تا چه زمان می‌توان منتظر ورود نخستین خودروهای دست‌دوم باشیم؟

گروه خودرو- با توجه به گره‌های کوری که در روند واردات خودرو طی چندوقت اخیر رخ داده اما هنوز اصلاً مشخص نیست که این مصوبه چه زمانی به حالت اجرا در خواهد آمد و مشخص نیست واردات خودروهای دست‌دوم اصلاً عملیاتی خواهد شد یا نه و باید منتظر ماند و دید که دولت جدید این […]

گروه خودرو- با توجه به گره‌های کوری که در روند واردات خودرو طی چندوقت اخیر رخ داده اما هنوز اصلاً مشخص نیست که این مصوبه چه زمانی به حالت اجرا در خواهد آمد و مشخص نیست واردات خودروهای دست‌دوم اصلاً عملیاتی خواهد شد یا نه و باید منتظر ماند و دید که دولت جدید این امر را به ثمر می‌نشاند یا نه؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا احمد آقایی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت،معدن‌وتجارت درباره موضوع واردات خودروهای کارکرده و اجرای آن و همچنین پیرامون اینکه از چه زمان می‌توان منتظر ورود نخستین خودروی خارجی با سن حداکثر پنج سال باشیم، اظهار داشت: سیاست وزارت صمت برای رقابتی‌سازی صنعت خودرو و بازار آن، طی یکی، دو ساله گذشته و پس از ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، به شدت به این سمت رفت که واردات خودروها را در دستور کار داشته باشد. وی افزود: طبق قانون، به وزارت صمت تکلیف شده بود که در بحث واردات خودرو در وهله‌ اول با خودروهای نو و سپس خودروهای کارکرده، آیین‌نامه‌های مربوطه تدوین و ابلاغ شود. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در ادامه تأکید کرد: واردات خودروهای نو که طبق روال در حال انجام است و از ابتدای امسال تا پایان تیر طبق آمار گمرک، حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی، ترخیص شده که نسبت به عدد مجموع سال گذشته که حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده، میزان واردات این چهار ماهه تقریباً برابری می‌کند. از ابتدای سال بالغ بر ۱٫۸ میلیارد دلار ثبت سفارش رسمی انجام شده است. وی با اشاره به اینکه میزان واردات رشد قابل‌ملاحظه‌ای پیدا می‌کند و فرآیند تسریع می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه چندین سال این فرآیند محدود و متوقف بوده است، به جریان افتادن دوباره آن، در ابتدا با سرعت کمی اتفاق می‌افتد؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که سرعت خوبی گرفته است. آقایی؛ در مورد واردات خودروهای کارکرده نیز، گفت: واردات خودروهای کارکرده که دو هفته پیش ابلاغ شد، در حال تدوین دستورالعمل اجرایی با توجه به آیین‌نامه هستیم. هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف نظیر سازمان استاندارد، محیط‌زیست و بانک‌ مرکزی در حال اجراست تا بتوانیم در دستورالعمل اجرایی، نگرانی‌هایی که پیرامون تأمین ارز، تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و باتوجه به اینکه خودروی دست‌دوم وارد کشور می‌شود و بحث تاییدیه‌های استاندارد مطرح است را رفع کنیم. معاون خودرویی وزارت صمت تأکید کرد: تلاش می‌کنیم که پس از تدوین این دستورالعمل، به سرعت واردات خودروها را اجرایی کنیم. وی در پاسخ به برخی جوسازی‌هایی که برخی رسانه‌ها درخصوص توقف واردات خودروهای کارکرده در پی ابلاغ شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: واقعیت این است که به صورت کلی، ابتدای سال توافقات لازم را با بانک مرکزی داشتیم و سهمیه ارزی وزارت صمت در دفاتر تخصصی و دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف وزات صمت مشخص شده و طبق دستورالعمل آن، به بازرگانان و شرکت‌های تولیدی، سهمیه ارز تخصیص می‌دهیم. این مقام مسئول، ادامه ‌داد: با توجه به توافقی که با بانک مرکزی انجام شده، این تخصیص ارز برای واردات خودروهای نو به صورت مستمر و هفتگی در حال انجام است و براساس آن هم ثبت سفارش‌ها اتنجام می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد. آقایی؛ افزود: در مورد ارز واردات خودروهای کارکرده هم، با توجه به اینکه مقرر شده است منشأ ارز خارجی مورد استفاده قرار گیرد و افراد خود تأمین کننده ارز واردات باشند، اساساً بانک مرکزی نمی‌تواند مانع از واردات خودروها باشد یا بخواهد از آن جلوگیری کند. شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی نیز به‌نوعی در قالب هشدار به مردم است که برای انجام امور واردات دقت بیشتری داشته باشند و دچار زیان‌ها یا برخی سوءاستفاده دلالان قرار نگیرند. وی در این رابطه تأکید کرد: پس از ابلاغِ شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی، بلافاصله موضوع تشکیل کارگروه پیگیری و امروز کارگروه با حضور وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حمایت، شورای رقابت، وزارت راه و وزارت کشور تشکیل شد تا روند واردات خودروهای کارکرده تسهیل پیدا کند اما نماینده بانک مرکزی حضور پیدا نکرد. