ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران برای حضور در مناقصه لغو نشده است!  

مینا زمانیان- اصلاح آیین‌نامه مناقصات یکی از درخواست‌های همیشگی پیمانکاران از دولت بوده است. معضلی که بار‌ها توسط پیمانکاران مطرح شده و همچنان یکی از مشکلات اساسی آن‌ها برای حضور در مناقصات و برنده شدن پروژه‌هاست. بر همین اساس تاکنون چندین جلسه بین پیمانکاران و نمایندگان دولت برگزار شده تا بلکه پیمانکاران بتوانند موانع اصلی […]

مینا زمانیان- اصلاح آیین‌نامه مناقصات یکی از درخواست‌های همیشگی پیمانکاران از دولت بوده است. معضلی که بار‌ها توسط پیمانکاران مطرح شده و همچنان یکی از مشکلات اساسی آن‌ها برای حضور در مناقصات و برنده شدن پروژه‌هاست. بر همین اساس تاکنون چندین جلسه بین پیمانکاران و نمایندگان دولت برگزار شده تا بلکه پیمانکاران بتوانند موانع اصلی حضور خود در پروژه‌ها را ‌بردارند. بر همین اساس دولت سیزدهم در آخرین روزهای عمر خود، خبر از حذف الزام تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران در مناقصه‌ها را اعلام کرد. موضوع حذف این شرط ابتدا در شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی و سپس در کمیته حمایت از کسب‌وکار مطرح و منجر به صدور مصوباتی برای پیشنهاد اصلاح مقرره شد. معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری در خردادماه با دعوت از ذی‌نفعان به بررسی مسئله پرداخت و در ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ طی مکاتبه‌ای از هیئت دولت درخواست کرد پیشنهاد حذف این مقرره در دستور کار قرار گیرد. هیئت وزیران نیز در جلسه مورخ هفتم‌مرداد ۱۴۰۳ با تصویب حذف این مقرره موافقت کرد. خبر حذف الزام تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران در مناقصه‌ها از یک‌سو برای پیمانکاران خوش بود زیرا یکی از مشکلات آن‌ها را برای حضور در مناقصات از میان برداشت ولی این قانون ابهامی جدی را برای کارگران به وجود آورد؛ ‌اینکه خیلی از شرکت‌ها می‌توانند بدون داشتن شرایط لازم اصول ایمنی و بهداشت، بتوانند در مناقصه پیروز شوند! در واقع متخصصان، آیین‌نامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران را یکی از قوانینی می‌دانند که اجرای آن سبب شده حداقل‌های ایمنی و بهداشت تا حدودی رعایت شود و حذفِ این الزام در مناقصه را به معنای بدتر شدن اوضاع کارگران می‌دانند.

ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران ملغی شد؟

در همین رابطه، عضو هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های ایمنی و بهداشت کار کشور، گفت: با توجه به مصوبه هیئت دولت در واپسین روزهای عمر خود، مبنی بر حذف شرط اجبار ارائه گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه، به اشتباه ابطال آیین‌نامه تلقی گردیده که صحیح نیست و این مصوبه صرفاً ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران را از زمان مناقصه به زمان عقد قرارداد به تعویق می‌اندازد. وحید فرح‌بخش؛ عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های ایمنی و بهداشت کار کشور، در گفتگو با ایلنا، البته حذف این الزام در مناقصه‌ها را به معنای ملغی شدن کلی چنین الزامی نمی‌داند و می‌گوید: ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران همچنان الزامی است. وی ادامه می‌دهد: با توجه به مصوبه هیئت‌دولت در واپسین روزهای عمر خود، مبنی بر حذف شرط اجبار ارائه گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه، به اشتباه ابطال آیین‌نامه تلقی گردیده که صحیح نیست و این مصوبه صرفاً ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران را از زمان مناقصه به زمان عقد قرارداد به تعویق می‌اندازد و اصل آیین‌نامه امور پیمانکاری مصوب سال ۸۹ به قوت خود باقی است. فرح‌بخش؛ می‌گوید: طبق ماده ۲ آیین‌نامه پیمانکاران می‌بایست صلاحیت انجام کار خود را از نظر ایمنی از وزارت کار و امور اجتماعی اخذ نمایند. پیمانکاران بایستی گواهی صلاحیت ایمنی خود را به کارفرما در حین قرارداد ارائه نمایند و به استناد ماده۳ آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری کارفرما بایستی با پیمانکارانی قرارداد منعقد نماید که صلاحیت انجام کار آنان از نظر ایمنی توسط وزارت کار و اموراجتماعی تأیید شده باشد.