه پلاسکو را تشریح و در عین حال توضیحاتی درباره ماسک‌های توزیع شده میان نیروهای عملیاتی حاضر در صحنه حادثه ارایه کرد.

پیرحسین‌کولیوند در نشستی خبری درباره آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو گفت: از ابتدای حادثه تا کنون ۱۹۷ مصدوم داشتیم که از این تعداد ۱۵۰ نفر در محل حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند؛ چرا که ما در آنجا پزشک، متخصصین طب اورژانس و اتوبوس آمبولانس داشتیم و می‌توانستیم خدمات را ارایه دهیم.

وی افزود: از این تعداد مصدوم، ۴۵ نفر هم برای ادامه درمان به بیمارستان‌ها اعزام شدند که خوشبختانه ۴۱ نفر از آنها با حال عمومی مناسب مرخص شده و ۴ نفر همچنان بستری‌اند که البته روند درمانشان رو به بهبود است.

کولیوند با بیان این‌که در این مدت برای رعایت مباحث بهداشتی و بحث‌های سلامت، تعداد قابل‌توجهی ماسک میان امدادگران توزیع کردیم، افزود: دو دستگاه جدید هم برای سنجش میزان مسمومیت با گاز در منطقه مستقر کردیم تا سریعاً مسمومیت را تشخیص دهیم. همچنین تیم‌های حمایتی روحی و روانی نیز هم برای امدادگران و هم برای خانواده‌های مصدومین و مفقودین قراردادیم.

کولیوند با بیان این‌که در حال حاضر کار آواربرداری سرعت بهتری گرفته و منطقه محدودتر شده است، ادامه داد: بر این اساس با تصمیم مدیریت بحران قرار شد که همه دستگاه‌ها به اندازه نیاز منطقه در محل مستقر شوند و ما نیز بر این اساس عمل کردیم. در عین حال در این حادثه بیمارستان‌ها کاملاً آماده بودند و همه بیمارستان‌ها اعم از دولتی، خصوصی و عمومی با ما همکاری کرده و حتی جامعه پزشکی و پیراپزشکان مرتباً برای کمک اعلام آمادگی می‌کردند و همین موضوع باعث شد که بتوانیم بسیاری از مصدومان را به صورت استاندارد منتقل کنیم.

سرپرست اورژانس کشور در پاسخ به سؤالی درباره کمبود امکانات اورژانس گفت: در این حادثه از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی کمبودی نداشتیم و اتفاقا یکی از نقاط قوت امدادرسانی، حضور فوریت‌های پزشکی بود؛ به‌طوری که حتی خود امدادگران می‌گفتند با حضور فوریت‌های پزشکی امیدمان بیش‌تر است.

کولیوند درپاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ماسک‌هایی که برای امدادرسانان توزیع شد، گفت: امدادگرانی که در آنجا کار می‌کردند خودشان ماسک‌های مخصوص داشتند و ما هم برای سایرین ماسک N95 که بالا‌ترین استاندارد جهانی را دارد، توزیع کردیم. بنابراین مشکلی از این جهت وجود نداشت.

 

وی در پایان تأکید کرد: در حوزه اورژانس نیازمند کار بسیار وسیعی هستیم و باید نیروهای انسانی، تجهیزات زمینی و هوایی را توسعه دهیم؛ چرا که اگر با این شرایط در تهران اتفاقی رخ دهد، امدادرسانی و خدمات‌رسانی بسیار دشوار است. البته مباحثی که در زمینه تشکیل سازمان اورژانس مطرح شد و مجلس آن را تصویب کرد، قدم مؤثری برای توسعه این امکانات خواهد بود.