عقل‌کل‌های زمانه ما!

عقل‌کل‌های زمانه ما!      امروز می‌خواهم در رابطه با به وجود آمدن فصلی جدید در تحقق عقل کلی فراگیر صحبت نمایم، البته شاید بنظر موضوع کمی سنگین بنظر برسد ولی بهتر است زیاد به کلمات توجه نکنیم چون در عین ممتنع بودن، بسیار سهل و روان است!     هنگامی که اولین نشانه‌های ظهور پدیده‌ای به […]

عقل‌کل‌های زمانه ما!

     امروز می‌خواهم در رابطه با به وجود آمدن فصلی جدید در تحقق عقل کلی فراگیر صحبت نمایم، البته شاید بنظر موضوع کمی سنگین بنظر برسد ولی بهتر است زیاد به کلمات توجه نکنیم چون در عین ممتنع بودن، بسیار سهل و روان است!

    هنگامی که اولین نشانه‌های ظهور پدیده‌ای به نام اینترنت در دنیا نمایان شد، شاید کم‌تر کسی فکر می‌کرد این موجود عجیب و غریب که همه چیز می‌داند و همه چیز در داخل خودش دارد و همه اطلاعات خود را با کم‌ترین قیمت و به راحتی در اختیار خلق‌ا… می‌گذارد، به جز اثرات منفی و زیانبار خود اثرات مثبت و بسیار مهمی نیز از خود به جا خواهد گذاشت!

     یکی از این اثرات بسیار مثبت و مهم، ایجاد وضعیت عقل کلی در جوامع بشری است و این به معنی آن است که، بسیاری از مردمان بجای آن‌که اطلاعات و دانشی را با سعی و جدیت و تلاش شبانه‌روزی به دست آورند و در مغز خود نگهداری نمایند، سعی نموده‌اند تا حد زیادی دست به ظاهر یکدست و آکبند آن نزده و بدون تلاش و مطالعه، همه آنچه می‌خواهند را با یک کلیک بفهمند و بواسطه آن فهم عمیق ایجاد شده بر دیگرانی که اینترنت آنلاین نیستند فخر بفروشند و عقل‌کلی خود را به‌طور تمام و کمال به رخ بکشند.

بنابر این و با توجه به اینکه دسترسی به اینترنت هر روز آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود، مسابقه‌ای سالم و البته غامض در این عرصه بین عقل‌کل‌ها در حال انجام است و در حال حاضر هر کسی که نسبت به دیگران دسترسی سریعتری به اینترنت دارد، دارای درجات عالی‌تری از عقل کلی می‌باشد و بر این اساس موج استفاده از تیری جی و فورجی موبایلی و تبلبتی رو به گسترش است!

    بر این اساس، مشاهده شده است که در یک گفت‌و‌گوی دو طرفه و یا جمعی و حتی در یک جلسه که در مورد موضوعی صحبت می‌گردد و یا قرار است تصمیمی گرفته شود، عده‌ای در ابتدا به‌جای آن‌که حواسشان را بدهند به حرف‌های طرف مقابل و یا دیگران، سر مبارک را فرو کرد‌اند در قاب موبایل و تبلت خود و در سکوت کامل به‌سر می‌برند و هم این‌ها پس از مدتی، سینه صاف می‌کنند و عقل کلی خود را راجع به موضوع مورد بحث در حد دکتری تخصصی مربوطه بروز و ظهور می‌دهند و چنان اطلاعات را بر مخ و روان دیگران پیاده‌سازی می‌کنند که بنظر می‌رسد اصل جنس هستند. البته این افراد به‌لحاظ بزرگواری و شکسته نفسی ذاتی که دارند در اکثر مواقع در حالت سر به زیر (شما بخوانید چشم به موبایل) بیانات مبسوط خود را بیان می‌کنند و البته به‌لحاظ آن‌که آن حرف‌ها بیانات گهر بار پرفسور اینترنت می‌باشد، به مانند آیه نازل شده برای ایشان شان و حرمت دارد و به هیچ وجه من الوجوهی حاضر نیستند از حرف خود کوتاه بیایند و حتی نظرات مخالف را بشنوند.

    بنابر این تقریباً می‌توان گفت که همگی به درجات قابل قبولی از عقل کلی رسیده‌ایم و در اکثر شاخه‌های علمی و حتی غیرعلمی، از جوی و فضایی گرفته تا اجتماعی و اقتصادی، از زیست و جانورشناسی تا فلسفه و منطق و فرهنگ و سیاست، در همه شئون برای خودمان یک پارچه دانشمند و صاحبنظر هستیم، البته باید متذکر شوم که همواره با کمی تاخیر به این مدارج ناگهانی می‌رسیم، آن هم بواسطه فرصت مطالعاتی سرچ‌محور می‌باشد که حق مسلم هر اینترنت من عقل کل می‌باشد!

   

هوشنگ خان