ماجرای محدودیت واردات خودرو به شورای رقابت کشید بررسی ضوابط جدید واردات خودرو که براساس آن واردات خودرو بدون نمایندگی رسمی و مجاز از اول دی ممنوع شده، دیروز در دستور کار شورای رقابت قرار دارد. به گزارش تسنیم، ۲۲ روز از بخشنامه ۱۴بندی ارزی جهانگیری به دستگاههای اجرایی کشور میگذرد، دستورالعملی که به منظور […]
ماجرای محدودیت واردات خودرو به شورای رقابت کشید
بررسی ضوابط جدید واردات خودرو که براساس آن واردات خودرو بدون نمایندگی رسمی و مجاز از اول دی ممنوع شده، دیروز در دستور کار شورای رقابت قرار دارد.
به گزارش تسنیم، ۲۲ روز از بخشنامه ۱۴بندی ارزی جهانگیری به دستگاههای اجرایی کشور میگذرد، دستورالعملی که به منظور تحقق دستور رییسجمهور مبنی بر ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخلی اتخاذ شده بود.
براساس بند ۶ این بخشنامه شرط ثبت سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش شد و اعلام شد که در اسرع وقت واردات خودرو و کالاهای مشمول بدون پیششرط مذکور ممنوع گردد.
ابلاغ این بخشنامه و البته اتمام مهلت ۹ ماهه واردکنندگان در کسب نمایندگی رسمی از شرکت مادر باعث شده تا از اول دیماه سال جاری نمایندگیهای غیررسمی دیگر امکان واردات خودرو نداشته باشند که همین امر انتقادات جدی را از سوی واردکنندگان به دنبال داشته است. از طرف دیگر وزارت صنعت با اعلام اینکه مجری بخشنامه معاون اول است، میگوید این تصمیم فعلاً تغییر نمیکند و نمایندگیها باید در دریافت مجوز رسمی از شرکت مادر رایزنیهای لازم را انجام دهند در غیر این صورت امکان واردات نخواهند داشت.
بازار داغ اظهارنظرها در مورد چند و چون اجرای بخشنامه جدید معاون اول و همچنین ضوابط واردات خودرو داغ است و هر کس سعی در تفسیر آن دارد، به نحوی که این موضوع امروز در دویست و هفتاد و هشتمین جلسه شورای رقابت هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در دستور جلسه شورای رقابت درج شده که امروز وضعیت دستورالعمل پیشنهادی ضوابط واردات خودرو مورد ارزیابی اعضای شورا قرار خواهد گرفت.
بخشنامه ممنوعیت واردات خودروهای فاقد نمایندگی قانونی است
معاون بازرگانی وزیر صنعت با بیان اینکه وزارت صنعت براساس دستورالعمل ابلاغی عمل کرده و به هیچ عنوان خواستار انحصار در بازار خودروهای وارداتی نیست، گفت: امروز ثبت سفارش خودرو مستلزم نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش است.
یدا…صادقی با اشاره به اینکه وزارت صنعت مجری اجرای بخشنامه معاون اول رییسجمهور در ممنوعیت واردات کالاهای سرمایهای فاقد نمایندگی رسمی در کشور است، اظهارداشت: فعلاً تصمیم جدیدی در این رابطه اتخاذ نشده و فقط نمایندگیهای رسمی امکان واردات خودرو را دارند.
وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت براساس دستورالعمل ابلاغی عمل کرده و به هیچ عنوان خواستار انحصار در بازار خودروهای وارداتی نیست، افزود: هر کس که تأییده قرارداد خود با شرکت مادر، قرارداد اختیار نامه اعطای نمایندگی و ارایه ضمانتنامه خدمات پس از فروش را به وزارت صنعت بیاورد ممنوعیتی در واردات خودرو نخواهند داشت.
معاون بازرگانی وزارت صنعت تصریحکرد: در حال حاضر تعدادی از برندها از جمله آئودی، فولکس واگن، دی اس، میتسوبیشی و تویوتا مدارک خود را به وزارت صنعت ارایه کردهاند و نمایندگیهای کیا و هیوندا هم نمایندگی خود را با شرکت مادر تمدید کردهاند.
وی با اشاره به اینکه پرداخت ۳ درصد ارزش سیف خودرو به معنای داشتن نمایندگی رسمی نیست، گفت: امروز ثبت سفارش خودرو مستلزم نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش است و واردکنندگان ملزم به اجرای این چارچوبها هستند، در غیر این صورت امکان واردات ندارند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.