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، اضافه کرد: در این کارگروه بخشی از نقطه ‌نظرات مطرح و مقرر شد تا دو وزارتخانه راه و کشور با توجه به موضوعی که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است، نیاز کشور در حوزه خودروهای حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری طی پنج سال آینده را برآورد و همچنین میزان تولید داخل و تأمین کمبود از روش واردات را در اسرع وقت به وزارت صمت اعلام کنند. وی درباره تأثیر واردات این خودروها بر بازار نیز، گفت: بلافاصله پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، رصد بازار نشان می‌داد که ابلاغ این آیین‌نامه تأثیر خوبی داشته و بازار روند کاهشی و ریزشی داشته است؛ در برخی از خودروها، قیمت بازار به قیمت کارخانه‌ای بسیار نزدیک شد. آقایی؛ همچنین گفت: امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و اساساً بازار خودرو به جایی برسد که بحث کالای سرمایه بودن خودرو از ذهن جامعه و مردم پاک شود و خودرو به صورت متداول در همه‌ دنیا در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار بگیرد. به‌طور قطع این مهم سبب خواهد شد که هم مردم و هم خودروسازان منتفع شوند و جریان عادی صنعت خودرو بازگردد. همچنین در این رابطه، علی خسروانی؛ نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز، ضمن تأکید بر اینکه نباید بر جوسازی‌ها توجه کرده و بر آن دامن زد، اظهار کرد: نامه اخیر بانک مرکزی درباره‌ شیوه‌نامه ارز واردات خودرو کارکرده، مطابق با آیین‌نامه واردات این خودروهاست. این مصوبه توسط بانک مرکزی تهیه نشده و بانک مرکزی مکلف به اجرای آن است. قطعا واردات مطابق آن، منجر به ترخیص سریع تر خودرو از گمرک می شود.  وی افزود: مطابق این آیین‌نامه، افرادی که قصد واردات خودروهای کارکرده دارند، بایستی پول را وارد حساب ارزی کنند. همچنین ایرانی‌های مقیم خارج از کشور نیز باید ارز را به تأیید بانک مرکزی برسانند. این کارشناس بازار خودروی کشور، ضمن تأکید بر اینکه در آیین‌نامه ذکر شده که خودروهای کارکرده‌ای که وارد گمرک می‌شوند، ظرف مدت یک ماه باید ترخیص شوند، گفت: از این‌رو ابتدا باید دستورالعمل ارزی واردات خودرو توسط بانک مرکزی تعیین شود تا بر مبنای آن شرایط ترخیص خودرو از گمرک تسهیل شود. این مسئله مانع از بروز مشکل برای واردکنندگان می‌شود. خسروانی؛ تصریح کرد: سازمان توسعه و تجارت خبر داده که به‌زودی نخستین گروه، با استفاده از ارز خارجی، واردات خودرو کارکرده را انجام می‌دهند؛ از همین‌روی، صحبت‌هایی که برخی در جهت توقف واردات خودرو کارکرده مطرح می‌کنند، مربوط به افرادی است که ذی‌نفع گرانی خودرو هستند یا به نوعی دست‌شان در جیب ذی‌نفعان گرانی خودرو است. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، ضمن تأکید بر اینکه ب‌طور قطع نامه‌ اخیر بانک مرکزی باید تدوین و مطابق آن واردات صورت گیرد، گفت: این شیوه‌نامه هیچ‌گونه تناقضی با آیین‌نامه ندارد؛ به همین دلیل موضوع توقف واردات خودروهای کارکرده ب‌طور کامل اشتباه است. گفتنی است که فعالان و کارشناسان بازار خودرو کشور معتقدند: با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر بازار خودرو در نتیجه خبر آزادسازی واردات خودرو کارکرده راکد بوده است، مافیای بازار خودرو که بیکار شدند، آرام ننشسته و دست به کار شده‌اند تا بار دیگر روی نوسان قیمت خودرو موج سواری کنند؛ به طور قطع در مقطع کنونی اگر کاهش قیمت خودروهای کارکرده تداوم پیدا کند، قطعاً بر قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین با  توجه به وضعیت کنونی بازار، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها در بازار تعدیل شود؛ بنابراین کاملاً مشهود است که مافیای خودرو دست بکار شده تا شیوه‌نامه ارز واردات خودرو کارکرده را مانع بزرگی برای واردات خودرو جلوه دهد. تا از این طریق تقاضا در بازار را دوباره تحریک کنند.